CCC opublikowało raport za IV kw. 2016 roku, w którym zaprezentowało dane finansowe za 2016 rok. Spółka poprawiła wyniki, jednak ze względu na szybszy przyrost kosztów ucierpiały generowane marże.
Spółka bierze udział w programie 10na10
Wybrane dane finansowe (mln zł) |
2016 rok |
2015 rok |
Przychody ze sprzedaży |
3 191 |
2 307 |
Wynik brutto ze sprzedaży |
1 682,4 |
1 265,8 |
Wynik operacyjny |
375,6 |
256,7 |
Wynik brutto |
345,1 |
233 |
Wynik netto podmiotu dominującego |
306,5 |
259,4 |
Źródło: CCC S.A.
Przychody CCC w 2016 roku wyniosły 3,2 mld zł i były większe o 38,3% w relacji do 2015 roku. W tym samym okresie powierzchnia handlowa zwiększyła się do 459 tys. m kw. (+24,3% rdr). Przychody na m kw. pozostały jednak na niezmienionym poziomie – 6,4 tys. zł/m kw. Największym rynkiem pozostaje Polska – 1,69 mld zł przychodów, wzrost o 17,4% rdr, następnie Europa Środkowo-Wschodnia – 707,7 mln zł, wzrost o 31,4% rdr, Europa Zachodnia – 325,9 mln zł, wzrost o 61,9% rdr, i pozostałe kraje – 15,3 mln zł, wzrost o 91,3% rdr. Na początku roku spółka przejęła eobuwie.pl, a przychody segmentu e-commerce wyniosły 287,4 mln zł (9% łącznej sprzedaży).
Sprzedaż i wynik EBITDA e-obuwie.pl |
Źródło: CCC S.A. |
Zysk brutto na sprzedaży zwiększył się o 32,9% rdr, do poziomu 1,68 mld zł. Przełożyło się to na marżę brutto na sprzedaży na poziomie 52,7% wobec 54,9% przed rokiem. Powodem spadku marży była wyższa dynamika wzrostu kosztu własnego sprzedaży – 44,9% rdr, tłumaczona zmianami w strukturze kanałów sprzedaży. Najwyższe nominalnie koszty – najmu i wynagrodzeń, rosły w tempie odpowiednio 36,2% rdr oraz 26,7% rdr. Koszt funkcjonowania sklepu na m kw. wyniósł w 2016 roku 2,19 tys. zł/m kw. wobec 2,15 tys. zł/m kw.
Bilans pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych zwiększył zysk operacyjny o 17,6 mln zł wobec 1,9 mln zł przed rokiem, a EBIT wyniósł 375,6 mln zł i był większy o 46,3% rdr. Natomiast zysk netto wyniósł 306,5 mln zł i był większy o 182% rdr. Spółka podała również wartość skorygowanego zysku netto o zdarzenia jednorazowe, który wyniósł 334,6 mln zł i był większy o 37% rdr. Poniższa tabela przedstawia, które zdarzenia zdaniem zarządu mają charakter jednorazowy.
Skorygowany zysk netto CCC |
Źródło: CCC S.A. |
W 2017 roku CCC chce kontynuować dynamiczną ekspansję zagraniczną. Planowane przychody mają osiągnąć poziom 4 mld zł, a powierzchnia powiększy się o nie mniej niż 100 tys. m kw. (około 40% w Polsce, a zagranicą największy przyrost na Węgrzech, w Rosji i w Rumunii). CCC oczekuje, że sprzedaż porównywalna (LFL) na rynkach niemieckim i austriackim zwiększy się o 10%. Ponadto dalej rozwijany ma być kanał e-commerce, który ma zostać uruchomiony w kolejnych krajach regionu.
Po publikacji wyników kurs akcji CCC zniżkował o około 2,7% do godziny 14:00. Kilka sesji wcześniej cena wybiła powyżej poziomu 220 zł, wyznaczając nowe, historyczne maksimum. Najbliższym wsparciem dla notowań jest właśnie ten poziom, a poniżej okrągłe 200 zł.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: CCC S.A.