Temat czatu: Omówienie wyników finansowych CIECH za 2016 r. |
|
24 marca godzina 11:00 |
Dodaj czat do swojego Kalendarza Google |
Na pytania inwestorów odpowiedzieli:
Artur Osuchowski, Członek Zarządu CIECH S.A. od kwietnia 2008 r.
Absolwent Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie (Wydział Ekonomii, kierunek Finanse i Bankowość).
Ukończył szkolenia zawodowe z zakresu zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wyceny spółek na rynku kapitałowym, restrukturyzacji działalności przedsiębiorstw. Stypendysta tygodnika „Die Zeit”, American Council on Germany, Dreager Foundation.
W latach 1996-1997 w Raiffeisen Bank Polska, analityk w departamencie rachunkowości zarządczej. Od 1998 roku do 2001 roku w Ernst & Young, starszy konsultant w departamencie Corporate Finance, odpowiedzialny za projekty fuzji i przejęć na rynku kapitałowym oraz strategiczne projekty związane z restrukturyzacją i reorganizacją działalności przedsiębiorstw. W latach 2001-2003 starszy konsultant w departamencie Corporate Finance w Capgemini. Odpowiedzialny za projekty fuzji i przejęć na rynku kapitałowym oraz strategiczne projekty związane z restrukturyzacją i reorganizacją działalności przedsiębiorstw.
W latach 2003-2008 pełnił funkcję menedżera w KPMG Advisory w departamencie doradztwa gospodarczego. Odpowiedzialny za rozwój usług w zakresie projektów strategicznych, reorganizacji działalności przedsiębiorstw oraz projektów związanych z finansowaniem działalności i wsparciem inwestycji bezpośrednich.
Mirosław Wojtaszko, Szef Pionu Finansowo-Księgowego, w CIECH od 4 lat.
Absolwent Zarządzania i marketingu na Politechnice Lubelskiej oraz studiów podyplomowych Rachunkowość na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ponadto ukończył szereg szkoleń z zakresu finansów oraz zarządzania, w tym MBA na Akademii im. Leona Koźmińskiego.
Karierę zawodową rozpoczynał w 2002 roku w międzynarodowej grupie Roto Frank, gdzie przez 7 lat pracował w różnych spółkach tej grupy min. jako dyrektor finansowy oraz kierownik controllingu. Kolejne cztery lata (2009-2013) pracował w Grupie AWBUD, gdzie w jednej ze spółek zależnych tj. Instal Lublin sp. z o.o. zajmował stanowisko dyrektora finansowego.
Opis spółki
CIECH to międzynarodowa, profesjonalnie zarządzana grupa z polskimi korzeniami, o ugruntowanej pozycji lidera w branży chemicznej w Europie Środkowej i Wschodniej. Wytwarza produkty, z których powstają artykuły niezbędne w codziennym życiu ludzi na całym świecie - nowoczesne wyroby o najwyższej, światowej jakości. Korzystając ze wsparcia wiarygodnego inwestora strategicznego (Kulczyk Investments) realizuje strategię globalnego rozwoju, rozszerzając sprzedaż na światowych rynkach. Łączy przy tym nowoczesne podejście do biznesu z tradycją produkcji sięgającą 1882 roku.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z CIECH Group, który odbędzie się 24 marca (piątek) o godz. 11:00. Na pytania inwestorów odpowie Artur Osuchowski, Członek Zarządu CIECH S.A. oraz Mirosław Wojtaszko, Szef Pionu Finansowo-Księgowego. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
CIECH: Witamy Państwa serdecznie na pierwszym czasie z naszym udziałem. Mamy nadzieję, że podobała się Państwu nasza nowa wersja Sprawozdania Zarządu, nad którego koncepcją intensywnie pracowaliśmy w ostatnich miesiącach. Zapraszamy także do obejrzenia animacji wynikowej podsumowującej 2016 r. Jest dostępna na naszym kanale na Youtube w dwóch wersjach językowych: https://www.youtube.com/channel/UCf2Lw7Q0mvDoLXyBDA-Lqpg Oraz prezentacji wynikowej: http://ciechgroup.com/relacje-inwestorskie/materialy-informacyjne/prezentacje/
Dziękujemy za obecność i zapraszamy do zadawania pytań.
fundamentalista: Co daje spółce dual listing? Dlaczego spółka podjęła decyzję o wprowadzenie akcji do obrotu na giełdzie we Frankfurcie?
