Tauron Polska Energia
Mniejszościowi akcjonariusze spółek z branży energetycznej nie mieli w minionym roku zbyt wielu powodów do zadowolenia. Polityczne decyzje o zaangażowaniu tych firm w proces restrukturyzacji polskiego górnictwa, a także ujawnione przez ministra energii plany wydrenowania spółek z kilku miliardów złotych poprzez operacje podwyższenia wartości ich kapitałów zakładowych, odcisnęły swoje piętno na giełdowych kursach tych podmiotów. Obecne wyceny wydają się jednak już uwzględniać te negatywne informacje. W kolejnych okresach do pozytywnych czynników należeć mogą natomiast odbicie cen węgla czy też planowane uruchomienie rynku mocy.
Wśród spółek z branży energetycznej naszym zdaniem warto zwrócić uwagę przede wszystkim na Grupę Tauron Polska Energia. Przyjęta na początku września 2016 roku przez emitenta strategia powinna wpłynąć na poprawę wyników finansowych w kolejnych okresach (wynik EBITDA ma wzrosnąć do 4 mld zł w 2020 roku oraz powyżej 5 mld zł w 2025 roku). Jednocześnie wysoka skala planowanych nakładów inwestycyjnych (18 mld zł w latach 2016-2020) przy obecnym zadłużeniu emitenta i obowiązujących kowenantach kredytowych (dług netto do wyniku EBITDA nie może przekroczyć poziomu 3,5x), a także struktura akcjonariatu (udział mniejszościowych akcjonariuszy to około 60%) oddala ryzyko przeprowadzenia w tej spółce operacji podwyższenia kapitału zakładowego, której skutkiem byłby dodatkowy drenaż środków pieniężnych z kasy Grupy Tauron.
Źródło: stooq.pl |
Zobacz też: Grupa Tauron – czy ambitne plany inwestycyjne ochronią przez zakusami polityków?
Alumetal
W trzecim kwartale ubiegłego roku wyniki finansowe emitenta uległy pogorszeniu, przede wszystkim ze względu na spadek średniej ceny sprzedaży stopów, który nie został w pełni zrównoważony przez spadek cen surowców. Marża benchmarkowa (różnica pomiędzy ceną standardowego aluminiowego stopu odlewniczego a ceną adekwatnego surowca złomowego używanego do produkcji tego stopu), która w 2016 roku utrzymywała się na poziomach istotnie niższych od średnich historycznych, może się jednak poprawić w 2017 roku. Emitentowi sprzyjać powinna przy tym dobra sytuacja w branży motoryzacyjnej, do której wciąż kierowana jest zdecydowanie największa część sprzedaży Alumetal.
Jednocześnie w kolejnych okresach oczekiwać można wzrostu wolumenu sprzedaży spółki. W drugiej połowie września 2016 roku Alumetal poinformował o rozpoczęciu produkcji stopów odlewniczych w nowej fabryce wybudowanej na Węgrzech, która ma docelowo zwiększyć moce produkcyjne ze 165 tys. do 225 tys. ton rocznie. Ponadto Grupa Alumetal podjęła decyzję w sprawie rozbudowy zakładu w Gorzycach – zakończenie inwestycji ma nastąpić do końca II kwartału 2018 roku, a zdolności produkcyjne stopów wstępnych mają wzrosnąć co najmniej dwukrotnie.
Źródło: stooq.pl |
Agora
W 2016 roku wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Agora znalazły się pod presją występujących negatywnych trendów rynkowych – spadających wydatków na reklamę w prasie oraz malejącej sprzedaży egzemplarzowej wydań w formie drukowanej. W pierwszych trzech kwartałach przychody ze sprzedaży flagowego produktu emitenta – „Gazety Wyborczej” spadły rok do roku o około 5 proc., a przychody ze sprzedaży reklam w tym dzienniku obniżyły się aż o 22,5 proc. W konsekwencji wynik operacyjny segmentu prasowego znalazł się pod kreską, a Agora podjęła działania restrukturyzacyjne, polegające między innymi na redukcji zatrudnienia.
