Energa opublikowała strategię na lata 2016-2025. Jej główne założenia to:
- wzrost EBITDA do 2,4 mld zł w 2020 roku i 3 mld zł w 2025 roku, dodatkowe 100 mln zł EBITDA z nowych produktów i usług w 2020 roku i 300 mln zł w 2025 roku,
- polityka dywidendowa dostosowana do potrzeb finansowych procesu inwestycyjnego, w którym zakończenie ponoszenia najbardziej znaczących wydatków przewiduje się na 2023 roku. Dezaktualizacji uległy zapisy dotyczące deklarowanych wypłat zawartych w prospekcie emisyjnym,
- łączne nakłady inwestycyjne do 2025 roku wynoszą około 20,6 mld zł, z czego 9,5 mld z do 2020 roku.
Strategia Energii skoncentrowana jest wokół dwóch obszarów – infrastruktury i klienta. W pierwszym obszarze planowany jest rozwój nowoczesnej infrastruktury energetycznej, pozwalający na posiadanie stabilnej bazy przychodów, zależnych głównie od jakości dostarczanych usług, a nie od czynników typowo rynkowych. Spółka planuje wdrożenie następujących programów:
- rozbudowa inteligentnej i niezawodnej sieci dystrybucji energii elektrycznej dającej możliwości wprowadzenia magazynowania i lokalnego zarządzania energią,
- rozwój infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu,
- wykorzystanie regulacji stabilizujących przychody w zakresie Rynku Mocy i taryf na ciepło,
- utrzymanie silnej pozycji w zakresie OZE dzięki realizacji projektu budowy elektrowni wodnej w ramach drugiego stopnia na Wiśle oraz innych projektów OZE.
W obszarze klienta Energa planuje między innymi rozwój nowych obszarów działalności, czego efektem będzie wprowadzenie około 100 nowych produktów, dedykowanych dla trzech segmentów klientów: indywidualnych, biznesowych oraz jednostek samorządowych i administracji publicznej.
Plan inwestycyjny zakłada przeznaczenie około 13 mld zł na Segment Dystrybucji. Inwestycje będą dotyczyły głównie budowy i modernizacji sieci. Wynikiem realizacji programu inwestycyjnego jest osiągniecie 100% zdalnie obsługiwanych układów pomiarowych (liczniki AMI) do 2025 roku oraz spełnienie wymogów taryfy jakościowej w zakresie wskaźników SAIDI, SAIFI i czasu realizacji przyłączeń.
W Segmencie Wytwarzania zaplanowano inwestycje w kwocie około 6,1 mld zł, z czego podstawową inwestycja jest budowa nowoczesnej Elektrowni Ostrołęka C o mocy około 1 000 MWe. Scenariusz bazowy zakłada, że spółka poniesie 50% nakładów, a pozostałe staną się udziałem partnera lub partnerów. W obszarze OZE główną inwestycją jest natomiast budowa elektrowni wodnej o mocy ok. 80 MWe w ramach drugiego stopnia na rzece Wiśle z założeniem uzyskania pozwolenia na realizację do 2020 roku.
W Segmencie Sprzedaży planowane nakłady inwestycyjne to około 0,7 mld zł. Na taką samą kwotę oszacowano inwestycje związane z rozwojem nowych obszarów działalności. Spółka zaznaczyła, ze realizacja założonych celów przez rozwój organiczny może nie być możliwa, przez co powodzenie realizacji strategii będzie uzależnione od skutecznych działań w obszarze fuzji i przejęć. Spółka będzie się koncentrowała na Polsce, jednak nie wyklucza zagranicznych akwizycji celem pozyskania dostępu do know-how. Strategia zakłada również nieprzekroczenie maksymalnego poziomu wskaźnika dług netto/EBITDA 3,5x.
Źródło: Energa S.A.