CIECH: Obecność na frankfurckiej giełdzie to dla nas duży prestiż i jeszcze większa wiarygodność. Widzimy to przede wszystkim w relacjach z naszymi kontrahentami, ale też inwestorami zagranicznymi. Teraz CIECH jest notowany na jednym parkiecie razem z największymi europejskimi firmami chemicznymi takimi, jak BASF czy K+S.
Dywersyfikant: W czym można upatrywać czynników fundamentalnych przemawiających za dalszym wzrostem kursu akcji?
CIECH: Przede wszystkim w licznych inicjatywach rozwojowych, które podejmujemy. Chcemy podkreślić, że idziemy w stronę międzynarodowej, zdywersyfikowanej Grupy. Nasz dalszy rozwój opieramy na dwóch filarach: 1. Umacnianiu naszej pozycji na rynku sody kalcynowanej (która, można powiedzieć, jest produktem commodity), 2. Rozwoju produktów specjalistycznych, które są wyżej marżowe i niezależne od cykli koniunkturalnych. Jeśli chodzi o sodę kalcynowaną – wykorzystujemy przyrost naszych wolumenów, rozwijamy logistykę, a także sprzedaż na nowych rynkach (m.in. Afryka, Brazylia, Ameryka Południowa). Dodatkowo, przykładamy bardzo dużą wagę do budowania jeszcze silniejszych relacji z naszymi klientami, m.in. poprzez zarządzanie ich stockami i dostosowywanie produktu precyzyjnie do ich potrzeb. Jeśli chodzi o produkty specjalistyczne – rozwijamy je właściwie we wszystkich biznesach, ale chcemy zwrócić Państwa uwagę przede wszystkim na: 1. Biznes AGRO – gdzie pracujemy nad kolejnymi rejestracjami produktów w Polsce i zagranicą oraz nad rozwojem portfolio produktowego, 2. Sodę oczyszczoną – gdzie m.in. robimy inwestycję w sodę do dializ (najbardziej specjalistyczny i najwyżej marżowy produkt w tym obszarze), 3. Sól – gdzie niedawno przeszliśmy z produkcji soli mokrej sprzedawanej luzem do soli suchej sprzedawanej w opakowaniach (wzrosty powinni napędzać gł. tabletki solne).
Rafał: Jak Pana zdaniem będą kształtować się warunki rynkowe w 2017 roku?
CIECH: Zakładamy, że pytanie dotyczy rynku sody. Główny wpływ na rynek w tym i kolejnym roku będzie miało oddanie nowych mocy produkcyjnych trony w Turcji (soda naturalna). Wpływ oddania nowych mocy tureckich jest jednak ciężki do oszacowania. Wciąż pozostaje wiele niewiadomych, w tym terminy dojścia do pełnych zdolności produkcyjnych, finalna jakość oraz cash cost, koszty transportu i logistyki, a przede wszystkim kierunki ulokowania tego produktu. Dodatkowo nie będzie tam produkowana soda lekka (my produkujemy ciężką i lekką), a realizacja inwestycji, z tego co wiemy, w znaczącej części jest finansowana z długu. Dużym znakiem zapytania pozostaje także ich strategia pricingu – pamiętajmy, że firma posiada już moce w USA oraz w Turcji, a więc zbyt agresywna polityka cenowa mogłaby negatywnie dotknąć także ich istniejące fabryki.
Jednocześnie, zwracamy uwagę, że na rynku sody kalcynowanej wciąż obserwujemy wzrost globalnego popytu. Wg najnowszych danych IHS (specjalistyczna firma badawcza) w latach 2016-2021 CAGR będzie na poziomie 2%, czyli analogicznym jak mocy produkcyjnych. Dodatkowo, my jesteśmy obecni na rynkach, które najszybciej rosną – poza CEE także w Indiach i na Bliskim Wschodzie, a także w Afryce.
Tadeusz Kamiński: Jakiego rzędu spadków cen sody można oczekiwać po uruchomieniu nowych instalacji Ciner Group (3,3 mln ton/rok)?
