Ostatni kwartał przyniósł Agorze poprawę sytuacji finansowej. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 0,4 mln wobec ponad pięciomilionowej straty z II kwartału ubiegłego roku.
Wybrane dane finansowe (mln zł) | II kw. 2017 roku | II kw. 2016 roku | Zmiana |
Przychody ze sprzedaży netto | 282,7 | 296,2 | -4,6% |
Koszty operacyjne netto | 276,0 | 297,5 | -7,2% |
Wynik na działalności operacyjnej | 6,7 | -1,3 | - |
EBITDA | 31,4 | 22,9 | 37,1% |
Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 0,4 | -5,1 | - |
Źródło: Agora S.A.
Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej Agora wyniosły w analizowanym okresie 282,7 mln złotych w porównaniu z 296,2 mln zł w II kwartale 2016 roku. Pogorszenie tej pozycji to w dużej mierze skutek mniejszego wolumenu zamówień oraz większego udziału druku na papierze dostarczonym przez klientów drukarni, a także pogarszających się trendów rynkowych w zakresie zamieszczania reklam w prasie. Pociągnęło to za sobą spadki w sprzedaży usług poligraficznych (-22,0% rdr) oraz reklamowych (-5,9% rdr). Należy również zauważyć, że w analogicznym okresie 2016 roku pozytywnie na wynik wpłynęły przychody związane z grą Wiedźmin 3: Dziki Gon i dodatkami do niej, które wyniosły 6,9 mln zł. Z kolei w tym kwartale triumfy święci segment Film i Książka – sprzedano ponad 2,3 mln biletów do sieci kin Helios, co oznacza wzrost o 35% (wartościowo blisko 40%), a sprzedaż barowa zanotowała poprawę o 36,7%.
Wśród czynników, które miały istotny wpływ na wyniki finansowe spółka wymienia ograniczenie kosztów operacyjnych we wszystkich segmentach grupy, poza segmentem Film i Książka, co jest uzasadnione przez rozwój działalności filmowej. Niższe koszty to rezultat zarówno podjętej w IV kwartale 2016 roku decyzji o zaprzestaniu wydawania dziennika Metrocafe.pl oraz działań restrukturyzacyjnych wdrożonych w segmencie Prasa, jak i niższych kosztów w segmencie Druk, gdzie zmniejszono wolumen produkcji. Dzięki takiej dyscyplinie kosztowej udało się uzyskać dodatni wynik na działalności operacyjnej, który wyniósł 6,7 mln zł w II kwartale 2017 roku wobec ponad 1 mln zł straty z analogicznego okresu ubiegłego roku. Na koniec okresu spółka zanotowała 0,4 mln zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej, podczas gdy w roku ubiegłym była to strata w wysokości 5,1 mln zł.
Wyniki Grupy Agora zarówno w drugim kwartale, jak i w całym pierwszym półroczu 2017 r. pokazują systematyczną poprawę rentowności naszej działalności. To efekt konsekwentnej realizacji ambitnego planu rozwoju i jednoczesnych działań restrukturyzacyjnych. Dzięki nim segment Prasa poprawia wyniki, rośnie rentowność segmentu Reklama Zewnętrzna oraz przychody i wyniki segmentu Film i Książka – komentuje Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.
Spółka szacuje, że w drugim półroczu negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w formie drukowanej utrzymają się, choć ich dynamika nie powinna być wyższa niż w latach poprzednich. Nadal trwają prace nad rozwojem sprzedaży wydawnictw w formie cyfrowej. Agora zapowiada także ciekawy repertuar w kinach Helios na drugą połowę roku, co niesie za sobą dobrą perspektywę frekwencyjną. Poza tym spółka zamierza utrzymać dyscyplinę kosztową tak, aby w całym 2017 roku poziom kosztów operacyjnych był niższy niż w 2016 roku.
Będziemy kontynuować inwestycje w rozwój kin i nowoczesne systemy nośników reklamy zewnętrznej, z kolei w tych obszarach naszej działalności, gdzie powstają treści, skupimy się przede wszystkim na szybszym zwiększaniu przychodów – dodaje Bartosz Hojka.
W piątek, na pierwszej sesji giełdowej po publikacji raportu półrocznego, notowania Agory rosną, przekraczając granicę 16 złotych. Inwestorzy są skłonni płacić za jeden walor spółki 16,45 złotych, czyli o 4,8% więcej niż na wczorajszym zamknięciu. Kolejną barierą cenową do pokonania dla notowań spółki będzie 17 zł.
Agora – analiza techniczna |
Żródło: stooq.pl |
Źródło: Agora S.A.