Agora nie jest już jednak tak mocno jak kiedyś uzależniona od swojego segmentu prasowego – obecnie odpowiada on za około 25 proc. jej skonsolidowanych przychodów. Pozostałe obszary działalności emitenta, w tym przede wszystkim segment kinowy, wydają się mieć natomiast całkiem niezłe perspektywy. Źródeł poprawy wyników finansowych Grupy Kapitałowej Agora upatrywać można między innymi w otwarciach nowych obiektów sieci Helios i relatywnie wysokiej frekwencji kinowej, a także w związanym z tym wzroście przychodów ze sprzedaży biletów i sprzedaży barowej. Jednocześnie spółka systematycznie rozwija sprzedaż wydawnictw w formie cyfrowej, co wraz z podjętymi działaniami optymalizacyjnymi powinno przyczynić się do ustabilizowania wyników finansowych segmentu prasowego.
Źródło: stooq.pl |
Zobacz też: Agora restrukturyzuje segment prasy i rozwija pozostałe obszary działalności
CCC
CCC systematycznie poprawia wyniki finansowe i kontynuuje rozwój na rynkach zagranicznych. W grudniu 2016 roku spółka pokazała bardzo dobre wyniki sprzedażowe – przychody wzrosły o 50% rok do roku, a kurs akcji wyznaczył nowe historyczne maksimum na poziomie 211 zł, co przełożyło się na ponad 8,5 mld zł kapitalizacji. Sklep internetowy eobuwie.pl, przejęty na początku 2016 roku, pokazuje wysokie dynamiki wzrostu sprzedaży i zgodnie z zapowiedziami zarządu pozwoli istotnie zwiększyć udziały w rynku. W latach 2017-2019 CCC przewiduje zwiększenie powierzchni handlowej o około 300 tys. m kw wobec 426,8 tys. m kw na koniec września 2016 roku. Spółka oczekuje również osiągnięcia stałej rentowności na rynkach niemieckim i austriackim w 2017 roku, jeśli jednak wyniki nie będą w pełni satysfakcjonujące ograniczy tempo ekspansji na tych rynkach i skoncentruje się na innych.
Źródło: stooq.pl |
Kruk
Kruk systematycznie poprawia wyniki od 2011 roku, a dodatkowo w 2015 roku spółka pierwszy raz pokazała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Rok 2016 był dla spółki rekordowy pod względem inwestycji w portfele wierzytelności. Po trzech kwartałach 2016 roku wyniosły one 936 mln zł wobec 292 mln zł przed rokiem. W IV kw. minionego roku spółka nie próżnowała i dokonała akwizycji podmiotów prowadzących działalność we Włoszech i w Hiszpanii, a także zakupiła kolejne pakiety wierzytelności, w tym od Grupy UniCredit o łącznej wartości nominalnej 938 mln euro. Wyjaśniła się również kwestia dodatkowej emisji akcji, w której akcje sprzedawano po 215 zł.
Źródło: stooq.pl |
Ambra
Wyniki Ambry za I kw. roku obrotowego 2016/2017 (1 lipca – 30 września 2016 roku) można ocenić pozytywnie. Spółka poprawiła nominalnie wyniki przy niewielkim spadku procentowej marży ze sprzedaży. Pomimo słabszego od oczekiwanego wzrostu rynku cydru, Ambra wciąż pozostaje jego liderem z marką Cydru Lubelskiego i oczekuje, że w obecnie trwającym roku obrotowym osiągnie on rentowność. Pomimo, że bardzo dobre wyniki na rynku rumuńskim zostały częściowo wsparte przez zdarzenie jednorazowe (zwiększone zakupy dystrybutorów przed wprowadzoną podwyżką cen), spółka oczekuje dalszego wzrostu na tym rynku. Spółce sprzyjać powinny również trendy rynkowe: „Trendy konsumenckie w Polsce sprzyjają wzrostowi spożycia wina. Rynek wina w ostatnim okresie rósł w tempie ok. 5% rocznie, a w ostatnich miesiącach przyspieszył. Rosną szczególnie wina stołowe, ostatnio także wina musujące. Wzrost obserwowany jest zwłaszcza w formatach, w których AMBRA posiada wysokie udziały rynkowe: hiper-, supermarkety, sklepy specjalistyczne” – mówił Robert Ogór, Prezes Zarządu Ambry po wynikach za I kw. roku obrotowego 2016/2017. Pozytywnie należy ocenić również niskie zadłużenie spółki i deklaracje zarządu co do dalszego zwiększania wypłacanej dywidendy (nominalnie).
Źródło: stooq.pl |