CIECH: Jeśli chodzi o wpływ na ceny sody, to jest to ciężkie do przewidzenia – powyżej pisaliśmy dlaczego. W swoich analizach pamiętajcie Państwo, że najważniejsza dla odbiorców sody jest jakość produktu, jakość dostawy i stabilność dostaw, ponieważ np. huty szkła nie mają możliwości zatrzymać swojej produkcji (jest to zbyt drogie).
Albert N: Jakie największe wyzwania stoją przed spółką w 2017 roku?
CIECH: Europejskie kontrakty na sodę kalcynowaną mamy już podpisane – większość z nich podpisujemy jako kontrakty roczne ze stałymi wolumenami i cenami. Pozostaje ulokowanie jedynie części wolumenu z Rumunii na spocie.
Wyzwaniem pozostaje kwestia surowców energetycznych (węgiel, gaz) oraz paliwa piecowego (koks i antracyt), których ceny są wyższe r/r. Ale zarządzamy tą sytuacją. W przypadku węgla ponad połowę potrzebnego wolumenu mamy zakontraktowane, a w przypadku koksu – zastępujemy go tańszym antracytem (np. na teraz w Rumunii jest to niemal 100%, w pozostałych zakładach sporo ponad połowa).
marcin.nowak211@gmail.com: Czy mogą Panowie przybliżyć inwestycję Soda +200?
CIECH: Inwestycja ta miała na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych w zakładzie sodowym w Inowrocławiu o 200 tys. ton sody kalcynowanej rocznie (z 600tt). Inwestycję oddawaliśmy w dwóch etapach - 60tt w kwietniu 2015, a 140 tt w pierwszej połowie 2016. Zakładamy, że właściwą strukturę wolumenową będziemy mieli w całym 2017.
inwestor długoterminowy: Jakie najważniejsze inwestycje przeprowadziła spółka w 2016 roku?
CIECH: Jak wyżej - czyli Soda+200, a ponadto: nowy piec do produkcji szklistego krzemianu sodu w CIECH Vitrosilicon (segment KiS), co pozwoliło nam zwiększyć moce produkcyjne ponad dwukrotnie; szereg inwestycji R&D (głównie rejestracje nowych produktów i nowych substancji w biznesie AGRO); szereg innych mniejszych produktów rozwojowych. Ponadto, cały czas realizujemy inwestycję dot. instalacji odsiarczania i odazotowania w elektrociepłowniach w Polsce, wymaganych przez regulacje unijne (tzw. Dyrektywa IED).
Mecenas: Jakie inwestycje planuje spółka na 2017 rok?
CIECH: Jesteśmy dużą grupą i inwestycji ilościowo jest naprawdę bardzo wiele. Wymieniając kilka z nich: - rozwój sody do dializ (s. sodowy) - rozbudowa magazynu produktów solnych (s. sodowy) - budowa magazynu bloków długich w piankach (s. organiczny) - kontynuacja projektów R&D w biznesie AGRO (s. organiczny). Dodatkowo, cały czas pracujemy nad optymalizacją procesów wewnątrz Grupy stąd podjęliśmy decyzję o wdrożeniu SAP-a. Kontynuujemy także inwestycję odsiarczania i odazotowania (j.w.)
mirko.man@outlook.com: Czy w przyszłości rozważanie wypłatę dywidendy? Być może już w 2017 roku? O ile dobrze pamiętam poprzedni prezes nie chciał wypłacać dywidendy przez nadmierne zadłużenie.
CIECH: Grupa wciąż prowadzi szereg projektów inwestycyjnych (część z nich przesunęła się z poprzedniego roku) w związku z czym Zarząd zarekomendował niewypłacanie dywidendy z zysku za 2016 r. Realizacja tych projektów powinna mieć pozytywny wpływ na budowanie długoterminowej wartości CIECH. Ponadto, w tym roku mamy do spłaty obligacje o wartości 160 mln PLN. Ale podkreślamy, że decyzja ws. podziału zysku zostanie podjęta przez Walne Zgromadzenie.
Maciek: Jaki jest obecnie udział produktów specjalistycznych w sprzedaży i jaki jest docelowy poziom w przeciągu kilku lat?
CIECH: Niestety nie udzielamy takich informacji ani nie podajemy prognoz.
Maciek: Jaka jest różnica w marży pomiędzy produktami specjalistycznymi a podstawowymi?
