Wydawca tygodnika „Wprost” i „Do Rzeczy” spółka PMPG Polskie Media zaliczy rok 2016 do bardzo udanych. Przychody grupy przerosły oficjalną prognozę finansową o 12% i wyniosły 57,1 mln zł, a zysk netto były wyższy o 37% w ujęciu rok do roku i wyniósł 8,0 mln zł.
Poniżej prezentujemy wybrane roczne dane finansowe grupy PMPG Polskie Media.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2016 r. |
2015 r. |
Przychody ze sprzedaży |
57 130 |
51 800 |
Wynik operacyjny |
9 541 |
5 767 |
Wynik EBITDA |
10 163 |
6 402 |
Wynik brutto |
9 505 |
6 683 |
Wynik netto |
7 990 |
5 840 |
Źródło: PMPG S.A.
O 10% wzrosły przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej PMPG Polskie Media (PMPG) na tle 2015 roku. Największe dynamiki wzrostu pod względem zyskowności widać na poziomie zysku operacyjnego, który w 2016 roku osiągnął 9,5 mln zł, co oznaczało wzrost o 65%. Zysk EBITDA wzrósł o 59% do 10,2 mln zł. Oficjalna prognoza finansowa spółki podana do publicznej wiadomości w czerwcu 2016 roku zakładała osiągnięcie przychodów w kwocie 51 mln zł, zysku operacyjnego na poziomie 7,5 mln zł i zysku EBITDA 8,1 mln zł. Osiągnięte wyniki wykazały przekroczenie prognozy na poziomie zysku EBITDA o 25%.
Przekroczenie opublikowanej prognozy wynikało głównie z uruchomienia w IV kwartale ubiegłego roku nowych projektów eventowych (między innymi 100% Polski Produkt, TOP Wizjonerzy), których zatwierdzenie nastąpiło w III kwartale, stąd nie zostały one uwzględnione w prognozie oraz wzroście ceny egzemplarzowej tygodnika „Do Rzeczy”. Dzięki decyzjom związanym z organizacją rozbudowy portfolio Grupy i zarządzaniem projektami uruchomienie nowych aktywności odbyło się w oparciu o posiadane zasoby. W skutek tego poziom kosztów pozostał na zblizonym poziomie, a wzrost przychodów przełożył się bezpośrednio na wzrost rentowności grupy. Pozytywny wpływ na rentowność miała też optymalizacja kosztów sprzedaży. Została ona osiągnięta dzięki wdrożeniu automatyzacji procesu obsługi zleceń oraz uproszczeniu struktury sprzedażowej.
„Prognozowaliśmy w oparciu o konserwatywne założenia, zgodnie z podejściem overdeliver than overpromise. Przychody z nowych projektów zostały uwzględnione w P&L 2017 r., zakładając, że nie wpłyną one znacząco na wyniki ostatniego kwartału ub.r. W rezultacie wsparły one jednak już wyniki ostatnich miesięcy 2016 r., natomiast ich pełne efekty będą widoczne w bieżącym roku” – wyjaśnił Michał Maciej Lisiecki, prezes zarządu PMPG Polskie Media.
Prezes zapowiedział, że spółka opublikuje prognozę na rok 2017 po podaniu do publicznej wiadomości wyników I kwartału. Dodał też, że sukcesywnie uruchamiane będą w ramach grupy kolejne projekty. Dla przykładu z końcem marca ruszył serwis internetowy SuperHistoria.pl, wydawany przez spółkę Orle Pióro sp. z o.o.
W odniesieniu do zapowiadanego buy-backu powiedział:
„WZA upoważniło zarząd spółki do skupu akcji celem ich odsprzedaży do funduszy. PMPG Polskie Media jest perspektywiczną spółką generującą dobre wyniki finansowe, która w dalszym ciągu jest bardzo atrakcyjna wskaźnikowo. Skup będzie prowadzony w transzach, wkrótce powinna ruszyć pierwsza z nich.”
Spółka w komunikacie prasowym dodała, że w 2016 roku koncentrowała swoje działania na odbudowie stabilnych podstaw finansowych spółki na poziomach z roku 2014 oraz przygotowaniu projektów kluczowych z punktu widzenia strategii rozwoju całej grupy. Do takich należy między innymi transformacja cyfrowa obu głównych tytułów, rozwój powiązanych z nimi serwisów internetowych oraz inwestycja w biznesowy kanał telewizji internetowej inwestorzy.tv. Efektem tego jest odnotowany w wynikach za 2016 r. wzrost przychodów z tytułu sprzedaży wydań cyfrowych i blisko dwukrotny wzrost przychodów tylko z reklamy odsłonowej. Równolegle we wszystkich nowouruchomionych serwisach wdrożone zostały rozwiązania z zakresu marketing automation, które mają się przyczynić do dalszego wzrostu przychodów.
Źródłem 80 proc. przychodów Grupy pozostają dwa tygodniki, które działają na dojrzałym rynku prasy opiniotwórczej, co sprawia, że dynamika wzrostu przychodów w tym obszarze jest niewielka. PMPG podejmuje kroki do rozwoju w świecie cyfrowym i wykorzystuje synergie pomiędzy tygodnikami a ich serwisami internetowymi. W listopadzie 2016 roku, w oparciu o rozwiązania zastosowane w serwisie Wprost.pl, uruchomiony został nowy serwis DoRzeczy.pl. Mediowa spółka w komunikacie napisała, że „to kolejny etap wdrażania zmian w obszarze zarządzania treściami we wszystkich kanałach dystrybucji cyfrowej, monetyzacji danych i kontentu pozostających w zasobach wydawnictwa. W marcu 2017 r. łączna liczba odsłon serwisów Grupy przekroczyła 10 mln, a liczba użytkowników zbliżyła się do 3 mln.”
Wśród najważniejszych projektów z których PMPG może osiągnąć w 2017 roku istotne przychody jest premiera filmu Jana Kidawy-Błońskiego „Gwiazdy”, którego producentem jest Film Point Group, spółka zależna PMPG Polskie Media, a PMPG występuje jako ko-producent obrazu. Ruszyła już kampania promocyjna filmu, którego kanwą jest fabularyzowana biografia Jana Banasia. Premiera filmu zaplanowana jest na 10 maja 2017 r., od 12 maja film będzie można zobaczyć w kinach w całej Polsce.
PMPG w komunikacie odniosła się też do zapowiedzianego wcześniej projektu PMPG Ventures. Jego start został przełożony w czasie. Projekt, który obejmie zarówno wszystkie niezwiązane z działalnością prasową aktywa grupy PMPG, jak i nowe inwestycje, powinien ruszyć najpóźniej w III/IV kwartale bieżącego roku.
Inwestorzy przyjęli neutralnie podane wyniki finansowe PMPG za 2016 rok. Przypomnijmy, że w połowie marca br. spółka podała szacunkowe wyniki finansowe, dzięki którym rynek mógł już wcześniej zdyskontować je w wycenie akcji. Od podania szacunkowych wyników kurs akcji wzrósł z 3,5 zł do 5 zł. Nastąpiło wybicie ze zniżkującego klina spadkowego. Obecnie kurs zatrzymał się na oporze z sierpnia ubiegłego roku – poziom 5,3 zł. Po jego ewentualnym sforsowaniu otworzy się droga do ataku na poziom 6,6 zł. Wsparciami pozostaje poziom 4,4 zł oraz 3,9 zł.
Źródło: Stooq |
Źródło: PMPG Polskie Media S.A.