Temat czatu: Perspektywy rozwoju Airway Medix – postępy w komercjalizacji produktów, sukces emisji akcji i planowane wykorzystanie środków |
|
1 czerwca godzina 12:30 |
Dodaj czat do swojego Kalendarza Google |
Na pytania inwestorów odpowiedziała:
Anna Aranowska-Bablok, Członek Zarządu Spółki
Anna Aranowska-Bablok posiada ponad 14-letnie doświadczenie w branży farmaceutycznej i life-science, z czego od ponad 5 lat stale pełni funkcje zarządcze w spółkach inwestycyjnych. W latach 2005 – 2011 pełniła funkcje Kierownika Produktu oraz Dyrektora ds. marketingu i rozwoju w spółce Nepentes S.A.(spółce notowanej na GPW w latach 2007-2010, potem przejętej przez inwestora branżowego) Następnie objęła funkcję Członka Zarządu w notowanej na GPW spółce Adiuvo Investments S.A. oraz Airway Medix S.A. (spółka zależna Adiuvo Investments S.A.), a w 2014 roku – funkcję Partnera Generalnego w funduszu inwestycyjnym Joint Polish Investment Fund. Jako COO jest zaangażowana w proces pozyskiwania, zakładania oraz zarządzania spółkami portfelowymi. W chwili obecnej zasiada także w zarządach ponad 15 spółek - start-up’ów z branży life-science.
Opis spółki:
Airway Medix jest Spółką publiczną notowaną na rynku NewConnect od grudnia 2014, a na głównym rynku GPW od 24 maja 2016. Spółka koncentruje swoją działalność na pracach badawczo-rozwojowych i komercjalizacji jednorazowych urządzeń przeznaczonych dla pacjentów wentylowanych mechanicznie na Oddziałach Intensywnej Opieki Medycznej (OIOM) oraz u pacjentów z zagrożeniem życia na oddziałach anestezjologicznych. Rodzina produktów opracowywanych przez Airway Medix służy ograniczaniu u chorych rozwoju błony biologicznej (biofilm), zmniejszaniu flory bakteryjnej jamy ustnej i poprawie mocowania oraz szczelności rurek intubacyjnych. Ograniczanie tworzenia biofilmu oraz zapobieganie przedostawania się zainfekowanych treści do płuc chroni pacjentów przed zachorowaniem na odrespiratorowe zapalenie płuc (VAP, ang. Ventilation Associated Pneumonia). Wszystkie produkty opracowywane przez Airway Medix S. A. mają międzynarodową ochronę patentową.
Obecnie portfolio produktów Airway Medix składa się z następujących urządzeń:
- CSS (Closed Suction System) czyli zamknięty układ czyszczący, wykorzystywany przy czyszczeniu dotchawicznych rurek intubacyjnych. Urządzenie jest już na rynku. W listopadzie 2014 roku podpisana została strategiczna umowa dystrybucyjna (aneksowana w listopadzie 2015) z AMBU A/S w Danii – światowym liderem w branży urządzeń i rozwiązań stosowanych w diagnostyce i medycynie ratunkowej. Ponadto spółka posiada umowę dystrybucyjną z partnerem z Republiki Korei NANO3H dotyczącą rynku koreańskiego. W maju 2016 amerykańska instytucja rządowa FDA (Food and Drug Administration, Agencja Żywności i Leków) zarejestrowała urządzenie CSS pod numerem D265657. Niniejsza rejestracja oznacza, że można rozpocząć sprzedaż produktu CSS w Stanach Zjednoczonych, a dalsze badania czy kwalifikacja produktu pod kątem wprowadzenia go na rynek amerykański nie są konieczne, co tym samym kończy procedurę dopuszczającą produkt na rynek amerykański.
