Temat czatu: Publiczna oferta akcji TXM S.A. |
|
12 grudnia |
Dodaj czat do swojego Kalendarza Google |
Na pytania inwestorów odpowiedział
Lech Przemieniecki – Prezes Zarządu TXM S.A.
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W spółce TXM S.A. pełni funkcje Prezesa Zarządu od 2012 r. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał w międzynarodowych organizacjach. Wcześniej pracował w Philips Lighting Poland SA.
Opis spółki
Grupa TXM jest właścicielem wiodącej polskiej odzieżowej sieci dyskontowej TXM textilmarket. Sieć handlowa licząca już ponad 380 marketów, rozwijana jest również na rynkach zagranicznych w tym w Słowacji, Czechach oraz Rumunii. Grupa dąży do zdobycia wiodącej pozycji w sektorze sklepów dyskontowych z odzieżą w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prognoza Zarządu zakłada, że w 2016 r. Grupa osiągnie 381,4 mln zł przychodów, 22,3 mln zł zysku na działalności operacyjnej powiększonego o amortyzację (EBITDA), 17,1 mln zł zysku na działalności operacyjnej (EBIT) oraz 13,1 mln zł zysku netto.
Celem strategicznym Grupy TXM jest umocnienie pozycji rynkowej oraz wzrost wyników finansowych. W latach 2016-2018 planowane jest powiększenie posiadanej sieci sprzedaży do poziomu około 480 placówek, z czego około 100 będzie działało za granicą.
Środki pozyskane w ramach publicznej emisji akcji TXM S.A. przeznaczy na:
- Rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju
- Ekspansję zagraniczną
- Dynamiczny rozwój kanału e-commerce
- Dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży
Przeczytaj również Pigułę informacyjną autorstwa analityków SII
oraz
Prezentację TXM w drodze na GPW
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z TXM S.A., który odbędzie się 12 grudnia (poniedziałek) o godz. 10:00. Na pytania inwestorów odpowie Lech Przemieniecki, Prezes Zarządu TMX S.A. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Witamy na czacie. Zapraszamy do zadawania pytań
trewor: Czy może Pan w skrócie opisać profil działalności spółki?
Lech Przemieniecki: TXM jest firmą prowadzącą sprzedaż detaliczną w sklepach naziemnych oraz w kanale internetowym.
Długoterminowy: Jakie czynniki makroekonomiczne mają na spółkę największy wpływ?
Lech Przemieniecki: W zasadzie nie ma specyficznych czynników innych niż ogólne dla gospodarki.
Makler: Jak uzasadniają Państwo wybór strategii opierającej się na ciągłych dostawach od importerów, zamiast tej opartej na kolekcjach sezonowych?
Lech Przemieniecki: Główne przewagi to elastyczność oferty, czyli ciągłe dostawy nowego towaru, poza tym ograniczenie ryzyka walutowego oraz nietrafionej kolekcji.
Mecenas: Jak uzasadniają Państwo wybór rozmieszczenia sklepów, który różni się od standardowego podejścia?
Lech Przemieniecki: Strategią Spółki jest lokowanie sklepów w miejscowościach powyżej 15 tys. mieszkańców w miejscach o dużym potencjale handlowym.
marcin.kowalski812@gmail.com: Jakie są szczegóły dotyczące dalszego rozwoju sieci handlowej?
Lech Przemieniecki: Są one dokładnie opisane w Prospekcie Emisyjnym dostępnym na www.txm.pl, niemniej zakładamy dalszy przynajmniej 20% wzrost sieci w Polsce w skali roku oraz bardzo dynamiczny rozwój zagraniczny, szczególnie w Rumunii.
Amator: Kto jest dostawcami spółki ? Czy spółka ma dostawców zagranicznych?
Lech Przemieniecki: Spółka ma zdywersyfikowane portfolio dostawców, w większości produkują dla nas duże firmy polskie, np. Gatta, Moraj, Szata. Kupujemy także u importerów pośrednich oraz zlecamy produkcję bezpośrednio za granicą.
