W najnowszym raporcie półrocznym Amica zaprezentowała swoje wyniki finansowe. Spółka w całym I półroczu wypracowała 1,2 mld zł przychodów ze sprzedaży i 70,3 mln zysku EBIT. Do poprawy wyników przyczyniła się między innymi realizowana stragiegia poprawy przychodów w rejonie Zachodnim.
Wybrane pozycje wynikowe (mln zł) | I półrocze 2016 roku | I półrocze 2015 roku |
Przychody ze sprzedaży | 1 154,0 | 926,4 |
Zysk operacyjny | 70,3 | 60,6 |
Zysk brutto | 60,8 | 49,5 |
Zysk netto | 50,0 | 39,4 |
Przepływy operacyjne | 43,0 | 37,2 |
Źródło: Amica S.A.
W I półroczu 2016 roku spółka zanotowała 1,2 mld zł przychodów netto (wzrost o 24,6% rdr). Zysk operacyjny wyniósł 70,3 i był wyższy o 16% niż przed rokiem. Zysk brutto został odnotowany na poziomie 60,8 mln zł (wzrost o 22,8% rdr), zaś zysk netto wyniósł 50 mln zł, co stanowi wzrost o 15,6%.
Wyniki były lepsze niż w zeszłym roku także w ujęciu kwartalnym. W II kw. 2016 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 574,2 mln zł (wzrost o 29,8% rdr) i były wyższe od konsensusu PAP o 5,4%. Zysk EBIT został wypracowany na poziomie 30,1 mln zł (wzrost o 14,5% rdr) i był porównywalny z oczekiwaniem rynku. Zysk netto wyniósł natomiast 21,3 mln zł, czyli o 21,3% więcej niż w roku ubiegłym i o 9% więcej od założeń analityków.
Najlepszy wynik operacyjny w I półroczu tego roku wypracował segment sprzętu grzejnego wolnostojącego (49 mln zł, spadek o 17,8% rdr), drugie miejsce zanotował segment towarów, w którym wynik operacyjny wyniósł 48,8 mln zł, w porównaniu z 16 mln zł rok wcześniej. Na trzecim miejscu uplasował się segment sprzętu grzejnego do zabudowy (27,6 mln zł, wzrost o 18% rdr), zaś na czwartym segment pozostałego sprzętu grzejnego (14,5 mln zł, wzrost o 0,7%).
Grupa realizuje strategię dywersyfikacji przychodów, poprzez zwiększanie sprzedaży w regionie zachodnim, którego udział w sprzedaży wzrósł do 40%. W tym też regionie zanotowano największą dynamikę przychodów (+64% rdr). Pozytywne odchylenie sprzedaży na rynku niemieckim (+14%), było efektem bardzo dobrej sprzedaży produktów chłodniczych (+26%), sprzętu grzejnego (+11%) oraz pralek (+45%). Wzrost sprzedaży na rynku francuskim o 78% w pierwszej połowie 2016 roku wobec 2015 wynika z poszerzenia portfolio oraz wyższej sprzedaży kuchni wolnostojących i do zabudowy. Wzrost wartości sprzedaży na rynku brytyjskim został zrealizowany przez nabytą spółkę CDA oraz dotychczasowe kanały dystrybucji.
Przychody w rejonie Północnym wzrosła o 20,1%. Sprzedaż pod marką Gram wzrosła o +12,6%. Wzrost ten został osiągnięty dzięki lepszej sprzedaży wszystkich kategorii produktowych, a szczególnie zmywarek (+21%),oraz lodówek (+15,5%). Sprzedaż krajowa wzrosła o 3,9%, a w regionie południowym o 14,8%. Na wschodzie była zaś wyższa o 8,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest to głównie spowodowane stabilizacją sytuacji politycznej i makroekonomicznej w regionie. Pomimo trudnej sytuacji na rynku ukraińskim wartość sprzedaży została utrzymana dzięki rozszerzeniu portfolio o lodówki i pralki. Według danych rynek sprzętu grzejnego w Rosji wzrósł o 8%, podczas gdy Hansa zwiększyła udziały rynkowe o 1,7 p.p. Poniższy wykres przedstawia strukturę sprzedaży Amiki w I półroczu 2016 roku.
Źródło: Amica S.A. |
Wykres akcji Amiki pokazuje, że kurs znajduje się w długoterminowym trendzie wzrostowym tworząc ciągle nowe historyczne maksima. W ciągu ostatnich trzech lat akcje spółki dały inwestorom zarobić nawet do 115%. O kontynuacji wzrostów będzie świadczyć zamknięcie się kursu powyżej obecnego maksimum na poziomie 199,7 zł. Sygnałem podażowym będzie zaś przekroczenie linii trendu oraz wsparcia ustawionego przy cenie 177 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Amica S.A., PAP