CIECH: j.w. ze względów konkurencyjnych nie udzielamy takich informacji. Możemy tylko powiedzieć, że wyższa dla specjalistycznych
Specjalista: Co wpłynęło na tak znaczne obniżenie kosztów finansowych?
CIECH: Jest to efekt przede wszystkim udanego refinansowania naszego zadłużenia w 2015 r. Zrefinansowaliśmy nasze obligacje HY o bardzo wysokim kuponie (9,5%) kredytem bankowym o koszcie poniżej 2%. Szacujemy, że roczna oszczędność z tego tytułu na kosztach finansowych to ok. 70 mln PLN.
prodywidendowy: Czy spółka zamierza kontynuować zmniejszanie zadłużenia oprocentowanego?
CIECH: Jednym z filarów naszej Strategii jest obniżenie poziomu wskaźnika dług netto / EBITDA. Jak Państwo widzicie na podstawie historycznych wyników, udało nam się ten wskaźnik istotnie obniżyć. W 2011 r. wynosił blisko 4, na koniec 2016 był poniżej 1,4
ShortPlayer: Czy w kolejnych latach spółka oczekuje dodatkowych zysków w związku z prowadzeniem działalności w SSE? W 2016 roku aktywa z tytułu odroczonego podatku zwiększyły zyski o 91 mln zł.
CIECH: 91 mln PLN to aktywo z tytułu korzyści ze strefy, które rozpoznaliśmy w rachunek wyników. Natomiast faktyczną korzyść cashową będziemy generować w kolejnych latach (kwota ta będzie obniżać podatek).
Taktyk: W 2015 roku Ciech ogłosił nową strategię. Jak oceniliby Państwo jej realizację do dnia dzisiejszego?
CIECH: Nasza strategia została przyjęta w 2014 r. Do tej pory efektywnie ją realizujemy, co widać szczególnie po poziomie EBITDA (Z) i marża EBITDA (Z) oraz sukcesywnym obniżaniu wskaźnika dług netto / EBITDA.
wilk rynku: Jakiego rodzaju wsparcie otrzymuje spółka od swojego właściciela Kulczyk Investments?
CIECH: Kulczyk Investments wspiera nas bardzo mocno. Przede wszystkim w budowaniu naszej pozycji na rynkach międzynarodowych. Dzięki obecności KI w naszym akcjonariacie Grupa jest także lepiej postrzegana przez kontrahentów, pracowników oraz inwestorów (polskich i zagranicznych). Szczególnie było to widoczne w momencie refinansowania zadłużenia. Miało to także wymierny wpływ na podwyższenie ratingów CIECH (przez Moody's i S&P), o czym było wprost napisane w raportach. Czerpiemy też z doświadczenia KI w zakresie optymalizacji struktur i procesów wewnątrz Grupy.
Przemysław Mazurek: Czy spółka zastanawia się nad aktualizacją strategii?
CIECH: Strategia jest wciąż obowiązująca (do roku 2019). Wszystkie kierunki rozwoju są aktualne i intensywnie pracujemy nad realizacją tej Strategii.
inwestor długoterminowy: Strategia Grupy zakłada średnioroczną rentowność EBITDA na poziomie 17%. Uzyskiwana marża w ostatnich dwóch latach znacznie przewyższyła tę wartość – 25,4% i 22,9%. Czy takie wysokie rentowności są do utrzymania w kolejnych latach?
CIECH: Rok 2016 był rekordowy jeśli chodzi o naszą EBITDA (Z) i marżę EBITDA (Z). Natomiast co do przyszłości, jak pisaliśmy w poprzednich komentarzach - nie podajemy prognoz.
Specjalista: Które kierunki zagraniczne są dla spółki najważniejsze? W którym kraju/regionie spółka zamierza najmocniej się rozwijać?
CIECH: Tak jak wspominaliśmy, stawiamy mocno na rozwój międzynarodowy. Obecnie sprzedajemy nasze produkty do ponad 100 krajów na świecie. W obszarze sody kluczowe dla nas rynki to Europa (szczególnie CEE), Indie, północna Afryka. Ale wchodzimy także na nowe rynki, jak Ameryka Południowa i Łacińska. Jeśli chodzi o segment AGRO - tak naprawdę cała strefa centralna Europy. Wysyłamy także coraz więcej naszych produktów solnych za granicę - głównie sól jednokilogramową i tabletki solne. Wspomniane rynki to także kierunki rozwoju dla innych naszych produktów jak żywice i krzemiany. Dzięki poprawie efektywności i jakości naszych produktów oraz intensyfikacji działań handlowych jesteśmy w stanie skutecznie konkurować na międzynarodowych rynkach.