Specalista: Czy tradycyjne sklepy odzieżowe stanowią zagrożenie dla sklepów dyskontowych?
Lech Przemieniecki: Jak pokazuje przykład dyskontów spożywczych to raczej dyskonty są zagrożeniem dla sklepów tradycyjnych. Myślę, że w branży odzieżowej jest dokładnie tak samo.
daniel.dominik@outlook.com: Co obecnie jest kluczowe, aby wypracować przewagę nad konkurentami w segmencie sklepów dyskontowych?
Lech Przemieniecki: Kluczowa jest oczywiście oferta, utrzymanie najszerszego możliwego asortymentu w kategoriach odzieżowych oraz wprowadzenie atrakcyjnych produktów w kategorii AGD.
domi_nika: Czym wasza oferta handlowa wyróżnia się na rynku?
Lech Przemieniecki: Przede wszystkim dużą zmiennością, co wynika z modelu biznesowego. Średnio 25% oferty odzieżowej sklepu wymieniana jest co tydzień. Zatem klient zawsze może u nas znaleźć nowe artykuły. Poza tym jako jedyni w Polsce mamy kanał internetowy w segmencie dyskontowym.
Stach Kornecki: Czy w planach jest zmiana strategii wraz ze wzrostem rozpoznawalności marki na Polskim rynku i rozmieszczenie sklepów np. w centrach handlowych w dużych miastach?
Lech Przemieniecki: Oczywiście od pewnego już czasu jesteśmy obecni dużych miastach (także w Warszawie). Otwieramy tutaj nowoczesne sklepu w dużym formacie o średniej powierzchni ok. 400 mkw.
domi_nika: Na co zamierzacie przeznaczyć środki pozyskane w IPO?
Lech Przemieniecki: Cele opisane są dokładnie w Prospekcie Emisyjnym, w szczególności na rozwój sieci naziemnej w kraju i za granicą, rozwój kanału internetowego oraz inwestycje w infrastrukturę logistyczną.
Perspektywny: Dlaczego Rumunia jest państwem, którego znaczenie podkreślają Państwo w swoich celach ekspansyjnych?
Lech Przemieniecki: Jest to aktualnie bardzo chłonny i nienasycony jeszcze rynek, na którym istotne jest dla nas zdobycie jak największego udziału.
kris_waw: jak oceniacie Państwo road-show i zainteresowanie funduszy?
Lech Przemieniecki: Oceniamy to bardzo pozytywnie, niemniej książka jest jeszcze ciągle budowana.
Łukasz Szczepański: Jaką strategię chcą Państwo przyjąć na zagranicznych rynkach ? Czy będzie to podobne podejście, które widzimy na naszym rynku?
Lech Przemieniecki: Na wszystkich rynkach otwieramy w tej chwili duże, nowoczesne sklepy o średniej powierzchni powyżej 400 mkw., z tym że za granicą chcemy robić to maksymalnie szybko.
aneta_1: Jaka jest koniunktura w handlu, czy rynek wam sprzyja?
Lech Przemieniecki: Dyskontom rynek zawsze sprzyja :) Natomiast oczywiści koniunktura jest pozytywna, głównie z uwagi na sporą podaż środków, m.in. 500+
kris_waw: jak wygląda logistyka TXM? czy macie własne magazyny czy wynajmujecie? jaka jest ich powierzchnia?
Lech Przemieniecki: TXM ma nowoczesny centralny magazyn w Mysłowicach (wynajmowany od operatora).
Profesjonalista: Czy mógłby Pan/Pani wyjaśnić strategiczne znaczenie poszczególnych Państw w kontekście ekspansji spółki?
Lech Przemieniecki: W tej chwili priorytetem jest rynek rumuński, natomiast wszystkie kraje są dla nas ważne w kontekście budowania kanału internetowego za granicą.
kris_waw: ile TXM może mieć docelowo sklepów w Polsce i za granicą?
