Ruszyła oferta publiczna jednego z największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce. Play jest w drodze na giełdę, a wartość oferty może przekroczyć 5 mld zł. Co istotne, zapisy dla inwestorów indywidualnych potrwają do 12 lipca 2017 roku, ale do 7 lipca zostanie zastosowany przydział preferencyjny (mniejsza redukcja).
Play jest drugim operatorem sieci komórkowej w Polsce (mobile network operator, MNO) pod względem zarejestrowanej liczby klientów. Na koniec marca 2017 roku wyniosła ona 14,3 mln. Od 2007 roku Play zwiększył udział w rynku zarejestrowanych klientów z 4,6% do 27,6% na koniec marca bieżącego roku. Spółka posiadała ponad 50% udział w przyroście netto bazy klientów w latach 2012-2016, a w I kw. 2017 roku wyniósł on ponad 48%, co stawia spółkę na pozycji lidera. Według badań Analysys Manson Limited w 2016 roku Play osiągnął najwyższy wśród czterech największych polskich MNO indeks rekomendacji klientów – 28 (net promoter score, NPS, mierzy chęć klientów do polecania swojego obecnego operatora innym osobom na podstawie całościowej oceny doświadczeń klienta). W I kw. 2017 roku 80,5% przychodów z usług mobilnych pochodziło od klientów kontraktowych.
Źródło: Play Communications S.A. |
Źródło: Play Communications S.A. |
Play ocenia Polskę jako jeden z najbardziej atrakcyjnych rynków telefonii komórkowej w Europie, charakteryzujący się stabilnym poziomem konkurencji. Na przestrzeni ostatnich lat spółka poprawiła rentowność między innymi dzięki rosnącemu rynkowi, zrównoważonemu otoczeniu konkurencyjnemu oraz korzystnym warunkom dla rozwoju usług mobilnych. W 2016 roku rynek telefonii komórkowej w Polsce wygenerował najwyższe przychody operacyjne spośród wszystkich segmentów rynku telekomunikacyjnego w wysokości około 26,3 mld zł. Zgodnie z badaniem PMR przewiduje się, że w latach 2017-2020 rynek będzie rosnąć średnio w tempie 1,4% rocznie. Na dzień 31 marca 2017 roku zarejestrowanych było około 52 mln kart SIM, co przekłada się na penetrację rynku komórkowego na poziomie 135,3%.
Play nadal dostrzega szanse na dalszy wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej w Polsce, szczególnie dzięki rosnącemu udziałowi smartfonów na rynku, co powinno wspierać dalszy wzrost wykorzystania usług związanych z transmisją danych oraz mobilnych usług szerokopasmowych, jak również dzięki wzrostowi segmentu klientów biznesowych. Spółka szacuje, że dalej będzie zwiększać średni przychód na klienta (31,4 zł w 2016 roku) i utrzymywać lub dalej obniżać niski wskaźnik odłączeń klientów (churn wyniósł w I kw. 2017 roku 0,7%).
Wyniki finansowe
Wybrane dane finansowe (mln zł) |
I kw. 2017 r. |
I kw. 2016 r. |
2016 r. |
2015 r. |
2014 r. |
Przychody operacyjne |
1 580,8 |
1 442,6 |
6 117,6 |
5 436,5 |
4 589,7 |
Wynik z działalności operacyjnej |
313,3 |
325,4 |
1 290,3 |
1 065,9 |
773,5 |
EBITDA |
503,9 |
466,4 |
1 924,3 |
1 663,1 |
1 313,6 |
Znormalizowana EBITDA |
564,2 |
466,9 |
2 035,3 |
1 785,7 |
1 435,8 |
Wynik brutto |
61,3 |
220,9 |
926,1 |
705,5 |
415,6 |
Wynik netto |
18,5 |
136,9 |
712,0 |
550,3 |
498,9 |
Przepływy operacyjne |
243,4 |
198,7 |
1 587,5 |
1 525,1 |
1 182,7 |
Źródło: Play Communications S.A.
Play systematycznie zwiększa przychody operacyjne w niemal wszystkich kategoriach przychodowych. W I kw. 2017 roku spadek przychodów został odnotowany tylko w segmencie kart pre-paid – przychody wyniosły 139,1 mln zł i były niższe o 12% rok do roku. Jednak łączne przychody spółki wyniosły 1,58 mld zł, zwiększając się o 9,6% rdr. Za wzrostem przychodów podąża wzrost zysków, które rosną jeszcze szybciej, co przekłada się na coraz wyższe marże operacyjne. Marża zysku operacyjnego zwiększyła się z 16,9% w 2014 roku do 21,1% w 2016 roku. W I kw. 2017 roku spółka wykazała spadek marży do 19,8% wobec 22,6% przed rokiem. Jednak znaczna poprawa została odnotowana na poziomie marży EBITDA znormalizowanej (w uproszczeniu bez zdarzeń jednorazowych), która wzrosła do 35,7% wobec 32,4%.
