Chat with us, powered by LiveChat

Wywiad z Lechem Przemienieckim, Prezesem Zarządu TXM S.A.

Wywiad z Lechem Przemienieckim, Prezesem Zarządu TXM S.A.

 

SII: Grupa TXM jest właścicielem TXM textilmarket, sieci odzieżowej sklepów dyskontowych. Co charakteryzuje i wyróżnia Spółkę na tle branży odzieżowej?

 

Lech Przemieniecki, Prezes Zarządu TXM S.A.Lech Przemieniecki: Aktualnie sieć liczy ponad 380 placówek, z czego 350 w kraju, a pozostałe na rynku rumuńskim, czeskim i słowackim. Posiadamy unikalny model biznesowy zapewniający osiąganie wysokiej efektywności działania. TXM korzysta m.in. z zakupu gotowych produktów bez wcześniejszego zamawiania, co powoduje skrócenie cyklu logistycznego oraz zmniejszenia ryzyka nadmiernych zapasów. Na bieżąco dostosowujemy ofertę w sklepach do aktualnych potrzeb klientów. Oferta odzieżowa odpowiada aktualnym trendom, lecz jest dostępna w cenie znacznie niższej niż w sieciach modowych. Dodatkowo w marketach TXM część oferty stanowią produkty wysokiej jakości w bardzo konkurencyjnych cenach. Rozwój sieci jest realizowany przy niskich nakładach inwestycyjnych. Zapewnia to relatywnie krótki zwrot z inwestycji.

 

Czy dyskontowe sklepy odzieżowe cieszą się w Polsce dużą popularnością? Czy w kolejnych latach można spodziewać się dalszego zwiększenia zainteresowania klientów?


Klienci bardzo chętnie robią zakupy w sklepach dyskontowych. Same sieci dyskontowe też ewoluują i stają się coraz bardziej atrakcyjne pod względem wystroju i oferty. Od wielu lat handel w sieciach dyskontowych rośnie szybciej niż cały rynek. Według firmy badawczej PMR w ciągu najbliższych pięciu lat krajowy rynek dyskontów odzieżowych podwoi swoją wartość, czyli w tym okresie ten segment rynku będzie osiągał blisko 20% średniorocznego tempa wzrostu. Koniunktura w tym zakresie z pewnością sprzyja TXM.

 

Poza rynkiem polskim TXM działa również w Rumunii, Czechach i na Słowacji. Czy mógłby Pan krótko opisać te rynki? Który z nich Spółka uważa za najbardziej perspektywiczny?

 

Najatrakcyjniejszym dla nas jest rynek rumuński, gdzie ekspansja powinna być najszybsza. W 2018 r. zakładamy, że nasza zagraniczna sieć będzie liczyła blisko 94 sklepów, z czego większość będzie działało właśnie w Rumunii, a pozostałe w Czechach i na Słowacji.

 

Jakie są najważniejsze czynniki, które wpływają na osiągane przez Spółkę wyniki finansowe?

 

Jesteśmy jedną z nielicznych spółek w branży, która może się pochwalić jednoczesnym wzrostem marży w ujęciu rok do roku oraz wzrostem sprzedaży z metra kwadratowego powierzchni handlowej. Wynika to z odpowiedniego kształtowania struktury oferty, mixu produktowego (zwiększania udziału artykułów dla domu w całej ofercie), a także rosnącej sprzedaży w naszych nowoczesnych, nowo-otwieranych sklepach w dużym 350-metrowym formacie.

 

Wiele sklepów funkcjonuje w modelu ajencyjnym. Czy mógłby Pan wyjaśnić na czym polega ten model i jakie korzyści daje on Spółce?


Rzeczywiście większa część sklepów funkcjonuje w modelu ajencyjnym. Same placówki pozostają własnością TXM, natomiast zarządzanie nimi powierzone jest ajentom, którzy otrzymują miesięczny ryczałt na utrzymanie sklepu i załogi. Taki model zapewnia wyższą efektywność sprzedaży, niższy koszt dla Grupy i przejrzyste zasady premiowania.