- OC (Oral Care) – zestaw do czyszczenia jamy ustnej u pacjentów intubowanych oraz unieruchomionych. Funkcjonalny prototyp urządzenia został opracowany, a patenty zabezpieczone. Podpisano list intencyjny z partnerem strategicznym, jednym z czołowych liderów branżowych na świecie. Spółka otrzymała grant z NCBiR na rozwój produktu w wysokości 5 mln PLN.
- CPR (Cuff Pressure Regulator) - urządzenie, które służy do automatycznego monitorowania i kontrolowania ciśnienia w mankiecie rurki intubacyjnej oraz zapobiega przedostawaniu się zainfekowanych treści do płuc. Funkcjonalny prototyp urządzenia został opracowany i patenty zabezpieczone. Podpisano pierwszy list intencyjny. Spółka otrzymała grant z NCBiR na rozwój produktu w wysokości 4,5 mln PLN.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Airway Medix, który odbędzie się 1 czerwca (środa) o godz. 12:30. Na pytania inwestorów będzie odpowiadała Anna Aranowska-Bablok, Członek Zarządu Spółki Airway Medix. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Dzień dobry, rozpoczynamy czat inwestorski ze spółką Airway Medix S.A. NA pytania odpowiada p. Anna Aranowska-Bablok, Członek Zarządu Airway Medix S.A.
darek: Czy nowa emisja została już objęta i czy w emisji brały udział osoby związane z AIRWAY MEDIX?
Anna Aranowska-Bablok: Emisja akcji serii C została zakończona, są to nowe akcje i zostały objęte przez podmioty profesjonalne - co oznacza polskie fundusze inwestycyjne. Drugim elementem składowym całej transakcji jest emisja akcji którą obejmie spółka-matka Adiuvo Investments. Ta emisja odbędzie się w ramach podwyższenia kapitału docelowego. Szacujemy, że cała transakcja zakończy się w ciągu kilku tygodni.
Brzegus: W nawiązaniu do raportu bieżącego z dnia 31.05.2016. Kim są inwestorzy profesjonalni którzy objęli akcje emisji z serii C?
Anna Aranowska-Bablok: Są to w większości polskie fundusze inwestycyjne.
Brzegus: Jaka kwota z emisji akcji serii C przypadnie na spłatę zadłużenia wobec jednostki dominującej tj. Adiuvo Investments s.a?
Anna Aranowska-Bablok: W celach emisyjnych znalazły się: - równoległe prowadzenie i zakończenie prac B+R dla dwóch nowych projektów (Cuff Pressure Regulator oraz Oral Care); - dopuszczenie tych produktów w UE i USA; - walidacja kliniczna dla tych produktów; - częściowy zwrot pożyczek udzielonych przez jednostkę dominującą tj. Adiuvo Investments S.A. Nie podajemy dokładnych kwot na poszczególne cele, będą one widoczne w raportach finansowych.
investor2000: Dzień dobry, z czego wynika cena emisyjna na poziomie 1,23 zł ? Czy zarząd jest zadowolony z tej ceny i wielkości pozyskanych środków?
Anna Aranowska-Bablok: Cena wynika bezpośrednio z zainteresowania inwestorów finansowych, a cena została wyznaczona w wyniku budowy książki popytu. Cena mieści się w widełkach zakładanych przez zarząd, a pozyskane środki pozwolą w pełni zrealizować cele emisyjne.
Ostry: Czy spółka jest w jakiś sposób związana z Adiuvo Investments?
Anna Aranowska-Bablok: Adiuvo Investments jest spółką matką posiadającą obecnie jako grupa większościowy pakiet akcji Airway Medix S.A.
adam: Kiedy AIRWAY zacznie raportować pierwsze przychody i zyski? Jakich liczb można się spodziewać w latach 2016 - 2018?
Anna Aranowska-Bablok: Spółka nie prowadzi sprzedaży organicznej. Airway prowadzi negocjacje z partnerami strategicznymi dotyczące przejęcia poszczególnych technologii i ich komercjalizacji (dystrybucji) przez nich na rynkach światowych. Aktualnie spółka jest w zaawansowanych rozmowach z trzema globalnymi liderami branżowymi, a finalizacji rozmów dla pierwszego urządzenia (CSS - Closed Suction System) spodziewamy się w ciągu kilku-kilkunastu miesięcy. Partnerzy są obecnie w formalnym procesie due dilligence dotyczącym technologii CSS.
