LiveChat Software opublikował skonsolidowane sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2015/16. Spółce kolejny raz udało się odnotować zdecydowany wzrost przychodów i zysków. Poniżej prezentujemy wybrane pozycje wynikowe.
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
2015/2016 |
2014/2015 |
Przychody ze sprzedaży |
53 033 |
33 044 |
EBITDA |
29 126 |
19 285 |
Zysk z działalności operacyjnej |
34 949 |
23 194 |
Zysk brutto |
35 071 |
23 145 |
Zysk netto jednostki dominującej |
27 916 |
18 449 |
Źródło: Sprawozdanie finansowe LiveChat Software S.A.
Grupa znacząco zwiększyła wyniki we wszystkich kategoriach dochodowych. Dzięki dynamicznemu przyrostowi bazy klientów (ponad 40% w skali roku) oraz większemu średniemu przychodowi na 1 klienta (3 650 zł w porównaniu do 3 230 zł rok wcześniej), wpływy ze sprzedaży w roku obrotowym 2015/2016 osiągnęły poziom 53,03 mln zł i wzrosły o 60,4% w ujęciu rocznym. Zysk operacyjny wyniósł 34,95 mln zł, co oznacza skok o 50,6%, z kolei zysk netto wzrósł o 57,4% do poziomu 28,07 mln zł.
Spółce w osiągnięciu takich dynamik wzrostu wyników nie przeszkodziły znacząco wyższe koszty działalności, które wyniosły około 18 mln zł (wzrost o około 80%). Warto zaznaczyć, że LiveChat Software nie posiada żadnych kredytów ani pożyczek, a tak wysokie koszty wynikają przede wszystkim ze zwiększenia zatrudnienia, infrastruktury informatycznej oraz przeniesienia zespołu do nowej siedziby.
Duży wpływ na wyniki LiveChat ma kurs dolara, ponieważ to w tej walucie spółka osiąga większość przychodów. W roku obrotowym 2015/2016 kurs dolara otworzył się i zamknął w okolicach poziomu 3,80 USDPLN, choć zakres wahań sięgał od 3,52 do 4,15 USDPLN. Z kolei w roku obrotowym 2014/2015 było to od 3,00 do 3,95 USDPLN.
Na koniec marca 2016 roku (koniec roku obrotowego 2015/2016) spółka posiadała 14,53 tys. usługobiorców. W ciągu minionego roku liczba ta zwiększyła się o 4,31 tys., z 10,22 tys. na koniec marca 2015 roku. Z kolei w dwóch miesiącach nowego roku obrotowego (kwiecień i maj 2016 roku) spółka pozyskała kolejnych 0,88 tys. klientów, zwiększając ich liczbę do 15,41 tys.
Źródło: LiveChat Software S.A. |
Na temat spółki LiveChat Software pisaliśmy w lutym 2016 roku specjalny raport analityczny. Oceniając perspektywy przed spółką stwierdziliśmy, że: „obecna sytuacja na rynku usług typu live chat mocno sprzyja Emitentowi. Szybko rosnąca wśród przedsiębiorstw popularność tego typu rozwiązań przyczynia się do systematycznego poszerzania bazy klientów Grupy LiveChat Software, co prowadzi do wysokich wzrostów jej przychodów ze sprzedaży. Jednocześnie stosunkowo niewielka konkurencja na rynku umożliwia osiąganie kilkudziesięcioprocentowych poziomów rentowności (choć nie jest to reguła – część spółek z branży notuje straty), a działalność w modelu SaaS pozwala Emitentowi na relatywnie dużą przewidywalność i stabilność dochodów oraz wysoką płynność i bezpieczeństwo finansowe. Kluczowe dla oceny perspektyw LiveChat Software staje się jednak pytanie, jak długo takie sprzyjające warunki mogą się jeszcze utrzymać.” Z pełną treścią raportu można zapoznać się w tym miejscu.
Zarząd LiveChat Software SA w poniedziałek (20.06) podjął także uchwałę, zgodnie z którą zarekomenduje on na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy wypłatę 27,81 mln zł z jednostkowego zysku netto za rok obrotowy 2015/16 w postaci dywidendy, co da 1,08 zł na akcję. Będzie to najwyższa nominalna dywidenda wypłacona akcjonariuszom w historii spółki, która przy obecnym kursie (po kursie zamknięcia z dnia 17.06 - 41,89 zł) da stopę na poziomie 2,6%. W poprzednich latach spółka wypłaciła odpowiednio 0,71 zł i 0,37 zł.
Kurs akcji LiveChat Software znajduje się nad linią trendu wzrostowego, zapoczątkowanego w lipcu 2015 roku. Obecnie zauważalna jest korekta, po osiągnięciu rekordowej w historii spółki wartości 43,50 zł za walor. Najbliższe wsparcie wyznaczone jest na poziomie 40 zł, niewiele poniżej znajduje się linia trendu. Jeśli doszłoby do przełamania obu tych poziomów, kurs potencjalnie może spaść w granice 34 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: LiveChat Software S.A.