 

Na przestrzeni kilku ostatnich lat TXM istotnie zwiększył przychody jednak zyski wyhamowały, a w okresie I-III kw. 2016 roku widać istotne pogorszenie zysku EBITDA oraz zysku netto. Czym jest to spowodowane i czy w kolejnych okresach ta tendencja będzie utrzymana?


Jest to konsekwencja zwiększonych inwestycji w budowę potencjału sprzedażowego. Prowadzimy ekspansję zagraniczną, w tym gównie na rynku rumuńskim, cały czas otwieramy sklepy na rynku krajowym, a także inwestujemy w rozwój kanału e-commerce. Jednakże wzrost tych kosztów ma charakter jednorazowy, a efekty tych działań będą pozytywnie wpływały na wyniki przyszłych okresów. Zakładamy, że dynamika wzrostu kosztów w kolejnych okresach powinna być mniejsza.


TXM jest w trakcie przeprowadzania oferty publicznej, w ramach której chce pozyskać około 23 mln zł netto. Na co mają zostać przeznaczone te środki, które projekty mają największy priorytet?


Naszym celem jest zdobycie jednej z wiodących pozycji w sektorze odzieżowych sklepów dyskontowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego wszystkie pozyskane środki zamierzamy wykorzystać na zwiększenie skali działania. Pieniądze przeznaczymy na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju, ekspansję zagraniczną, dynamiczny rozwój kanału e-commerce. We wszystkich tych kanałach dystrybucji widzimy duży potencjał wzrostu. Środki potrzebne będą nam również na dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży.

 


Jakie są główne założenia strategii Spółki?


W ramach sieci krajowej do roku 2018 planujemy osiągnięcie poziomu ok. 382 sklepów, o łącznej powierzchni sprzedaży ok. 98 tys. m2. Z kolei na rynkach zagranicznych w 2018 r. sieć powinna liczyć ok. 94 sklepów, z czego większość w Rumunii, a pozostałe na Słowacji i w Czechach. Na wszystkich rynkach wdrażany jest nowy, większy format sklepów, których średnia powierzchnia liczy ok. 350 m2. Jest to odpowiedź na zmieniające się oczekiwania klientów, którzy preferują robienie zakupów w większych placówkach oferujących szerszy asortyment towarów. Z kolei w ramach rozwoju kanału e-commerce w planie jest uruchomienie sprzedaży online we wszystkich krajach, w których będą sklepy stacjonarne.


TXM zamierza regularnie dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Jaka jest polityka dywidendowa Spółki? Jak długo Spółka będzie potrzebowała zgody PKO BP na wypłatę dywidendy powyżej 50% zysku netto?


Ostateczna decyzja odnośnie wypłaty dywidendy oczywiście należy do walnego zgromadzenia. Oceniając jednak zdolność grupy do bieżącego generowania gotówki będziemy chcieli utrzymać politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami na co najmniej historycznym poziomie.

 

Jakie są Pana zdaniem najważniejsze argumenty przemawiające za inwestycją w TXM?


TXM posiada efektywny model biznesu. Działamy na atrakcyjnym wzrostowym rynku, gdzie utrzymujemy wiodącą pozycję. Prowadzimy także ekspansję zagraniczną. Zarządzamy jedynym w Polsce sklepem internetowym o charakterze dyskontowym z odzieżą. Naszym celem jest rozszerzenie sprzedaży online na wszystkie rynki, gdzie posiadamy sklepy tradycyjne. Mamy jednocześnie wyraźny potencjał wzrostu zarówno po stronie marży jak i sprzedaży. Nie mam wątpliwości, że stanowimy bardzo interesującą ofertę dla inwestorów i będziemy hitem sprzedażowym.

 

Przeczytaj również Pigułę informacyjną autorstwa analityków SII 

 

Wszystkich zainteresowanych spółką TXM inwestorów zapraszamy także do udziału w czacie inwestorskim z Prezesem Zarządu TXM S.A., Lechem Przemienieckim, który odbędzie się 12 grudnia o godzinie 10:00.

 

Weź udział w czacie

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie