Briju opublikowało politykę dywidendową zgodnie z którą pierwsza dywidenda ma być wypłacona z zysku osiągniętego w 2017 roku. Będzie na wynosić do 50% zysku netto realizowanego przez segment detaliczny – salony jubilerskie.
„Przy rekomendacji podziału zysku wypracowanego przez segment detaliczny Zarząd Spółki będzie brał pod uwagę sytuację finansową i płynność Grupy, istniejące i przyszłe zobowiązania, w tym potencjalne ograniczenia związane z umowami kredytowymi, oraz oceny perspektyw Spółki w spodziewanych uwarunkowaniach rynkowych i makroekonomicznych” – podała spółka w komunikacie.
Podstawowym przedmiotem działalności Briju są produkcja oraz handel wyrobami jubilerskimi, handel metalami szlachetnymi (złoto, srebro) oraz działalność marketingowa. Po trzech kwartałach 2016 roku spółka wypracowała 557,7 mln zł przychodów, z czego 528,7 mln zł pochodziło z handlu metalami szlachetnymi (blisko 95% łącznych przychodów), a pozostałe 29 mln zł to produkcja, sprzedaż i handel wyrobami jubilerskimi. Segment wyrobów jubilerskich charakteryzuje się jednak sezonowością, a najwyższa sprzedaż przypada na IV kw. roku, z czego sam grudzień odpowiada za około 20% rocznej sprzedaży segmentu. Z kolei segment obrotu metalami szlachetnymi osiąga mniejsze marże (marża zysku brutto na sprzedaży po trzech kwartałach 2016 roku wyniosła 5,1%).
Po trzech kwartałach 2016 roku sprzedaż segmentu wyrobów jubilerskich wzrosła o ponad 80% rok do roku. Wzrost sprzedaży detalicznej poprzez własną sieć salonów spowodował wzrost marży brutto na sprzedaży z 41,9% do 48,7% w omawianym okresie. Zysk operacyjny segmentu wyniósł 278 tys. zł (wobec straty na poziomie 649 tys. zł przed rokiem), do czego przyczyniły się wyższe koszty funkcjonowania większej ilości sklepów (36 salonów własnych na koniec września 2016 roku wobec 21 na koniec września 2015 roku), a także dodatkowe koszty jednorazowe ponoszone w momencie uruchamiania nowych salonów (otwarto 6 salonów w pierwszych 9 miesiącach 2016 roku). Poprawa wyników segmentu następuje wraz z wzrostem wartości sprzedaży generowanej przez poszczególne sklepy, wzrostem ilości sklepów (co powoduje spadek kosztów stałych przypadających na jeden sklep) oraz jest efektem realizowanych działań w zakresie poprawy efektywności segmentu.
Reakcja rynku na informację o polityce dywidendowej Briju była nieznaczna. Do godziny 15:00 kurs akcji jest w okolicach „zera” (0,2% na plusie), pozostając przy historycznych maksimach.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Briju S.A.