LPP opublikowało wyniki finansowe za IV kw. 2016 roku. Istotny wpływ na osiągnięte marże miała dokonana wyprzedaż zapasów w grudniu. Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe ze sprawozdania.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
IV kw. 2016 r. |
IV kw. 2015 r. |
2016 r. |
2015 r. |
Przychody |
1 854 990 |
1 575 027 |
6 020 633 |
5 130 353 |
Wynik brutto na sprzedaży |
943 139 |
862 777 |
2 935 259 |
2 742 829 |
EBITDA |
272 043 |
297 051 |
496 680 |
726 244 |
EBIT |
201 941 |
235 360 |
229 299 |
502 689 |
Wynik brutto |
180 260 |
193 352 |
196 957 |
414 368 |
Wynik netto |
158 196 |
172 307 |
175 940 |
351 320 |
Źródło: LPP S.A.
W IV kw. 2016 roku LPP wypracowało 1,85 mld zł przychodów, a więc o 17,8% więcej niż przed rokiem. Spółka odnotowała również wysoką dynamikę sprzedaży na m2, która wyniosła 8% rok do roku (680 zł/m2 w IV kw.). Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży na m2 odnotowano w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i w Rosji. W walutach lokalnych sprzedaż na m2 wzrosła o 11% w Rosji i o 14% na Ukrainie. Spółka odnotowała również wzrost sprzedaży like-for-like (w porównywalnych sklepach) we wszystkich krajach, przy czym najwyższe dwucyfrowe dynamiki odnotowano w Rosji, na Ukrainie, w Rumunii, w Czechach i na Węgrzech.
Na poziomie wyniku brutto na sprzedaży LPP odnotowało wzrost zysku o 9,3% rok do roku, a marża na tym poziomie wyniosła 50,8%, czyli o 4 p.p. mniej niż przed rokiem. Istotny wpływ na wynik miała wyprzedaż zapasów o wartości 138 mln zł za 26 mln zł. Bez tej transakcji marża wyniosłaby 57,7%, a więc byłaby o 2,9 p.p. wyższa niż przed rokiem. Poprawę marży spółka tłumaczyła lepszym przyjęciem przez klientów damskiej kolekcji RESERVED.
Na koniec 2016 roku LPP posiadało 1 703 sklepów, co oznacza wzrost o 76 rdr (największy przyrost zanotowała marka SiNSAY – 28 sklepów). Łączna powierzchnia sklepów wyniosła 920,7 tys. m2, co oznacza wzrost o 9,2% rdr. W IV kw. spółka otworzyła między innymi 7 nowych sklepów w Rosji (salon RESERVED w St. Petersburgu jest najlepiej sprzedającym salonem w całej sieci).
W 2017 roku LPP planuje wzrost powierzchni handlowej o 12% rdr. Główne cele to kontynuacja rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej (nacisk na Polskę), przyśpieszenie wzrostu powierzchni w rejonie CIS (w szczególności w Rosji), przyspieszenie w regionie SEE (głównie w Rumunii) oraz kolejne sklepy w Europie Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. Spółka zamierza również wejść do 4 nowych krajów – Serbii i Wielkiej Brytanii (sklepy własne) oraz do Białorusi i Kazachstanu (sklepy franczyzowe). Dynamicznie ma rozwijać się sklep on-line, który ma pojawić się w 6 nowych krajach, w tym w Rosji w II połowie 2017 roku. Planowane nakłady inwestycyjne to około 440 mln zł (+60% rdr).
Ponadto, w 2017 roku LPP chce kontynuować wzrost sprzedaży powyżej wzrostu powierzchni i osiągnąć dodatnią sprzedaż LFL na wszystkich markach, szczególnie RESERVED. Zakładany jest także wzrost marży brutto na sprzedaży do poziomu 52-53%. Jako szansę spółka dostrzega dynamiczny rozwój e-commerce. Z kolei zagrożeniem są między innymi wprowadzenie zakazu handlu w niedziele (19% przychodów z Polski), a także niekorzystne tendencje kursu złotówki do dolara i euro.
Z prezentacją wyników LPP za IV kw. 2016 roku można zapoznać się w tym miejscu.
Po publikacji wyników kurs akcji LPP zniżkuje około 1% do godziny 11:00. W szerszej perspektywie cena pozostaje w kanale bocznym 5 000 zł – 6 000 zł. Po obronie dolnego ograniczenia kanału na początku lutego bieżącego roku, celem byków jest jego górny poziom – opór 6 000 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: LPP S.A.