Cyfrowy Polsat opublikował wyniki za III kw. 2016 roku. Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane pozycje wynikowe ze sprawozdania finansowego grupy.
Wybrane pozycje wynikowe (mln zł) |
III kw. 2016 |
III kw. 2015 |
Przychody ze sprzedaży |
2.387,8 |
2.414,9 |
Wynik operacyjny |
449,1 |
529,2 |
Wynik EBITDA |
957 |
930,4 |
Wynik brutto |
334,9 |
613,3 |
Wynik netto |
278,2 |
502,5 |
Źródło: Cyfrowy Polsat S.A.
W III kw. 2016 roku przychody Cyfrowego Polsatu wyniosły 2,3 mld zł wobec 2,4 mld zł za ten sam kwartał roku poprzedniego. Łączna liczba aktywnych usług generujących przychód, czyli tak zwany wskaźnik RGU, wyniosła 16,5 mln zł, z czego 79% procent usług była świadczona w modelu kontraktowym. Jest to wzrost wobec odpowiednio 16,4 mln zł i 76% za ten sam kwartał roku poprzedniego. Wzrost odnotował również wskaźnik RGU na klienta z 2,09 do 2,22. Wskaźnik opisujący odpływ klientów, churn, zmniejszył się o 1,7 p.p. z 10,2% do 8,5%. Cyfrowy Polsat tłumaczy spadek wskaźnika atrakcyjnym odniesieniem jakości do ceny oferowanych usług oraz oferty zintegrowanej smartDOM, której liczba klientów wzrosła o 37% w stosunku do III kwartału 2015 roku do liczby 1,2 mln. Wzrost odnotował wskaźnik ARPU opisujący średni przychód na klienta. Wartość za III kw. 2016 roku wyniósł 88,6 zł wobec 88,1 zł w analogicznym okresie 2015 roku.
Zysk operacyjny grupy wyniósł w III kw. 2016 roku 449,1 mln zł wobec 529,1 z analogicznego okresu w 2015 roku. Niższa wartość zysku operacyjnego jest spowodowana zmniejszeniem przychodów grupy oraz zwiększeniem kosztów operacyjnych. Te drugie zwiększyły się w III kw. bieżącego roku o 2% i wyniosły 1,94 mld zł. Wzrost ten wynikał głównie z większej amortyzacji (+106,7 mln zł, 507,9 mln zł w III kw. 2016 roku) i większego kosztu własnego sprzedanego sprzętu (+15,6 mln zł, 330,5 mln zł). Z kolei znaczny spadek został odnotowany na pozycji kosztów technicznych i rozliczeń międzyoperatorskich – o 92 mln zł, do 459,2 mln zł.
Wzrost amortyzacji przełożył się na zwiększenie się EBITDA z 930,4 mln zł w roku 2015 do 957 mln zł w III kwartale 2016 roku. Zysk netto wyniósł 278,2 mln zł. Duży spadek zysku netto wobec III kw. 2015 roku jest spowodowany wzrostem kosztów finansowych grupy, które wyniosły 127,3 mln zł. Wzrost kosztów o 216,1 mln zł w stosunku do ujemnego kosztu (czyli zysku) wynoszącego 88,8 mln zł w roku poprzednim jest spowodowany efektem bazy – jednorazowym, niegotówkowym zdarzeniem związanym z procesem refinansowania zadłużenia grupy w III kw. 2015 roku.
Źródło: Cyfrowy Polsat S.A. |
Przychody grupy z reklamy telewizyjnej oraz sponsoringu nie zmieniły się znacząco wobec roku 2015 i wyniosły 222 mln zł. Według szacunków domu mediowego SMG Poland wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w III kw. 2016 roku wyniosły około 0,8 mld zł i wzrosły o 0,1% rdr. Tym samym Cyfrowy Polsat oszacował jego udział w rynku na poziomie 27,4% wobec 27,2% rok temu. Kanały grupy, zarówno główne jak i tematyczne, odnotowały najwyższą oglądalność na rynku w III kw. bieżącego roku, co przedstawia grafika powyżej.
Kurs akcji Cyfrowego Polsatu porusza się w trendzie bocznym od końca 2014 roku. Ostatnie wzrosty wywindowały kurs tuż pod kluczowy opór na poziomie 26 zł. Sygnałem zakończenia trwającej obecnie korekty i ewentualnym ponownym ataku na wspomniany opór będzie wybicie górą z flagi, czyli obecnie ponad poziom około 24,90 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Cyfrowy Polsat S.A.