Lech Przemieniecki: Wg badań PMR potencjał rynku polskiego to ok. 2,5 tys. odzieżowych sklepów dyskontowych (łącznie dla wszystkich brandów). Za granicą te liczby są odpowiednio mniejsze w zależności od potencjału danego kraju. TXM ma jeszcze myślę potencjał do otwierania nowych sklepów przez wiele lat.
kris_waw: czy debiut Spółki może być jeszcze w tym roku?
Lech Przemieniecki: Tak, harmonogram zakłada taką możliwość.
waw_1: Czy poza Rumunią, Czechami i Słowacją planujecie ekspansję zagraniczną?
Lech Przemieniecki: Nie wykluczamy oczywiście otwarcia nowych rynków, natomiast teraz skupiamy się na tych trzech.
waw_1: Czy działalność ma charakter sezonowy? Które okresy są najlepsze dla spółki?
Lech Przemieniecki: Branża odzieżowa ma generalnie charakter sezonowy i tradycyjnie najlepszy jest IV kwartał.
Wiktor: Jak wygląda segment sklepów dyskontowych w Europie zachodniej?
Lech Przemieniecki: W najbliższym sąsiedztwie w Niemczech mamy dwie duże sieci KIK i NKD, poza tym istotnym graczem jest Primark.
waw_1: Jak wygląda rentowność waszego biznesu w porównaniu do konkurencji?
Lech Przemieniecki: Nie znam dokładnych danych konkurencji, ale rentowność naszego biznesu jest porównywalna do dużych sieci modowych i rośnie.
aneta_1: Czym wyróżniacie się od innych dyskontów?
Lech Przemieniecki: To pytanie już padło wcześniej, generalnie różnica polega na stopniu kształtowania oferty i oczywiście posiadaniu sklepu internetowego txm24.pl.
aneta_1: Czy zamierzacie regularnie wypłacać dywidendę? Czy za 2016 r. można się już spodziewać dywidendy i w jakiej wysokości?
Lech Przemieniecki: Spółka od kilku już lat regularnie wypłaca dywidendę, zgodnie z uchwałą Zarządu na poziomie nie mniejszym niż 35% zysku netto. Ostateczną decyzję w zakresie wypłaty dywidendy za 2016 r. podejmie Walne Zgromadzenie.
domi_nika: Czy koncentrujecie się na rozwoju organicznym, czy może rozważacie przejmowanie innych podmiotów, żeby skokowo zwiększyć skalę działania?
Lech Przemieniecki: Nie wykluczamy przejęć, ale w tej chwili nie prowadzimy żadnych zaawansowanych rozmów w tym zakresie.
waw_1: Dlaczego akurat teraz zdecydowaliście się na przeprowadzenie oferty publicznej?
Lech Przemieniecki: Żeby dać inwestorom prezent na gwiazdkę :)
waw_1: Proszę przekonać mnie, że warto kupić akcje w ofercie.
Lech Przemieniecki: Jeśli będę Pana/ Panią zbyt długo przekonywać, to może się Pan/ Pani na te akcje "nie załapać" :)
waw_1: Czy mógłby Pan się odnieść do prognozy wyników finansowych jaką podaliście, czy jest realna do zrealizowania?
Lech Przemieniecki: Tak, Zarząd podtrzymuje prognozy.
Krystian Harędziński: W jaki sposób chcą Państwo wypracować przewagę na rynku e-commerce?
Lech Przemieniecki: Przewaga wynika z tego, że jesteśmy jedynym sklepem dyskontowym w Polsce, z ofertą online ponad 15 tys. artykułów, ze stopniem realizacji 99% dostaw w ciągu 24h, bardzo wysoką konwersją jak na sklep odzieżowy i obrotami rosnącymi ponad 60% r./r.
Mirek@walczynski.pl: Jakie działania planują Państwo w celu optymalizacji procesu logistycznego?
Lech Przemieniecki: Zgodnie z celami emisji będziemy inwestować w mechanizację procesu logistycznego.
Stach Kornecki: Jak oceniają Państwo obecny poziom marży sklepów Txm?
Lech Przemieniecki: Marża nam pasuje :), ale nadal widzimy istotny potencjał wzrostu.
Wojciech W: Jak oceniają Państwo działania marketingowe spółki w 2016 roku?
