O czynnikach wpływających na budowanie przewagi konkurencyjnej spółki, jej najważniejszych zaletach oraz o prespektywach rozwoju rozmawiamy z Jakubem Małym, prezesem zarządu Domu Maklerskiego XTB S.A.
SII: XTB należy do najbardziej rozpoznawalnych w Polsce brokerów foreksowych. Czym wyróżnia się XTB wśród konkurencji?
Jakub Mały: Jedną z naszych głównych przewag konkurencyjnych jest zaawansowana technologicznie infrastruktura oraz przyjazne dla użytkownika platformy transakcyjne online (xStation oraz MetaTrader 4 – MT4), zapewniają rzetelną, szybką i efektywną realizację transakcji i pozytywne doświadczenia dla klientów. Technologie opracowane przez Grupę we własnym zakresie umożliwiają oferowanie klientom bardziej konkurencyjnych cenowo produktów i usług. Obecnie w naszej ofercie znajduje się ponad 1500 instrumentów pochodnych CFD (ang. contract for difference) opartych na parach walut, surowcach, indeksach, akcjach spółek notowanych na giełdach oraz amerykańskich i europejskich funduszach typu ETF. Wyjątkowe cechy funkcjonalne platformy transakcyjnej xStation wyróżniają nas na tle konkurencji pozwalają nam uniknąć konieczności konkurowania jedynie na poziomie oferowanej ceny. Jesteśmy przekonani, że klienci wybierają nasze usługi przede wszystkim ze względu na ich wysoką jakość, której utrzymanie pozostaje jednym z naszych priorytetów. Naszą misją jest tworzenie najbardziej efektywnego i przyjaznego środowiska do realizacji transakcji na instrumentach pochodnych CFD opartych na wielu klasach aktywów, a także przyczynienie się do pogłębienia wiedzy i świadomości inwestycyjnej wśród uczestników rynku finansowego. Z tego względu aktywnie angażujemy się w działania edukacyjne poprzez organizację bezpłatnych warsztatów i konferencji dedykowanych inwestorom detalicznym. Posiadamy wiodącą pozycję na rozwijających się rynkach Europy Środkowej i Wschodniej (tj. w Polsce, Rumunii, Czechach i na Słowacja), a dzięki ponad 12-letniemu doświadczeniu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej nasza oferta jest dobrze dostosowana do oczekiwań tutejszych inwestorów.
Zdywersyfikowane portfolio produktów – przychody z CFD (2015) | Klienci detaliczni* - podział geograficzny (2015) |
* Średnia kwartalna liczba rachunków za pośrednictwem których przeprowadzono co najmniej jedną transakcję w okresie trzech miesięcy |
Na jakich innych rynkach funkcjonuje XTB? Które z nich są obecnie najważniejsze dla spółki, a które najbardziej perspektywiczne?
Strategia biznesowa XTB zakłada dalszy rozwój działalności w krajach, w których jesteśmy aktualnie obecni dzięki wykorzystaniu rosnącego popytu na usługi inwestowania online oraz coraz większemu zainteresowaniu lewarowanymi inwestycjami wśród klientów detalicznych. Obecnie XTB działa na ponad 12 rynkach na całym świecie. Pod koniec 2015 roku większość przychodów była generowana poza Polską. W ostatnich latach obserwowaliśmy dynamiczny wzrost przychodów z Europy Zachodniej, a co istotne posiadamy także dobrą pozycje do wykorzystania potencjału dalszego wzrostu w Portugalii, Niemczech, Francji, Hiszpanii oraz na innych europejskich rynkach. Równolegle planujemy także rozszerzenie działalności na nowych rynkach, przede wszystkim w Turcji i Ameryce Łacińskiej, które uważamy za niezwykle obiecujące kierunki rozwoju ze względu na znaczący potencjał wzrostu. Na tych obszarach trading online jest jeszcze pewną nowością. Penetracja rynku jest stosunkowo niska, a marże osiągane na nich mogą być znacznie wyższe niż na rynkach rozwiniętych. Z myślą o ekspansji w Ameryce Łacińskiej, postawiliśmy na fizyczną obecność w Urugwaju. Lokalna obecność powinna pomóc nam skorzystać z przewagi pierwszego gracza – tzw. first mover advantage. Mamy nadzieję, że inwestorzy zza oceanu docenią nasze zaawansowane rozwiązania technologiczne zapewniające wysoką jakość obsługi klienta i przyjazne dla użytkownika platformy transakcyjne zapewniające szybką i efektywną realizację transakcji, a także ugruntowane doświadczenie w zarządzaniu ryzykiem.
Jakie czynniki mają wpływ na wysokość generowanych zysków? Czy jest to głównie wielkość obrotów realizowanych przez klientów?
