Orbis zamknął I kw. 2017 roku ze stratą na poziomie 11,2 mln zł. Rok temu w analogicznym okresie strata była większa i wyniosła 13,4 mln zł. Pomimo poprawy jest to wciąż wynik słabszy niż konsensus PAP, który wskazywał na stratę na poziomie 4,1 mln zł.
Przychody Orbisu wyniosły 266 mln zł i były o 1,8% mniejsze od oczekiwań analityków. Zysk EBITDA wyniósł z kolei 38,1 mln zł i był o 4,4% większy od konsensusu. Z kolei strata operacyjna wyniosła 0,4 mln zł wobec oczekiwań straty na poziomie 2,6 mln zł.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
I kw. 2017 roku |
I kw. 2016 roku |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
265 951 |
247 214 |
7,6% |
EBITDAR* Marża EBITDAR |
56 905 21,4% |
51 423 20,8% |
10,7% 0,6 p.p. |
EBITDA operacyjna** Marża EBITDA |
38 128 14,3% |
26 548 10,7% |
43,6% 3,6 p.p. |
EBIT |
-365 |
-9 192 |
- |
Wynik brutto |
-12 157 |
-15 510 |
- |
Wynik netto |
-11 161 |
-13 444 |
- |
*EBITDAR - wynik operacyjny przed uwzględnieniem kosztów wynajmu nieruchomości, amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,
**EBITDA operacyjna – wynik operacyjny przed uwzględnieniem amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,
Źródło: Orbis S.A.
Pierwszy kwartał roku jest sezonowo najsłabszym okresem dla branży hotelarskiej. Orbis zazwyczaj największą część przychodów osiąga w III kw. roku, a następnym kwartałem pod tym względem jest II kw. roku. Natomiast w I kw. roku uzyskuje najmniejsze przychody.
W I kw. 2017 roku Orbis odnotował wzrost poziomu obłożenia hoteli własnych o 3,7 p.p. – frekwencja wyniosła 59,5% wobec 55,8% w I kw. 2016 roku. Średnia cena za pokój (ARR) bez VAT wzrosła z 2014,9 zł do 212,5 zł (+3,7%). Z kolei przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) wzrósł aż o 10,7%, ze 114,3 zł do 126,5 zł. Największy wzrost obłożenia hoteli został odnotowany w Budapeszcie, co wynika z rosnącej popularności tego miasta jako destynacji turystycznej w obliczu niepewnej sytuacji w Europie Zachodniej. Znaczący wzrost odnotowany został również na rynku warszawskim. Najwyższy wzrost średnich cen odnotowano w Warszawie i w Poznaniu. Z kolei największy przyrost wskaźnika RevPAR zanotowano w Warszawie, a jego wysoka dynamika została również odnotowana w Budapeszcie, Pradze i Wilnie.
Pozytywna koniunktura gospodarcza w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, zwiększony popyt na usługi hotelarskie, jak również liczne oferty promocyjne i elastyczna strategia cenowa dostosowana do aktualnych warunków na poszczególnych rynkach, przyczyniły się do wzrostu frekwencji oraz średniej ceny za pokój, a w efekcie przychodu na jeden dostępny pokój w hotelach Grupy – napisano w raporcie.
EBITDAR (wyjaśnienie pod tabelką z wynikami) wyniosła 56,9 mln zł i była o 10,7% większa niż przed rokiem. Zdecydowanie mocniej wzrosła EBITDA operacyjna, bo aż o 43,6% rok do roku. Wpływ na to miały mniejsze koszty wynajmu, które wyniosły 18,8 mln zł wobec 24,9 mln zł przed rokiem. Był to efekt wykupu pięciu hoteli z leasingu na początku 2017 roku, jak również wzrostu wartości majątku wskutek inwestycji w nowe i już istniejące hotele.
Strata operacyjna wyniosła 0,4 mln zł wobec straty na poziomie 9,2 mln zł przed rokiem. W I kw. 2017 roku pozytywnie na wynik operacyjny wpłynęły dodatkowe zyski ze sprzedaży dwóch hoteli marki Mercure (Jelenia Góra i Karpacz Resort) w wysokości 3,9 mln zł. Bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych strata operacyjne wyniosła 3,5 mln zł wobec straty 9 mln zł przed rokiem.
Na poziomie finansowym koszty niemal się podwoiły – spółka odnotowała 12,2 mln zł kosztów wobec 6,5 mln zł przed rokiem. W istotnym stopniu było to wynikiem ujemnych różnic kursowych, które zwiększyły koszty finansowe o 5 mln zł rok do roku.
Prognozy makroekonomiczne są optymistyczne dla branży hotelarskiej w perspektywie kolejnych miesięcy. Ze względu na dobre wyniki osiągnięte w 2016 roku oraz rekordowo wysoki poziom obłożenia (średnia dla całej Grupy wyniosła 72,4%), przewiduje się, że w 2017 roku główną siłą napędową wzrostu będzie cena za pokój – przedstawiono w raporcie.
Po publikacji raportu za I kw. 2017 roku kurs akcji Orbisu oscyluje wokół zamknięcia z dnia poprzedniego, będącego jednocześnie historycznym maksimum na wykresie zdyskontowanym o wypłacone dywidendy. Pokonanie szczytu z 2007 roku, które miało miejsce w marcu bieżącego roku, było popytowym sygnałem klasycznej analizy technicznej. Najbliższe wsparcie można wyznaczyć na poziomie 80 zł, a poniżej na linii trendu wzrostowego, która przebiega obecnie w okolicach 72 zł.
![]() |
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Orbis S.A.