Ciekawy: Jaka konkurencja panuje na rynku, na którym działa cie?
Anna Aranowska-Bablok: Na światowym rynku jednorazowych urządzeń medycznych przeznaczonych dla oddziałów OIOM działa kilka koncernów które zdominowały ten rynek w skali globalnej, są to m.in. Halyard Health, Sage, Teleflex, Covidien, Care Fusion, Smiths Medical czy SalterLabs i kilku innych
Mike: Jak wygladają produkty AirWayMedix na tle konkurencji ? (chodzi mi o cenę)
Anna Aranowska-Bablok: Portfolio tych koncernów obejmuje cały zakres produktów dla oddziałów OIOM, od najprostszych jak igły, strzykawki po skomplikowane urządzenia elektroniczne. W ich portfelu można znaleźć także produkty firm będących bezpośrednimi konkurentami dla naszych produktów, takich jak: systemy do czyszczenia rurek intubacyjnych czy jamy ustnej i nanometry. Wobec tych produktów urządzenia Airway Medix charakteryzują się potwierdzoną badaniami wyższą skutecznością kliniczną i użytkową i zabezpieczoną globalną własnością intelektualną (IP). Strategia cenowa dla produktów Airway Medix będzie ustalana przez partnerów którzy przejmą technologię. Jednak prowadzone aktualnie rozmowy wskazują, że produkty Airway Medix będą pozycjonowane jako premium (ze względu na wyższą jakość), ale cenowo nie będą znacznie odbiegać od produktów konkurencji.
mmmaslov: Nic nie rozumiem. Jak to spółka nie prowadzi sprzedaży? Zasadniczo rozumiem jednak, że jakieś przychody z czegoś Państwo osiągacie?
Anna Aranowska-Bablok: Model biznesowy spółki zakłada sprzedaż technologii do liderów rynkowych. Prowadzone obecnie działania sprzedażowe, m.in. w Korei (CSS) mają charakter testowy, wspierający rozmowy z partnerami i pozwalającymi spółce zebrać feedback z różnych rynków na całym świecie.
zalogowany: Czy rynek amerykański jest dla spółki najważniejszy? Czy spółka może już oferować tam swoje produkty?
Anna Aranowska-Bablok: Większość liderów rynkowych ma siedzibę w USA. Rynek amerykański jest bardzo istotny w rozwoju strategicznym spółki. w W pierwszych dniach maja br. Airway Medix otrzymał rejestrację przez FDA urządzenia CSS dopuszczającą produkt do sprzedaży na rynku amerykańskim. To kluczowy kamień milowy osiągnięty przez spółkę. Szacujemy że drugie urządzenie z naszego portfolio (OC - Oral Care) otrzyma takie dopuszczenie jeszcze w tym roku.
Tomasz: Czy prawa do produktu CSS zostaną sprzedane tylko jednemu podmiotowi np. w USA czy możliwe jest odsprzedaż też innym z innych państw?
Anna Aranowska-Bablok: W przypadku zawiązania umowy strategicznej z jednym z liderów rynkowych, przekazane mu wyłączne prawa do technologii, które obejmą cały świat.
GPW_fan: Jakiego rzędu przychodów spodziewa się spółka w niedługim czasie po pierwszej udanej komercjalizacji? (do dwóch kwartałów)
Anna Aranowska-Bablok: Nie możemy podać dokładnych wartości transakcji, ale analiza rynku (podobnych transakcji na zachodnich rynkach) wskazuje na wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu mln USD za jedną technologię.
adam: rozumiem że technologie które opatentowaliście to jest nowośc i globalni konkurencimoże mają podobne ale nie tej jakości urządzenia
Anna Aranowska-Bablok: Zgadza się. Produkty rozwijane przez Airway Medix cechują się wysoką innowacyjnością, której prawa własności intelektualnej zabezpieczone są globalnie. Przy zachowaniu tych samych procedur przez personel medyczny możliwe będzie uzyskiwanie lepszej jakości obsługi pacjenta.
