Eurotel opublikował sprawozdanie finansowe za 2016 rok, w którym pochwalił się rekordowymi wynikami finansowymi. Problemy pojawiły się na poziomie współpracy z operatorami komórkowymi. Dobrze rozwijała się współpraca z Apple, która pozwoliła na poprawę zysków.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2016 rok |
2015 rok |
% |
Przychody ze sprzedaży |
338 313 |
281 692 |
20,1% |
Wynik brutto na sprzedaży |
61 011 |
55 904 |
9,1% |
Wynik EBITDA |
14 029 |
12 068 |
16,2% |
Wynik operacyjny |
11 895 |
10 052 |
18,3% |
Wynik brutto |
11 924 |
9 995 |
19,3% |
Wynik netto |
9 327 |
8 030 |
16,2% |
Źródło: Eurotel S.A.
W 2016 roku za ponad połowę osiągniętych przez Eurotel przychodów odpowiadała sprzedaż produktów marki Apple – 56% wobec 29,2% rok wcześniej. Przychody iDream wyniosły 192,1 mln zł wobec 83,4 mln zł przed rokiem. Zysk brutto ze sprzedaży tego segmentu wyniósł z kolei 16,6 mln zł i był o 62,8% większy niż przed rokiem. Spółka poinformowała, że w tym segmencie nadal istnieje obszar do dalszego rozwoju. Prezes Zarządu Eurotelu, Krzysztof Stepokura, napisał w liście do akcjonariuszy, że współpraca z Apple rozwijała się bardzo dynamicznie zarówno w kanale detalicznym jak i kanałach równoległych, to jest w sklepie internetowym oraz usługach dodatkowych.
Gorzej prezentują się wyniki osiągane ze współpracy z operatorami sieci komórkowych. W ramach operatora T-Mobile przychody spadły o 2,8% wobec 2015 roku, jednak spółce udało się zwiększyć zysk brutto na sprzedaży o 6%, do poziomu 13 mln zł. Spółka poinformowała, że nie udało się odbudować rynku biznesowego, gdyż warunki współpracy nie uległy zmianie. Obecnie prowadzone są rozmowy na temat koniecznych zmian w systemie wynagradzania i zarządzania siecią sprzedaży.
Ważnym czynnikiem wpływającym na wyniki była konieczność rejestracji kart prepaid. W 2016 roku czterej najwięksi gracze stracili netto 4,138 mln kart SIM w systemie prepaid, z czego największy ubytek odnotował T-Mobile, którego baza zmniejszyła się o 1,422 mln kart. Na plus wyszli tylko Play i Orange Polska dzięki dużym wzrostom w abonamencie. W II połowie 2016 roku został zahamowany strumień odejść w ramach operatora T-Mobile i jego bilans zaczął być dodatni (jednak wynik roczny ujemny). Na koniec 2016 roku Eurotel posiadał 107 salonów T-Mobile wobec 116 przed rokiem. Zmniejszenie liczby było związane z kontynuacją procesu optymalizacji sieci sprzedaży. Obecnie sieć T-Mobile jest najmniejszą siecią sprzedaży spośród czterech największych operatorów i liczy niespełna 600 sklepów.
W ramach operatora Play Eurotel zwiększył przychody o 31,2% rok do roku, jednak zysk brutto ze sprzedaży spadł o 1,9% do poziomu 28,4 mln zł. Spółce nie udało się nadrobić gorszych rezultatów z I połowy 2016 roku i wyniki okazały się znacznie gorsze od oczekiwanych. Przyczyną była mniejsza realizacja planów sprzedaży, a w konsekwencji brak otrzymania bonusów z tego tytułu oraz konieczność zatrudnienia większej liczby osób do obsługi salonów sprzedaży, co zostało narzucone przez operatora. Spółka oczekuje, że w 2017 roku uda się jej rozwiązać problemy w tym obszarze i powrócić do poziomów rentowności zbliżonych do uzyskiwanych wcześniej.
Zysk EBITDA wyniósł 14 mln zł i był o 16,2% większy niż przed rokiem. Został on niemal w pełni pokryty przepływami operacyjnymi, które wyniosły w 2016 roku 13,3 mln zł. Zysk netto wyniósł natomiast 9,3 mln zł. Na koniec roku Eurotel posiadał 20,7 mln zł środków pieniężnych i ekwiwalentów. Prezes spółki podkreślił w liście do akcjonariuszy, ze spółka zamierza kontynuować politykę wypłacania dywidendy: „Osiągnięte rezultaty finansowe dają również solidną podstawę do podjęcia uchwały w sprawie podziału zysku. W swojej dziesięcioletniej historii, Eurotel SA zawsze dzielił się z akcjonariuszami wypracowanym zyskiem i tym bardziej obecnie istnieją wszelkie przesłanki do kontynuowania tej tradycji.”
Kurs akcji Eurotelu porusza się w trendzie wzrostowym. Pod koniec 2016 roku kurs akcji wybił na nowe historyczne maksima, przebijając poziom 18,50 zł, który obecnie stanowi najbliższe wsparcie dla notowań.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Eurotel S.A.