AB umacnia swoją pozycję w branży dystrybutorów IT. W I kw. 2016 roku spółka wykazała 12,4 mln zł zysku netto przy 1 706 mln zł sprzedaży.
Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe ze skonsolidowanego raportu finansowego AB S.A.:
Wybrane dane finansowe AB S.A. (mln zł) |
1Q 2016 r. |
1Q 2015 r. |
Przychody ze sprzedaży |
1 706 813 |
1 692 423 |
Zysk z działalności operacyjnej |
21 014 |
22 425 |
Zysk brutto |
16 121 |
20 181 |
Zysk netto |
12 391 |
13 540 |
Źródło: AB S.A.
Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej, odnotowała w okresie pierwszych trzech miesięcy 2016 roku (dla spółki jest to trzeci kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 1,7 mld zł przychodów ze sprzedaży. Jak podaje spółka wynik na poziomie EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach, wzrósł szacunkowo o 5,2% w ujęciu rok do roku, do 25,7 mln zł. Analogicznie skorygowany zysk netto to 13,4 mln zł. Porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 roku amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego (około 1 mln zł na kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej inwestycji.
„Statystycznie już co trzeci produkt z branży IT, przykładowo notebook, komputer stacjonarny czy procesor kupowany w Polsce, Czechach czy na Słowacji przeszedł przez magazyn Grupy AB, a nasza skala biznesu to 7 mld PLN rocznie. Dostarczamy produkty do ponad 30 krajów, gdzie rozwijamy sprzedaż dzięki zdrowym relacjom z klientami, efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat know-how, inwestycjom w innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań e-commerce oraz najszerszemu portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie znajduje się realnie u nas w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie” - powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
„Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy AB. Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży i zmniejszamy zadłużenie. W I kw. 2016 r. wartość długu netto Grupy AB spadła o aż 75 mln PLN, czyli ponad 17% wobec stanu na koniec grudnia 2015 roku. Co więcej, nasze zadłużenie jest bezpieczne i zdywersyfikowane, w istotnej części opiera się o długoterminowe obligacje” – dodał Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Zadłużenie finansowe netto do EBITDA wyniosło na koniec marca 2016 roku 3,23. Taki poziom oznacza spadek w ciągu ostatnich trzech miesięcy z poziomu 3,95. Pierwszy kwartał kalendarzowy tego roku pokazał silne przepływy z działalności operacyjnej, które wyniosły 92,5 mln zł, co pozwoliło zwiększyć stan środków pieniężnych spółki do 66 mln zł. Zadłużenie odsetkowe w ostatnim kwartale spadło o ponad 75 mln zł. Wskaźnik płynności bieżącej na koniec marca tego roku wyniósł 1,49 i pokazał tendencję rosnącą.
10 maja 2016 roku Grupa AB uroczyście otworzyła największą w swojej historii inwestycję – Centrum Dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt ma powierzchnię 4 pełnowymiarowych boisk piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali Stulecia. Na tę inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt został doceniony za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania z Uii Europejskiej. Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych. Centrum jest zlokalizowane tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i DK 8 oraz niedaleko autostrady A4. Dlatego możliwa jest sprawna i szybka dystrybucja w całej Europie. Grupa AB obsługuje klientów e-commerce już w 22 krajach, a jej sieć partnerów handlowych jest największa w regionie CEE – ponad 16 tys. podmiotów.
Jak twierdzi spółka w najbliższych latach spodziewany jest wzrost rynku e-commerce w Europie, a szczególnie silnie w regionie CEE. W samej Polsce można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu z obecnych około 32 mld zł do około 81 mld zł za kilka lat.
„Oczekujemy nowego rozdania na rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np. dropshippingu. Dzięki otwartemu już oficjalnie Centrum Dystrybucyjnemu Grupy AB w Magnicach, Grupa AB wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jest przygotowana na wykorzystanie szansy, jaką niosą ze sobą postępujące zmiany w strukturze kanałów handlu detalicznego” – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
Kurs akcji AB od października ubiegłego roku jest w konsolidacji między 30 – 37 zł. Poziomy te wyznaczają obecnie najważniejsze wsparcia i opory.
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: AB S.A.