W raporcie okresowym Monnari opublikowało wyniki za II kwartał. Przychody ze sprzedaży wyniosły 57,4 mln zł, zaś zysk netto 8,8 mln zł. Wyniki Monnari za II kwartał prezentuje poniższa tabela.
Pozycje wynikowe (mln zł) | II kw. 2016 roku | II kw. 2015 roku |
Przychody ze sprzedaży | 57,4 | 51,7 |
Wynik EBITDA | 8,3 | 12,1 |
Wynik EBIT | 7,4 | 11,2 |
Wynik brutto | 9,1 | 12,6 |
Wynik netto | 8,8 | 10,2 |
Źródło: Monnari S.A.
Przychody ze sprzedaży w II kw. 2016 roku wyniosły 57,4 mln zł i były o 10,9% wyższe niż przed rokiem. Konsensus PAP zakładał przychody na poziomie 56,3 mln zł. Spółka wypracowała 8,3 mln zł zysku EBITDA (spadek o 31,7% rdr), czyli o 15,9% mniej od założeń analityków. Podobnie zysk operacyjny wynoszący 7,4 mln zł był o 33,9% niższy w porównaniu z rokiem ubiegłym i 16,8% niższy od konsensusu. Zysk netto wyniósł 8,8 mln zł w porównaniu do 10,2 mln w 2015 roku (spadek o 13,6% rdr). Rynek zakładał zysk netto na poziomie 7,9 mln zł.
Koszty wytworzenia produkcji (koszty sprzedanych towarów i materiałów) wzrosły w I półroczu o 16,99%, do kwoty 49,4 mln zł, co związane jest przede wszystkim z nadal wysokim kursem dolara wobec złotówki (wzrost na koniec 30.06.16 o 5,7 % w relacji do 30.06.15) oraz większą ilością zamówionego towaru do stale powiększanej sieci sprzedaży i poszerzanej oferty zakupowej. Marża EBIT w II kw. 2016 roku wyniosła 14,4%, czyli o 8,76 p.p. mniej niż w roku ubiegłym. Marża netto w tym okresie jest zaś na poziomie 15,4% (spadek o 4,36 p.p. rdr).
W ujęciu półrocznym spółka wypracowała 110 mln zł przychodów (wzrost o 15,2% rdr). Zysk operacyjny wyniósł 11,7 mln zł i był niższy o 19,7% rdr. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 13,1 mln zł (spadek o 18,8% rdr), zaś zysk netto 12,2 mln zł (spadek o 7% rdr). Poniższy wykres przedstawia kształtowanie się przychodów ze sprzedaży grupy oraz kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w I półroczach ostatnich lat. Wynika z niego, że łączne koszty sprzedaży i ogólnego zarządu rosły z większą dynamiką niż w ostatnich kilku latach (wzrost o 4,8 p.p. ponad dynamikę przychodów).
Źródło: Monnari S.A. |
Przepływy netto w I półroczu wyniosły 5,1 mln zł, czyli o ponad połowę mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (10,2 mln zł). Przyczyną tego były ujemne przepływy z działalności finansowej i inwestycyjnej. Wartość przepływów operacyjnych była natomiast znacznie wyższa niż przed rokiem (10,3 mln zł, w porównaniu do 4,2 mln zł rok wcześniej).
Monnari ocenia rynek odzieży i obuwia w Polsce jako „perspektywiczny”, podkreślając, że znajduje się on cały czas w fazie rozwoju. Według szacunków w 2015 roku sięgnął on 32,47 mld zł, a w 2020 r. ma się on zwiększyć do 43,2 mld. Rynek odzieżowy w Polsce nadal jest rozdrobniony, jednocześnie trzy duże podmioty poprzez dobrze rozwiniętą sieć sklepów zajmują coraz silniejszą pozycję – około 20% krajowego rynku. Obecny udział Grupy Monnari w powyższym rynku jest niewielki - poniżej 1 %.
Wzrost wydatków konsumentów na odzież i obuwie jest mały, ale stabilny i należy spodziewać się stałego wzrostu rynku wraz ze wzrostem zamożności mieszkańców. Za istotne bariery rozwoju spółka uważa dużą konkurencję na rynku, wrastające koszty zatrudnienia, trwający spadek popytu w Rosji i na Ukrainie oraz uzależnienie kosztów produkcji od kursu dolara.
Wykres akcji Monari pokazuje, że kurs od dłuższego czasu znajduje się w kanale bocznym mieszczącym się w przedziale od 12,59 zł do 15,98 zł. Ewentualne przekroczenie któregoś z tych poziomów może sygnalizować zmianę trendu odpowiednio na spadkowy lub wzrostowy. Cena wyszła poza ramy tunelu w sierpniu 2015 górą oraz w grudniu 2015 dołem tworząc w tym okresie krótkoterminowy trend spadkowy.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Monnari S.A., PAP