Lech Przemieniecki: Prowadzimy tradycyjny marketing dopasowany do struktury sieci, na który składają się przede wszystkim gazetki promocyjne oraz inne działania o charakterze lokalnym.
Łukasz Szczepański: Jakie są najsłabsze punkty łańcucha logistycznego spółki?
Lech Przemieniecki: Dostarczamy towar do ponad 400 sklepów w kraju i za granicą w odstępach 24h, zatem ten łańcuch działa dość dobrze.
Spekulant: Jaka jest przyczyna zwiększających się kosztów spółki i jaki wpływ na koszty ma wykorzystywany przez Państwa system ajencyjny?
Lech Przemieniecki: Koszty poniesione w 2016 r. to w zasadzie wyłącznie tzw. one-off'y, które nie wystąpią w przyszłym roku. System ajencyjny ma cechę wyhamowującą wzrost kosztów wynagrodzeń o ok. 2% w stosunku do podwyżki płacy minimalnej.
Filip: Jaka obecnie jest struktura zadłużenia spółki?
Lech Przemieniecki: Mamy wielocelowe linie kredytowe wykorzystywane głównie dla finansowania kapitału obrotowego, gwarancji oraz linii akredytywowych w imporcie.
Profesjonalista: Jakie wyzwania stoją przed spółką w ramach budowania wizerunku na Polskim rynku?
Lech Przemieniecki: Naszym zdaniem ten wizerunek budowany jest naturalnie w wyniku wzrostu sieci oraz rosnącej popularności sklepu internetowego.
Makler: Jakie są główne czynniki od których zależy sytuacja finansowa spółki?
Lech Przemieniecki: Duże przychody i małe koszty.
Zbyszek N: Dlaczego w ogólnej sprzedaży spółki dominują odzież i bielizna ? jest to zgodne z założeniami spółki czy akurat te grupy produktów przyjęły się najlepiej na polskim rynku?
Lech Przemieniecki: Tak, zarówno odzież, jak i bielizna od lat stanowią nasze główne kategorie produktowe, poza tym jesteśmy tu istotnie lepsi od konkurencji.
Matada: W jakiej walucie rozliczają Państwo wynajem nieruchomości?
Lech Przemieniecki: W ponad 70% w złotówkach.
Margaret: Dlaczego spółka stawia głównie na lokalizacje w mniejszych miastach?
Lech Przemieniecki: Aktualnie nasz nowy format sklepu otwierany jest we wszystkich miastach, nie wyłączając Warszawy.
Matada: Ile miejsca pozostało w dotychczasowym magazynie i jakie jest ryzyko jego przepełnienia?
Lech Przemieniecki: W przyszłym roku powiększamy powierzchnię magazynową o blisko połowę.
K_Kierwiński: Jaka procent sprzedaży jest obecnie realizowana za pośrednictwem kanału internetowego?
Lech Przemieniecki: Obecnie prawie 3%. W ciągu najbliższych lat ma się on podwoić.
Adriano: Czy są szykowane jakieś promocje w najbliższym czasie w sklepach? :)
Lech Przemieniecki: Oczywiście. Promocje są cały czas. Zapraszamy!
Buffett: Czy jeśli nie uda się pozyskać oczekiwanych wpływów z emisji to nadal będzie debiut? Czy wówczas rozważany kapitał obcy jako ich finansowanie?
Lech Przemieniecki: Ryzyko nieudanej emisji oceniamy jako minimalne.
Troll: Czy jakieś one-off\'y wystąpić mogą w 2017 roku?
Lech Przemieniecki: Nie przewidujemy takich zdarzeń.
123: To AGD to w jakich sklepach chcą Państwo sprzedawać? I od kiedy?
Lech Przemieniecki: Wszystkie nowo otwierane sklepy mają nowoczesny, powiększony dział z artykułami dla domu.
Moderator: Dziękujemy za uczestnictwo w czacie
Lech Przemieniecki: Również bardzo dziękuję i zapraszam do POK-ów mBanku i BOŚ-u jeszcze tylko w dniu dzisiejszym.