Grupa Kapitałowa Centrum Medyczne Enel-Med opublikowała raport okresowy dotyczący 2016 roku. Wypracowane wyniki są wyraźnie lepsze niż rok wcześniej. Jednocześnie spółka poinformowała, że zamierza w większym stopniu skupić się na akwizycjach.
W 2016 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży Centrum Medycznego Enel-Med wyniosły 273,7 mln zł w porównaniu do 234,7 mln zł wypracowanych rok wcześniej. Wyraźny wzrost sprzedaży odnotowano we wszystkich pionach biznesowych spółki (Przychodnie, Diagnostyka, Szpitale), a także we wszystkich głównych kanałach sprzedaży (sprzedaż abonamentów medycznych, usług dla klientów indywidualnych i towarzystw ubezpieczeniowych).
W tym samym okresie wynik brutto na sprzedaży zwiększył się o 13,4% do poziomu 21,7 mln zł. Jednocześnie wynik EBITDA wzrósł z 12,4 mln zł do 20,8 mln zł, a wynik na działalności operacyjnej z 0,9 mln zł do 4,4 mln zł. Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł w 2016 roku 1,8 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to niecałe 0,6 mln zł.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2016 r. | 2015 r. | Zmiana 2016/2015 |
Przychody ze sprzedaży | 273 702 | 234 658 | 16,6% |
Wynik brutto na sprzedaży |
21 699 | 19 130 | 13,4% |
Wynik EBITDA |
20 763 | 12 400 | 67,4% |
Wynik na działalności operacyjnej | 4 359 | 878 | 396,5% |
Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 1 833 | 557 | 229,1% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Emitenta.
Jak napisano w raporcie rocznym spółki, niezależnie od spodziewanych zawirowań na rynku publicznej służby zdrowia, Centrum Medyczne Enel-Med z możliwie zdywersyfikowaną działalnością medyczną i niewielkim zasilaniem z NFZ (3,3%) prowadzi konsekwentnie swoją politykę rozwoju. Dynamika sprzedaży abonamentów medycznych (13%), brak rotacji klientów oraz pozycja konkurencyjna skłaniają emitenta do inwestowania w kolejne przychodnie wielospecjalistyczne, głównie przeznaczone dla klienta B2B. Centrum Medyczne Enel-Med zamierza jednak w większym stopniu nastawić się na akwizycje.
Jednocześnie wobec stałego wzrostu rynku prywatnych usług medycznych i sukcesu marki Enel-Sport, spółka zamierza rozwijać Centra Ortopedii i Rehabilitacji, planując sukcesywne otwieranie tego typu placówek w kolejnych aglomeracjach. Z rozwojem Enel-Sport ma być także związany rozwój centrów diagnostyki obrazowej ze szczególnym uwzględnieniem MRI. Ponadto, biorąc pod uwagę wyniki spółki i prognozy demograficzne, Grupa Centrum Medyczne Enel-Med widzi potrzebę inwestowania w opiekę senioralną, również w tym obszarze rozważając akwizycje. Spółka ma zamiar także stawiać na rozwój nowych technologii w zakresie telemedycyny i teleopieki. W szczególności ma to dotyczyć tzw. telewizyt, uruchomionych przez spółkę na przełomie roku 2016/2017 oraz monitorowania czynności życiowych pacjentów w ich miejscu zamieszkania. Jak przewiduje emitent, w przyszłości ten kanał może stanowić około 10% wszystkich konsultacji Centrum Medycznego Enel-Med.
Realizacja zaplanowanych działań pozwoli na dynamiczny rozwój Grupy oraz umocnienie pozycji rynkowej Centrum Medycznego ENEL-MED S.A. w kolejnych latach – napisał w liście skierowanym do akcjonariuszy Prezes Zarządu Centrum Medycznego Enel-Med.
Na reakcję inwestorów na opublikowane przez Centrum Medyczne Enel-Med wyniki finansowe trzeba poczekać do wtorku (18 kwietnia), bowiem dopiero wtedy odbędzie się kolejna sesja giełdowa. W czwartek (13 kwietnia) kurs zamknięcia notowań akcji spółki ustalony został na poziomie 9,6 zł.
Centrum Medyczne Enel-Med – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl. |