Największy wpływ na wysokość generowanych zysków ma rzeczywiście aktywność naszych klientów. Przychody operacyjne w segmencie detalicznym są generowane przez spready (różnice między ceną kupna i sprzedaży), z wyniku netto (zysków pomniejszonych o straty) z działalności market making, jak również z prowizji i opłat oraz punktów swapowych (stanowiących kwoty wynikające z różnicy między teoretycznym kursem forward a kursem spot danego instrumentu finansowego) naliczanych klientom. Zarabiamy więc, gdy nasi klienci aktywnie korzystają z oferowanych przez XTB narzędzi inwestycyjnych i dokonują transakcji, niezależnie od efektu podejmowanych przez nich decyzji inwestycyjnych. Prawdą jest, że dla wielu osób – szczególnie tych, które rozpoczynają swoją przygodę z inwestowaniem na rynku walutowym – osiągnięcie ponadprzeciętnych zysków jest trudne. Te same mechanizmy psychologiczne sterują działaniem inwestorów na rynku akcji, obligacji czy CFD. Inwestowanie, które w oczach wielu osób jest łatwym sposobem na szybkie zarobienie dużych pieniędzy, wymaga odpowiedniego przygotowania merytorycznego. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego tak duże znaczenie przykładamy w XTB do prowadzenia działań edukacyjnych. Wspieramy naszych klientów organizując bezpłatne szkolenia inwestycyjne i udostępniając wiele wartościowych materiałów edukacyjnych dostosowanych zarówno do potrzeb początkujących, jak i bardziej zaawansowanych inwestorów. Z punktu widzenia wyniku finansowego firmy zależy nam, aby każdy klient osiągał satysfakcjonujące wyniki, które zachęcą go do dalszego obracania pieniędzmi i pomnażania kapitału za pośrednictwem naszych platform.
W jaki sposób spółka chce się dalej rozwijać, by zwiększać skalę działania?
Nasza strategia rozwoju zakłada systematyczne zwiększanie udziału w rynku poprzez rozwój organiczny, inwestycje w technologie, a także rozbudowę oferty produktowej i usługowej, ale też oportunistyczne przejęcia. W ciągu ostatnich lat średnia liczba aktywnych rachunków (za pośrednictwem których przeprowadzono co najmniej jedną transakcję w okresie trzech miesięcy) w grupie XTB rosła, a w 2015 roku była o około 36% wyższa niż w 2013 roku. Takie przyrosty, które przekładają się bezpośrednio na coraz lepsze wyniki finansowe, osiągamy przez intensywne programy edukacyjne, oraz marketing. W Europie Zachodniej klienci dysponują większymi środkami i obecny próg wejścia nie jest dla nich żadnym problemem. Podobnie zaczyna wyglądać sytuacja w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie społeczeństwo cały czas się bogaci i grono osób, które mogą być potencjalne zainteresowane inwestowaniem, naszym zdaniem stale wzrasta. Ten sam trend jest zresztą widoczny na nowych rynkach takich jak Turcja i Ameryka Łacińska. Naszym zdaniem grono osób, które mogą zainteresować się tradingiem, jest na naszych rynkach duże, sztuką jest do nich dotrzeć. Wciąż poprawiamy efektywność marketingu i sprzedaży między innymi dzięki innowacyjnym rozwiązaniom big data i performance marketing. W rezultacie od 3 lat nowych klientów przybywa, liczba aktywnych rachunków rośnie, a średni koszt pozyskania nowego klienta utrzymuje się na zbliżonym poziomie.
* Średnia kwartalna liczba rachunków za pośrednictwem których przeprowadzono co najmniej jedną transakcję w okresie trzech miesięcy |
Warto także pamiętać, że oprócz działalności dedykowanej klientom detalicznym, jesteśmy także dostawcą technologii transakcyjnej oraz płynności dla klientów instytucjonalnych, brokerów i start-upów w ramach segmentu działalności instytucjonalnej prowadzonej pod nazwą X-Open Hub. To bardzo rozwojowy segment, posiadający naszym zdaniem znaczny potencjał wzrostu, którego dalszy rozwój powinien przynosić w przyszłości stabilny dochód.
Jakie są największe czynniki ryzyka zarówno dla rozwoju spółki jak i poziomu jej zyskowności?
Jak każda instytucja finansowa musimy zarządzać szeregiem czynników ryzyka – od zapewnienia ciągłości pracy systemów informatycznych do zapewnienia wypłacalności naszych klientów. Na bieżąco analizujemy i monitorujemy ekspozycje na różnego rodzaju ryzyka. Regularnie weryfikujemy też swoją politykę zarządzania ryzykiem i politykę compliance (zgodności z przepisami) w celu właściwego kontrolowania i zarządzania tymi ryzykami. Jeśli chodzi o czynniki zewnętrzne, nasze wyniki finansowe są w dużej mierze uzależnione od aktywności inwestorów, która co do zasady jest większa w momencie zwiększonej zmienności na rynku sprzyjającej poszukiwaniu nowych okazji inwestycyjnych. Tym samym prawdopodobny jest spadek naszych przychodów i rentowności w okresach niskich wolumenów obrotu lub małej zmienności na globalnych rynkach finansowych i towarowych. Żyjemy jednak w ciekawych czasach i przy obecnej niezbyt stabilnej sytuacji geopolitycznej i niespokojnych rynkach finansowych, ryzyko flauty na rynkach oceniamy jako minimalne.
XTB jest wysoko rentowną spółką. W jakiej wysokości w ostatnich latach była wypłacana dywidenda? Co zakłada aktualna polityka dywidendowa?
Spółka w ostatnich trzech latach wypłacała dywidendy – niemal cały zysk netto za 2014 rok oraz 91,5 mln zł za 2015 rok (ponad 79% zysku netto). Dywidendy za 2013 rok z kolei nie było ponieważ środki były potrzebne w spółce ze względu na wymogi kapitałowe. W kolejnych latach mamy zamiar rekomendować akcjonariuszom wypłatę od 50% do 100% jednostkowego zysku netto za dany rok obrotowy, oczywiście przy uwzględnieniu możliwości finansowych spółki, konieczności zapewnienia odpowiedniego poziomu współczynników adekwatności kapitałowej oraz kapitału niezbędnego do rozwoju grupy.
Przeczytaj również pigułę informacyjną o ofercie X-Trade Brokers
Źródło: XTB