Na początku swojej działalności IBC Polska F&P S.A. dostarczała producentom piwa i napojów bezalkoholowych urządzenia do sprzedaży napojów. Dzisiaj zakres oferty spółki jest znacznie szerszy, nie tylko ze względu na coraz bardziej zróżnicowaną ofertę urządzeń gastronomicznych, ale również z uwagi na świadczenie usług consultingowych oraz obsługę posprzedażową, którą zajmuje się spółka zależna IBC Euroserwis. IBC Polska F&P tworzy grupę kapitałową, która w ostatnim czasie znacząco zintensyfikowała działania w obszarze dalszego rozwoju oferty produktowej i usługowej.
Grupa IBC specjalizuje się w kompleksowym wykonaniu rozwiązań z zakresu gastronomii. W ramach swojej oferty, jest w stanie zaprojektować, wykonać i dostarczyć każdy element przedsięwzięcia gastronomicznego, doradzić właściwe rozwiązanie, zagwarantować odpowiednią jakość i zapewnić obsługę posprzedażową. Poprzez podmiot zależny, w którym spółka posiada 95% udziałów, IBC Euroserwis świadczy usługi serwisowe i remontowe profesjonalnych urządzeń gastronomicznych, chłodniczych a także mroźniczych.
Aktualnie z oferty IBC Polska F&P korzystają nie tylko producenci piwa, ale również minibrowary, hotele, puby, dyskoteki. Grupa oferuje również urządzenia i akcesoria do wyposażenia kuchni, baru, firm cateringowych. Dysponuje własnym studiem projektowym, dzięki czemu w ramach oferty jest wstanie wykonać indywidualne projekty, np. kolumny do piwa, aranżacje baru oraz ofertę materiałów POS. Działalność Grupy pozwala również zaoferować kompleksową obsługę inwestycji w gastronomii i branży rolno-spożywczej.
W ostatnim czasie spółka rozszerzyła zakres oferty handlowej o urządzenia przeznaczone do smażenia, pieczenia, gotowania i wędzenia, bezzapachowo i bezdymnie. Obecnie wdraża na rynek nowe produkty - instalacje do odzysku ciepła z urządzeń chłodniczych. Intensyfikuje sprzedaż usług consultingowych i handlowych w obszarze minibrowarów oraz pubów i restauracji.
Kontrahentami grupy są takie podmioty jak jak Kompania Piwowarska, Grupa Carlsberg Polska, Grupa Żywiec, Ikea czy Pepsi-Cola. Spółka dostarcza swoje rozwiązania dla właścicieli marek: KFC, Pizza Hut, Burger King, Starbucks, i Coca-Cola.
Wyniki finansowe
Rys. 1. Skonsolidowane wyniki finansowe IBC Polska F&P S.A. za lata 2012-2014 oraz narastająco trzy kwartały 2014 i 2015 (dane w tys. zł) – przychody |
Rys. 2. Skonsolidowane wyniki finansowe IBC Polska F&P S.A. za lata 2012-2014 oraz narastająco trzy kwartały 2014 i 2015 (dane w tys. zł) – EBIT i zysk (strata) netto |
Na przestrzeni ostatnich lat, sprzedaż generowana przez Grupę IBC maleje. W 2012 Grupa osiągnęła sprzedaż na poziomie 14 mln zł, w 2013 12,7 mln zł, a w 2014 r. 12 mln zł. Po trzech kwartałach 2015 r. skonsolidowane przychody spółki IBC Polska F&P wyniosły 8 mln zł, to jest spadek o 21 proc w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Analogiczny trend utrzymuje się na pozostałych poziomach rachunku zysków i strat. Wynik operacyjny w 2012 r. wyniósł 846 tys. zł, zmalał do 289 tys. zł w 2013, a w 2014 r. ukształtował się na poziomie 100 tys. zł. W okresie styczeń-wrzesień 2015 spółka odnotowała stratę z działalności operacyjnej w kwocie 28 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej EBIT wyniósł 62 tys. zł. W raporcie za III kwartał 2015 r. Grupa IBC wykazała stratę netto w kwocie 148 tys. zł.
Malejące wyniki sprzedażowe są konsekwencją działania dotychczasowych klientów Grupy, którzy zrezygnowali z zakupów u Spółki na rzecz kupna urządzeń gastronomicznych bezpośrednio u producentów. Jednocześnie maleje popyt na usługi serwisowe, co podyktowane jest tworzeniem przez kontrahentów własnych struktur, odpowiedzialnych za serwisowanie posiadanych urządzeń. Dodatkowo w bieżącym roku z opóźnieniem rozpoczęto realizację dostaw urządzeń, co podyktowane było wdrażaniem nowych standardów, zgodnie ze zidentyfikowanym zapotrzebowaniem wśród klientów (wymiana oświetlenia w urządzeniach na LED, zastosowanie nowych podzespołów - takich jak metalowe i łatwo wymienne elementy, nowe wnętrza, wymienne grafiki bardziej odporne na uszkodzenia).
Analiza SWOT
Silną stroną spółki jest szeroka gama oferowanego sprzętu oraz zapewnianie kompleksowej obsługi dla każdego przedsięwzięcia gastronomicznego. Znacząca przewagę konkurencyjną spółki stanowi połączenie kompleksowego wykonawstwa zleceń z obsługą posprzedażową. Warto również zwrócić uwagę, że tak skonstruowana oferta ukierunkowana jest na podmioty, działające w szeroko rozumianej branży gastronomicznej, a także przemysłowej (w obszarze np. przetwórstwa żywności), co pozwala plasować produkty i usługi wśród zróżnicowanej grupy odbiorców (kawiarnie, cukiernie, puby, stacje benzynowe, kina, hotele, restauracje, podmioty z branży rolno-spożywczej itp.). Jako silną stronę wskazać należy know-how kadry menedżerskiej (w posiadaniu której znajduje się pakiet kontrolny spółki), dzięki któremu IBC dla swoich klientów nie jest tylko dostawcą usług i produktów, ale także partnerem i doradcą.
Szans dla Grupy należy upatrywać w rozwoju oferty produktowej i usługowej. Know-how głównych właścicieli umożliwia znajdywanie nowych branż oraz rozwiązań produktowych, które pomagają wychodzić naprzeciw niekorzystnym trendom obserwowanym na rynku.
Wyniki Grupy pokazują, że mimo zdywersyfikowanej oferty grupy potencjalnych odbiorców, jest ona głównie plasowana wśród dużych klientów. W efekcie rezygnacji pojedynczych odbiorców z oferowanych usług bądź produktów, znacząco maleją przychody całej Grupy. Uzależnienie od kilku głównych odbiorców stanowi jednocześnie słabą stronę oraz zagrożenie spółki.
Opracowanie:
Powyższa analiza papierów wartościowych jest tylko i wyłącznie subiektywną opinią autora i nie jest rekomendacją w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Stąd SII oraz autor nie ponoszą odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego opracowania.
Chcesz dostawać takie analizy? Zapisz się na Biuletyn rynku NewConnect!