Zapraszamy do zapoznania się z raportem na temat AB S.A. przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści
- Profil działalności
- Analiza finansowa
- Plany strategiczne i ocena perspektyw
- Podsumowanie
AB S.A.
1. Profil działalności
Grupa AB to największy pod względem obrotów oraz liczby klientów dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Głównymi rynkami działalności firmy są Polska i Czechy. Wraz z rynkiem słowackim AB jest strategicznym partnerem dystrybucyjnym dla większości światowych producentów nowych technologii, sprzedając ich produkty do ponad 16 000 tysięcy partnerów handlowych. W stałej ofercie firmy znajduje się 96 000 produktów przeszło 700 marek z całego świata.
Źródło: AB S.A. |
Obok ugruntowanej już pozycji na rynku dystrybucji sprzętu IT, Grupa AB z sukcesem prowadzi sprzedaż hurtową elektroniki użytkowej, RTV-AGD i zabawek, konsekwentnie poszerzając portfel produktów oraz bazę lojalnych klientów. AB może pochwalić się najszerszą ofertą produktową w CEE.
Źródło: AB S.A. |
2. Analiza finansowa
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
III kw. 2015/2016 |
III kw. 2014/2015 |
I-III kw. 2015/2016 |
I-III kw. 2014/2015 |
Przychody ze sprzedaży |
1 706 813 |
1 692 423 |
5 566 270 |
5 265 034 |
Zysk operacyjny |
21 014 |
22 425 |
76 748 |
77 752 |
Zysk brutto |
16 151 |
20 181 |
63 352 |
71 116 |
Zysk netto |
12 391 |
13 540 |
50 526 |
54 203 |
Przepływy operacyjne |
92 853 |
-125 894 |
14 924 |
-44 605 |
Przepływy inwestycyjne |
-1 376 |
-14 698 |
-15 117 |
-67 378 |
Przepływy finansowe |
-45 952 |
-32 716 |
111 923 |
108 945 |
Źródło: AB S.A.
W III kw. roku obrotowego 2015/2016, który odpowiada okresowi styczeń-marzec 2016 roku, AB wykazało przychód ze sprzedaży w wysokości 1 706,8 mln zł, czyli o 1% wyższy niż rok wcześniej. Sumując sprzedaż za 9 miesięcy zakończonych 31 marca tego roku, sprzedaż była wyższa rdr o 5,7% i wyniosła 5 566,3 mln zł. Sam III kw. wypadł nieznacznie gorzej pod względem zysków na tle tego samego okresu rok wcześniej. Wynik na poziomie operacyjnym wyniósł 21,0 mln zł wobec porównawczych 22,4 mln zł. Najsłabiej wypadł zysk brutto, bo 16,1 mln zł wobec 20,2 mln zł. Na poziomie zysku netto negatywna różnica wyniosła 1,1 mln zł, co przełożyło się na 12,4 mln zł zarobionych na czysto w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Wśród pozycji kosztowych w rachunku zysków i strat widoczny jest wzrost kosztów zarządu, które urosły w ostatnim raportowanym kwartale o 7%. Bieżący rok obrotowy ujmuje jednak znaczny wzrost kosztów finansowych. W III kw. wyniosły one 7,6 mln zł wobec 2,4 mln zł rok wcześniej, a sumując trzy ostatnie kwartały jest to wartość 18,3 mln zł wobec 8,9 mln zł rok wcześniej. Wzrost kosztów widać też w kosztach sprzedaży, które pomimo niewielkich dynamik wzrostu przychodów, rosły w tempie dwucyfrowym. Skąd zatem bierze się w miarę stabilny poziom zysków? Otóż jest to przede wszystkim zasługa znacznie lepszego salda na pozostałej działalności