Na poziomie zysku netto w I kw. 2017 roku zaważyły koszty finansowe. Wyniosły one 353,3 mln zł wobec 108,1 mln zł rok temu. Zwiększone koszty zostały w części zrekompensowane przychodami finansowymi w wysokości 101,3 mln zł, jednak w ostatecznym rozrachunku działalność finansowa obniżyła zyski o 252 mln zł. Na koszty finansowe złożyły się głównie koszty związane z umorzeniem pozostających w obrocie obligacji wysokodochodowych.
Oferta i harmonogram
W ofercie publicznej jedynym sprzedającym jest bezpośrednia spółka dominująca nad Play Communications S.A., to jest Play Holdings 1 S.a r.l. Ofercie nie będzie towarzyszyć emisja nowych akcji, a do samej spółki nie trafią żadne środki. W IPO sprzedanych zostanie nie więcej niż 121 572 621 akcji, co stanowi 48,6% w kapitale zakładowym i liczbie głosów na walnym zgromadzeniu. Część akcji oferowana jest wybranym pracownikom, którzy mogą zapisywać się na akcje z 15% dyskontem na maksymalnie 668 akcji (akcje zostaną objęte umową typu „lock-up” na okres jednego roku). Cena maksymalna została ustalona na 44 zł, a zgodnie z wyliczeniami spółki w przypadku objęcia wszystkich akcji sprzedający uzyska ponad 5,2 mld zł netto (5 209,4 mln zł).
W przypadku inwestorów indywidualnych ważny będzie termin złożenia zapisów. Zapisy dla tej grupy inwestorów potrwają od 4 do 12 lipca 2017 roku, jednak zostaną podzielone na dwa okresy. Do 7 lipca będzie obowiązywał „Pierwszy okres przyjmowania zapisów”, podczas którego średnia stopa alokacji będzie dwukrotnie wyższa niż w „Drugim okresie przyjmowania zapisów”, który potrwa od 8 do 12 lipca (mówiąc inaczej zapisując się wcześniej inwestorzy otrzymają więcej akcji w przypadku ewentualnej redukcji zapisów). Do inwestorów indywidualnych ma trafić około 5% akcji oferowanych.
3 lipca 2017 roku |
Publikacja prospektu, rozpoczęcie procesu budowy księgi popytu wśród inwestorów indywidualnych |
4 – 7 lipca 2017 roku |
Pierwszy okres przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych |
8 – 12 lipca 2017 roku |
Drugi okres przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych |
4 – 12 lipca 2017 roku |
Przyjmowanie zapisów od uprawnionych pracowników |
13 lipca 2017 roku |
Zakończenie procesu budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, ustalenie ceny i ilości akcji oferowanych |
14 – 18 lipca 2017 roku |
Przyjmowanie zapisów od inwestorów instytucjonalnych |
Do 20 lipca 2017 roku |
Przydział akcji |
21 lipca 2017 roku lub w zbliżonym terminie |
Zapisanie akcji na rachunkach papierów wartościowych inwestorów indywidualnych i uprawnionych inwestorów |
26 lipca 2017 roku |
Przewidywana data zapisu akcji na rachunkach papierów wartościowych inwestorów instytucjonalnych |
27 lipca 2017 roku |
Przewidywany pierwszy dzień notowań akcji na GPW |
Polityka dywidendowa
Play chce wypłacać corocznie dywidendę i ma określoną politykę dywidendową. W 2018 roku (czyli z zysku na 2017 rok) na dywidendę ma zostać przeznaczone 650 mln zł. W kolejnych latach na wypłatę dla akcjonariuszy ma być przeznaczane 65%-75% w uproszczeniu skorygowanej EBITDA (rocznych skonsolidowanych wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego po uwzględnieniu płatności z tytułu leasingu – szczegółowe wyjaśnienie w prospekcie emisyjnym).
Czynniki ryzyka
Wśród czynników ryzyka wymienionych w prospekcie Play wymienia między innymi:
- polski sektor finansowy telefonii komórkowej jest bardzo konkurencyjny, a zmiany w modelu biznesowym innych operatorów i/lub zwiększony udział alternatywnych technologii mogą mieć istotny negatywny wpływ na naszą działalność,
- sektor telefonii komórkowej podlega gwałtownym zmianom w zakresie stosowanej technologii, a nasz sukces zależy od naszej zdolności do efektywnego wdrażania nowych lub udoskonalonych technologii, ofert i usług,
- nieutrzymanie renomy naszej marki lub naruszenie naszych kluczowych praw własności intelektualnej miałoby istotny negatywny wpływ na naszą działalność oraz wyniki finansowe,
- domniemane istnienie zagrożenia dla zdrowia związanego z urządzeniami telekomunikacji bezprzewodowej może prowadzić do zmniejszenia korzystania z łączności bezprzewodowej lub zwiększonych trudności w pozyskiwaniu miejsc dla stacji bazowych telefonii komórkowej,
- znaczny poziom zadłużenia i zobowiązania związane z obsługą długu Grupy mogą negatywnie wpłynąć na naszą działalność,
- istnieją ryzyka związane z Refinansowaniem oraz Restrukturyzacją zadłużenia z 2014 roku.
Z pełnym prospektem emisyjnym (tylko w języku angielskim) i przetłumaczonym wstępem do prospektu można zapoznać się na dedykowanej stronie akcjeplay.pl.
Źródło: Play Communications S.A.