Brzegus: Na jakim etapie rozwoju sa technologie oral care i cuff pressure?
Anna Aranowska-Bablok: Oba produkty są na końcowym etapie prac nad finalnym prototypem. Dla produktu Oral Care (OC) spodziewamy się dopuszczenia do sprzedaży na rynku europejskim i USA jeszcze w tym roku (wniosek o rejestrację do FDA planujemy złożyć po wakacjach). Dla Cuff Pressure Regulator (CPR) ze względu na dłuży proces rejestracyjny, szacujemy że dopuszczenie nastąpi w przyszłym roku (wniosek do FDA w tym roku).
Waw: Czy zna Pani inne firmy z branży medycznej/biotechnologicznej, które obrały taką strategię jak Airway, że sprzedaje prawa do wynalazków ?
Anna Aranowska-Bablok: Ze względu na strukturę tego rynku (urządzenia medyczne dla OIOM), zdominowanym przez kilka globalnych koncernów, budowanie sprzedaży organicznej przez spółki posiadające zaledwie kilka produktów w portfelu byłoby procesem bardzo kosztownym w skali globalnej i nieefektywnym. Liderzy rynkowi, współpracując z działem zakupów w szpitalu oferują pełen zakres produktów do użytku przez personel medyczny. Przebicie się z jednym (kilkoma) produktami w portfelu jest więc bardzo trudne. Większość innowacyjnych firm (w tym Airway Medix) obiera strategię współpracy z branżowymi partnerami strategicznymi, którzy mogą zapewnić odpowiednią dystrybucję, relację w szpitalu i globalny marketing dla tych produktów.
Tomasz: Czy podczas sprzedaży tego typu produktów płatność jest w jednej transzy czy może będzie rozłożona na kilka? Jeśli kilka to czy może to trwać np. 3 lata?
Anna Aranowska-Bablok: Najczęściej spotyka się transakcje, które składają się z 3 elementów: 1. upfront payment - pierwsza transza płatności z góry za prawa do technologii 2. milestones payment - płatności uzależnione od osiągnięcia przez spółkę konkretnych kamieni milowych, np. przeprowadzenie szkoleń w terenie, zakończenia badań klinicznych, transfer produkcji, potwierdzenie poziomu kosztów produkcji, etc. 3. royalty - płatności procentowe w zależności od osiąganej przez partnera strategicznego sprzedaży. Zazwyczaj trwającej przez okres trwania patentu Czasami jednak zdarzają się transakcje które obejmują tylko jednorazową płatność (i zależy to od strategii partnera). Transakcje, gdzie płatności są rozłożone są w czasie są kumulatywnie wyższe niż jednorazowe.
Obserwator: Chciałbym aby Pani mi prosto odpowiedziała. W przypadku kiedy sprzedacie technologie globalnym graczom. Na czym dalej będziecie zarabiać?
Anna Aranowska-Bablok: Aktualnie spółka w swoim portfelu ma 3 produkty oparte na trzech różnych technologiach. Każda z nich osobno będzie podlegać komercjalizacji. Spółka nie zamierza spocząć na laurach po pierwszej transakcji sprzedaży technologii. W najbliższych kilku kilkunastu miesiącach spółka poszukiwać będzie w obszarze wyrobów medycznych kolejnych interesujących pomysłów do dalszego rozwoju i ich komercjalizacji .
Moderator: Dziękujemy za liczny udział w czacie i dużą ilość pytań, niestety na część z nich nie zdążyliśmy odpowiedzieć. Planujemy regularnie komunikować się z Państwem i chcemy przeprowadzić kolejny czat w okresie wakacyjnym.