Akcjonariusz: Dlaczego spółka nie chce wypłacić dywidendy za 2016 rok? Na co mają zostać przeznaczone te środki zatrzymane w spółce?
CIECH: Odpowiedzieliśmy na to pytanie wyżej
Jarek: Spółka podwoiła stan środków pieniężnych, a dywidendy nie będzie. Jaki jest zatem pomysł na zagospodarowanie nadwyżek pieniężnych?
CIECH: Tak jak pisaliśmy wcześniej, mamy ambitne plany inwestycyjne - projekty wymienione wyżej.
Siergiej: Jak podsumowaliby Państwo realizację strategii w 2016 roku?
CIECH: Na to pytanie także już wyżej odpowiedzieliśmy
CIECH: Dziękujemy bardzo Państwu, że mogliśmy uczestniczyć w tym wydarzeniu. Relacje inwestorskie i otwartość komunikacja są dla nas bardzo ważne. Do Państwa dyspozycji na co dzień pozostaje Joanna Siedlaczek, Pełnomocnik Zarządu ds. Relacji Inwestorskich, która chętnie odpowie na ew. dalsze pytania.
Pytanie bez odpowiedzi
Espand: Jakie są najważniejsze przewagi konkurencyjne spółki?
CIECH: Jest ich bardzo wiele. Jesteśmy zdywersyfikowaną Grupą, wciąż dynamicznie rozwijającą się. Mamy bardzo bogate doświadczenie i wiedzę potrzebną w poszczególnych biznesach. A także wsparcie stabilnego większościowego akcjonariusza, o którym pisaliśmy wyżej.
W segmencie sodowym jesteśmy obecni na najszybciej rosnących rynkach, nasze zakłady produkcyjne (Polska, Niemcy, Rumunia) są zlokalizowane blisko wielu naszych klientów, a sam fakt właśnie takiego ich położenia – daje nam możliwość efektywnego dotarcia do wielu rynków. Mamy silną pozycję na rynkach, na których działamy (m.in. jesteśmy największym producentem sody kalcynowanej w CEE i drugim w Europie), zdywersyfikowaną bazę klientów, silne kompetencje logistyczne oraz wysokiej jakości produkt i obsługę. Nasi główni klienci są z nami od lat – doceniają także dobre, długoterminowe relacje i uważają nas za wiarygodnego partnera. W ostatnich latach zwiększyliśmy ponadto nasze capacity sody kalcynowanej, z czego teraz korzystamy.
Jeśli chodzi o sól – ostatnio całkowicie zmieniliśmy portfolio naszych produktów, przeszliśmy z soli mokrej sprzedawanej luzem na sól suchą pakowaną. I to właśnie sprzedaż soli suchej chcemy dalej intensyfikować. W obszarze sody oczyszczonej rozwijamy wyżej marżowe produkty – głównie sodę farmaceutyczną, w tym sodę do dializ. Mamy już niezbędne certyfikaty (GMP i FSCC) i obecnie pracujemy nad rozwojem samego produktu.
W biznesie AGRO nasze główne produkty (Chwastox i Agrosar) to bardzo silne brandy o solidnym udziale rynkowym. Jesteśmy obecnie największym polskim producentem środków ochrony roślin, a wciąż się rozwijamy – m.in. dzięki zbudowanej w ostatnich latach szerokiej sieci sprzedażowej. Poza tym, jak pisaliśmy wcześniej, rozwijamy eksport i portfolio.
Jeśli chodzi o żywice, pianki, krzemiany – wykorzystujemy naszą pozycję rynkową, wiedzę i doświadczenie w celu przejście w kierunku produktów specjalistycznych.
Liczymy, że dzięki naszej strategii opartej na rozwoju jednocześnie produktu commodity (soda kalcynowana) i produktów specjalistycznych (sól, soda oczyszczona, żywice, AGRO, krzemiany) będziemy bardziej zdywersyfikowaną i odporną na wahania koniunkturalne Grupą. Rozwój produktów specjalistycznych pozwala nam ponadto wejść na szybko rosnące rynki o ciekawych marżach.