Helio osiągnęło rekordowy poziom przychodów w I kw. 2016/2017 roku – 28,6 mln zł, co było wynikiem o 61,6% lepszym niż przed rokiem. Spółka po raz pierwszy zamknęła I kw. roku obrotowego z zyskiem na poziomie 1,4 mln zł.
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
I kw. 2016/2017 |
I kw. 2015/2016 |
Przychody ze sprzedaży |
28 602 |
17 698 |
Wynik brutto na sprzedaży |
8 049 |
4 431 |
Wynik EBITDA |
2 360 |
-168 |
Wynik operacyjny |
1 853 |
-626 |
Wynik brutto |
1 747 |
-727 |
Wynik netto podmiotu dominującego |
1 405 |
-705 |
Źródło: Helio S.A.
Spółka odnotowała nietypową dynamikę wzrostu sprzedaży w I kw. roku obrotowego, który jest charakterystycznym dla branży okresem letniego spowolnienia na krajowym rynku bakalii. Dynamiczny wzrost sprzedaży można tłumaczyć wstrzymaniem przez konkurencyjną firmę dostaw do Jeronimo Martins Polska S.A. – kluczowego odbiorcy Helio, o czym spółka informowała już w czerwcu bieżącego roku. Po tej informacji, spółka odnotowała również historycznie najwyższe wyniki w IV kw. roku obrotowego (kwiecień-czerwiec 2016 roku), czyli również w okresie, który dotychczas kończył się stratą netto. Więcej na temat wyników rocznych Helio pisaliśmy w tym miejscu.
Na poziomie zysku brutto na sprzedaży Helio osiągnęło 8 mln zł wobec 4,4 mln zł rok wcześniej. Przełożyło się to na wzrost marży do 28,1% wobec 25%. Przyczyniła się do tego wysoka dynamika wzrostu przychodów ze sprzedaży, która pozwoliła uzyskać zakładany efekt skali, co miało również swoje przełożenie na pozostałe pozycje wynikowe. Spółka osiągnęła 2,4 mln zł zysku EBITDA, 1,9 mln zł zysku operacyjnego oraz 1,4 mln zł zysku netto wobec strat odnotowywanych przed rokiem.
Działalność spółki charakteryzuje się sezonowością, a najlepsze okresy to te świąteczne. Dlatego Helio przygotowywało się do sezonu bożonarodzeniowego, który jest kluczowy dla całorocznych wyników. Widoczne jest to po wzroście zapasów o 7,9 mln zł rok do roku, do poziomu 45,2 mln zł na koniec września 2016 roku. Jeszcze bardziej wzrosły zobowiązania krótkoterminowe, które finansują bieżącą działalność. Te wyniosły 38,9 mln zł wobec 23,1 mln zł przed rokiem. Ponadto, spółka będzie kontynuowała działania promocyjno-marketingowe. Pomimo tego, Helio nie spodziewa się utrzymania dotychczasowej dynamiki sprzedaży ze względu na efekt wysokiej bazy (wysokiego poziomu sprzedaży w II kw. roku obrotowego 2015/2016).
Kurs akcji Helio z impetem przełamał linię trendu spadkowego w czerwcu bieżącego roku, po czym wywindował do najbliższego oporu na poziomie 10 zł. Skuteczne wybicie powyżej tego poziomu będzie pozytywnym sygnałem płynącym z klasycznej analizy technicznej.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Helio S.A.