Bytom opublikował raport okresowy za I półrocze 2017 roku. Choć zyski odzieżowej grupy spadły w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, było to przede wszystkim efektem słabego pierwszego kwartału 2017 roku.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | I półrocze 2017 r. | I półrocze 2016 r. | Zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 87 544 | 70 871 | 23,5% |
Wynik na działalności operacyjnej | 5 317 | 6 312 | -15,8% |
Wynik netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 4 251 | 4 830 | -12% |
Źródło: Grupa Bytom.
Po pierwszym półroczu 2017 roku przychody ze sprzedaży Grupy Bytom wyniosły 87,5 mln zł w porównaniu do 70,9 mln zł wypracowanych rok wcześniej, co oznacza poprawę rok do roku o 23,5%. Spółka odnotowała przy tym wzrosty we wszystkich sprzedawanych przez nią kategoriach produktów, tj. zarówno w segmencie odzieży formalnej, jak i „smart casual”. Jak podaje Bytom, z jednej strony był to efekt zmiany sposobu komunikacji części formalnej sprzedawanych produktów, poprawy efektywności sprzedaży, a także weryfikacji strategii cenowej. Z drugiej strony, wzrost sprzedaży detalicznej to efekt zwiększenia posiadanej sieci. Na koniec czerwca 2017 roku na sieć spółki składało się 112 sklepów o powierzchni 13,2 tys. m2, podczas gdy rok wcześniej Bytom miał 99 sklepów o metrażu 10,8 tys. m2 (wzrost metrażu sieci rok do roku o 22%).
Pomimo znacznego zwiększenia przychodów ze sprzedaży zyski odzieżowej spółki wyraźnie jednak spadły w porównaniu z pierwszym półroczem poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej Grupy Bytom za I półrocze 2017 roku wyniósł 5,3 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej było to 6,3 mln zł. Skonsolidowany wynik netto obniżył się natomiast z poziomu 4,8 mln zł do 4,3 mlnzł. Taki stan rzeczy wynikał ze słabego dla spółki I kwartału 2017 roku. W tym okresie Grupa Bytom odnotowała stratę na działalności operacyjnej w wysokości 2,1 mln zł w porównaniu do 0,6 mln zł zysku wykazanego po I kwartale 2016 roku – przede wszystkim ze względu na spadek efektywności sprzedaży oraz marży w styczniu i lutym przy stabilnych kosztach sieci detalicznej.
I kwartał 2017 r. Grupa nie może zaliczyć do udanych. Wyniki jakie zostały osiągnięte były poniżej oczekiwań. Niosły one za sobą nieudane wdrożenie nowej strategii cenowej z 2016 r. Po przeanalizowaniu przyczyn niepowodzeń, Zarząd już w II połowie 2016 r. zaczął wprowadzać działania korygujące, jednakże mogły być one stopniowo wdrożone od kolekcji wiosenno – letniej 2017. Wyniki II kwartału 2017 r. (istotne wzrosty sprzedaży, poprawa efektywności sprzedaży sieci z m2, stabilne koszty działalności) potwierdzają słuszny kierunek wprowadzonych zmian. Powrót do sprawdzonych metod promocyjnych sprzedaży asortymentu oraz zmiany wprowadzone w sprzedawanych produktach przyczyniły się do istotnej poprawy wyników realizowanych w II kwartale 2017 w porównaniu do II kwartału 2016 r. Metody te będą kontynuowane w kolejnych kwartałach 2017 r. – napisano w raporcie
W samym drugim kwartale 2017 roku Grupa Bytom wypracowała 52,4 mln zł przychodów ze sprzedaży w porównaniu do 40,2 mln zł wykazanych w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie wynik na działalności operacyjnej wzrósł rok do roku o 29,4%, tj. z poziomu 5,7 mln zł do 7,4 mln zł, a wynik netto o 29,3%, tj. z poziomu 4,3 mln zł do 5,6 mln zł. Analitycy ankietowani przez PAP oczekiwali, że przychody Grupy Bytom za drugi kwartał 2017 roku wyniosą 51,3 mln zł, natomiast wynik operacyjny i netto będą równe odpowiednio 7,1 mln zł i 5,7 mln zł.
W czwartek, na pierwszej giełdowej sesji po publikacji półrocznych wyników przez Bytom, notowania akcji spółki znajdują się na niewielkim minusie. Około godziny 14 bieżący kurs tych walorów wynosił 2,44 zł w porównaniu do ceny zamknięcia z dnia poprzedniego ustalonej na poziomie 2,45 zł.
Bytom – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |