W opublikowanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy 2015/16 spółka wykazała 11,1% wzrostu przychodów oraz 11,4% wzrostu zysku brutto ze sprzedaży. Pozostałe kategorie dochodowe zanotowały jednak nieznaczne spadki. Pomimo tego, rynek zareagował pozytywnie, a akcje AB S.A. od rana mocno zwyżkują.
Wybrane pozycje wynikowe (w mln zł) | 2015/2016 | 2014/2015 |
Przychody ze sprzedaży | 7 553 | 6 793 |
Koszty własne sprzedaży | 7 219 | 6 493 |
Zysk brutto ze sprzedaży | 334,5 | 300,2 |
Zysk operacyjny | 98,6 | 100,2 |
EBITDA | 112,2 | 108,4 |
Zysk netto jednostki dominującej | 64,6 | 68,4 |
Źródło: Sprawozdanie finansowe AB S.A.
W zakończonym 30 czerwca roku obrotowym 2015/16 (rok obrotowy spółki trwa od 1 lipca do 30 czerwca) AB S.A. odnotowało 7,55 mld zł przychodów ze sprzedaży, wobec 6,79 mld zł w analogicznym okresie roku obrotowego 2014/15, co oznacza wzrost o 11,1%. Jak podała spółka - "Dynamiczny wzrost obrotów był możliwy dzięki aktywnym działaniom podejmowanym przez spółki Grupy (takich jak dywersyfikacja oferty, wysoka jakość usług około sprzedażowych, zawieranie nowych umów dystrybucyjnych oraz wzrostu obrotu na dotychczasowych umowach, w tym prestiżowych kontraktach z Apple), jak również dzięki poszerzaniu asortymentu spoza IT – RTV/AGD". Ponadto spółka rozwijała także sieci franczyzowe w Polsce, Czechach i na Słowacji. W niemal identycznym tempie co przychody, rosły jednak koszty własne sprzedaży, które również wzrosły na przestrzeni analizowanych okresów o 11,1%, z 6,49 mld zł do 7,22 mld zł.
Choć obie kategorie - przychody i koszty własne sprzedaży rosły w podobnym tempie, ilościowo większy wzrost był udziałem przychodów, co przełożyło się na wzrost zysku brutto na sprzedaży z 300,2 mln zł w roku obrotowym 2014/15 do 334,5 mln zł w roku 2015/16 (11,4% wzrostu). Pomimo tak dobrych wyników na sprzedaży, pozostałe kategorie dochodowe zanotowały ujemną dynamikę. Zysk operacyjny za okres 2015/16 wyniósł 98,6 mln zł i był niższy o 1,5% od 100,2 mln zł osiągniętego rok wcześniej. Przyczyną był wzrost kosztów sprzedaży w tym okresie o blisko 33%, ze 140 do 186 mln zł. Wynik brutto spółki zmalał w tym czasie z 88,9 do 82,7 mln zł (o około 7%), natomiast zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2015/16 był niższy o blisko 6% rok do roku i wyniósł 64,6 mln zł (rok wcześniej było to 68,4 mln zł).
Głównymi rynkami działalności AB S.A. są Polska, gdzie spółka uzyskała 54% przychodów oraz Czechy (41%). Trzecim rynkiem, na którym spółka prowadzi działalność, i który odpowiada za około 5% przychodów jest Słowacja. Poprawie przychodów i zwiększeniu skali działalności spółki sprzyjała dobra sytuacja gospodarcza w tych krajach, gdzie PKB rosło w tempie około 3% rocznie, a także rozwój rynku dystrybucji IT. Jak napisano w komentarzu do wyników - "Eksperci branżowi szacują wzrost rynku dystrybucji IT w regionie CEE (Europy Środkowo-Wschodniej) na poziomie ok. 20 proc. między 2015 a 2018 rokiem (z 5,3 mld USD do 6,4 mld USD). Głównym czynnikiem ryzyka pozostaje nadal niepewność sytuacji na rynkach międzynarodowych, konflikty ukraiński oraz bliskowschodni, a także zmiany wywołane decyzją Wielkiej Brytanii o opuszczeniu Unii Europejskiej". Drugim głównym sektorem działalności spółki poza dytrybucją IT jest rynek zabawek, w który AB postanowiło się zaangażować w 2013 roku poprzez przejęcie spółki Rekman będącej czołowym dystrybutorem zabawek w Polsce. Rynek ten w 2015 roku urósł o 10%, przy jednoczesnym wzroście średniej ceny produktów o 11%. Spółka w ostatnim czasie zapowiadała zintensyfikowanie działań w tym segmencie działalności, celem stopniowego zwiększania udziału i konsolidacji rynku, o czym w niedawnym wywiadzie dla kanału Inwestorzy.tv mówił członek zarządu AB S.A., Grzegorz Ochędzan. Całość materiału dostępna jest tutaj.
W zaraportowanym okresie AB S.A. uzyskała negatywną dynamikę na większości wskaźników rentowności. W porównaniu do roku obrotowego 2014/15 spadkom uległy między innymi rentowność działalności operacyjnej (1,3% z 1,5%), rentowność EBITDA (1,5% z 1,6%), rentowność sprzedaży netto (0,9% z 1%), a także rentowność aktywów (3,5% z 4,5%) oraz zwrot z kapitałów własnych (11,1% z 13,2%). Wzrost towarzyszył za to wskaźnikowi zadłużenia ogółem spółki, który w roku obrotowym 2015/16 wyniósł 68%, wobec 66% rok wcześniej (oraz 63% dwa lata wstecz), a także zadłużeniu netto, które w ciągu roku wzrosło o ponad 50%, ze 196 do 304 mln zł.
Pośród głównych zewnętrznych czynników ryzyka, które mogą mieć wpływ na działalność AB, są między innymi:
- niestabilna sytuacja makroekonomiczna
- silna konkurencja przekładająca się na presję cenową i niskie marże
- niepewna sytuacja gospodarcza sąsiadów Polski na wschodzie i zachodzie
Spółka widzi jednak zdecydowanie więcej szans niż zagrożeń, a pośród nich między innymi:
- stymulacja gopsodarki (szczególnie sektora zabawek) poprzez program Rodzina 500+
- niskie stopy procentowe mogące skutkować wzrostem sprzedaży kredytów konsumpcyjnych, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży produktów spółek AB
- spadek bezrobocia oraz wysoka dynamika PKB w Polsce
AB planuje w dalszym ciągu realizować przyjętą strategię działania oraz powiększać swoją działalność, chociażby poprzez rozszerzenie oferty produktów RTV/AGD oraz zabawek. W rozwoju spółki pomóc ma między innymi nowoczesna platforma do sprzedaży RTV/AGD AB Online, a także nowo otwarte centrum logistyczne w Magnicach, będące największą inwestycją w historii grupy. Więcej o strategii działania oraz charakterystyce spółki pisaliśmy w niedawnym Raporcie SII na temat AB S.A., który w całości przeczytać można w tym miejscu.
Notowania AB w I połowie 2015 roku zanotowały historyczne maksimum, a kurs akcji sięgnął niemal 44 zł. Od tego czasu notowania spółki znalazły się jednak w trendzie spadkowym, spadając poniżej 30 zł i tracąc do dzisiaj około 30% wartości. Ostatnie tygodnie stoją pod znakiem próby powrotu ponad granicę 30 zł. W dniu dzisiejszym, to jest 20.09.2016 roku rynek pozytywnie zareagował na informacje finansowe ze spółki, dzięki czemu walory AB zyskują od rana około 7% i obecnie wyceniane są na około 31 zł.
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: AB S.A.