Po tym jak sprzedawca obuwia i akcesoriów Prima Moda opublikował wyniki za III kw. 2016 roku kurs akcji spółki wzrósł o ponad 35% w trakcie sesji. Na skutek wdrażanego programu poprawy sytuacji finansowej spółce udało się poprawić zyski.
Pozycje wynikowe (w tys. zł) | III kw. 2016 r. | III kw. 2015 r. | I-III kw. 2016 r. narastająco | I-III kw. 2015 r. narastająco |
Przychody ze sprzedaży | 8 814 | 8 869 | 26 755 | 29 379 |
Zysk na sprzedaży brutto | 5 195 | 4 564 | 15 061 | 15 653 |
Wynik EBITDA | 10 405 | -1 506 | 9 979 | - 2 191 |
Wynik operacyjny | 10 143 | -1 843 | 9 179 | -3 182 |
Wynik brutto | 10 240 | -1 971 | 8 965 | -3 341 |
Wynik netto | 10 408 | -1 971 | 9 133 | -3 341 |
Źródło: Prima Moda S.A.
Przychody ze sprzedaży spółki wyniosły 8,8 mln zł wobec 8,9 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (spadek o 0,6%). Ze względu na osiągane przez spółkę w zeszłym roku straty istotnej poprawie uległy pozostałe pozycje wynikowe. Spółka wypracowała 10,1 mln zł zysku operacyjnego, jednak bez uwzględnienia pozostałych zdarzeń operacyjnych wyniósł on 217 tys. zł. Spółka wykazała pozostałe przychody operacyjne w wysokości 11,97 mln zł, z czego większość wynikała z włączenia autorskich praw majątkowych do znaku towarowego PRIMAMODA do przedsiębiorstwa spółki (w bilansie wartości niematerialne uległy zwiększeniu z 41 tys. zł na koniec czerwca br. do 9 988 tys. zł na koniec września br.). Prima Moda osiągnęła 10,2 mln zysku przed opodatkowaniem oraz 10,4 mln zł zysku netto.
Poprawa wyników jest efektem przyjętego wcześniej i realizowanego programu, mającego na celu poprawę sytuacji w spółce i jej rozwój. W ramach podjętych działań zamknięto nierentowne sklepy, ograniczono zarówno koszty sprzedaży jak i ogólnego zarządu. Pozwoliło to na zwiększenie marży brutto na sprzedaży do 58,9% wobec 51,5% przed rokiem. Jednocześnie, poprzez rekrutacje i szkolenia, zwiększane zostały kompetencje sił sprzedaży. Średnia wartość sprzedaży na sklep wzrosła z 316,8 tys. w III kw. 2015 roku do 367,3 tys. w III kw. roku obecnego. Spółka posiadała na koniec badanego okresu 24 sklepy w najważniejszych galeriach handlowych.
W dającej się przewidzieć przyszłości zarząd nie znajduje żadnych przesłanek mogących zakłócić pozytywny trend sprzedaży i marży oraz efekty wdrożonych oszczędności, co ich zdaniem stanowi dobrą prognozę dla IV kwartału, szczególnie uwzględniając efekt sezonowości. Branża wykazuje się dużą sezonowością uzależnioną zwłaszcza od pór roku, zmieniających się warunków pogodowych, oraz trendów mody. Nasilenie popytu zwiększającego sprzedaż, następuje zwykle na przełomie zimy i wiosny oraz na przełomie lata i jesieni, co z kolei zbiega się z wprowadzeniem nowych kolekcji. Sezon jesienno –zimowy cechuje sprzedaż obuwia relatywnie droższego (kozaki, botki) od obuwia w sezonie wiosenno –letnim, dlatego wyniki sprzedaży w drugim półroczu są zwykle wyższe. Dane wskazują, że zwykle najlepszym sprzedażowo jest czwarty kwartał roku.
Po mocnych spadkach w latach 2011-2015 rok 2016 przyniósł odrobienie części strat. W szczególności przyczyniła się do tego publikacja wyników za III kwartał, która wyniosła cenę o około 35% w trakcie sesji.
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: Prima Moda S.A.