Wczoraj wyniki finansowe ogłosił CD Projekt – spółka będąca absolutnym liderem branży gier w Polsce. Jest to też spółka, która tworzy bez wątpienia jeden z najbardziej znanych polskich produktów eksportowych, czyli grę Wiedźmin.
dane w tys. zł | 2015 H1 | 2015H2 | 2016 H1 | 2016 H2 | 2017 H1 |
Przychody ze sprzedaży | 512 697 | 285 317 | 318 996 | 264 907 | 254 824 |
Koszt własny sprzedaży |
132 757 | 77 864 | 74 936 | 39 021 | 38 086 |
Zysk brutto na sprzedaży | 379 940 | 207 453 | 244 060 | 225 886 | 216 738 |
Koszty działalności operacyjnej | 91 393 | 71 807 | 80 942 | 85 377 | 73 491 |
EBIT | 288 547 | 135 646 | 163 118 | 140 509 | 143 247 |
Przychody minus koszty finansowe | -4 529 | 1 921 | 4 398 | 3 913 | 3 024 |
Podatek dochodowy | 47 766 | 31 389 | 32 834 | 38 590 | 27 622 |
Zysk netto | 236 252 | 106 178 | 134 682 | 115 832 | 118 649 |
Rentowność netto | 46% | 37% | 42% | 44% | 47% |
źródło: CD Projekt
Jednakże nie o wynikach finansowych chciałbym dzisiaj napisać, a o tym jak spółka komunikuje je inwestorom giełdowym. Warto o tym wspomnieć, gdyż robi to w sposób fenomenalny.
Większość prezentacji wynikowych spółek niestety kojarzy się z nudnymi slajdami, według schematu: wykres, wykres, tabelka, wykres. Albo jeszcze gorzej: 4 wykresy na jednym slajdzie, 4 wykresy na kolejnym slajdzie, itd.
Z tego schematu wybijają się prezentacje CD Projektu – spółka wykorzystuje każdą możliwą szansę do promocji swoich produktów. Poza tym inwestorzy giełdowi wcale nie muszą być graczami i mogą do końca nie wiedzieć, że oto ich spółka pilnie pracuje nad kolejnymi dużymi projektami, na czym ma polegać karcianka Gwint i że będą rozgrywane mistrzostwa świata w Gwincie. Można było to w prezentacji napisać jednym zdaniem (większość spółek by tak zrobiła), a można było na spotkaniu dla analityków i inwestorów puścić taki film.
Tak spółka na prezentacji komunikowała wypłatę dywidendy:
A tak fakt, że właśnie obchodzimy 10-lecie gier z serii Wiedźmin:
A w ten sposób spółka komunikuje na rynku finansowym fakt, że wypuściła betę swojej nowej gry Gwint:
Jeszcze raz zwracam uwagę, że to nie jest prezentacja dla fanów gier na jakichś branżowych targach, tylko prezentacja dla inwestorów giełdowych!
Oczywiście nie uda się w prezentacji wyników finansowych uniknąć takich slajdów:
W końcu to wyniki finansowe, a nie prezentacja nowej gry, ale proporcje w tej prezentacji są jak najbardziej prawidłowe. Przede wszystkim jest to dokumentacja osiągnięć, a następnie przedstawienie planów na kolejne lata. I te plany są pokazywane w taki sposób:
No bomba!
Po przejrzeniu takiego dokumentu (to wciąż dokument dla inwestorów i analityków), a do tego po wysłuchaniu prezentacji Zarządu CD Projektu, akcjonariusz spółki doskonale wie czym zajmuje się jego spółka, co zrobiła do tej pory, jakie ma plany oraz – co bardzo ważne – jak wyglądają jej produkty, itd. CD Projekt znakomicie robi coś, czego większość spółek nie wiadomo dlaczego unika, czyli chwali się własną działalnością, podkreśla na każdym etapie, że to oni są wiodącymi producentem gier w Polsce i na świecie.
Wykres, wykres, tabelka, wykres
Prezentacje wielu innych spółek są takie jakby ich twórcy wstydzili się tego, że wybudowali nową fabrykę, że otworzyli jakieś centrum dystrybucyjne, że opracowali nowy produkt, nową kolekcję, itd. Według nich prezentacje mają być sztywne, poważne, bo w końcu idą na rynek finansowy do inwestorów, którzy inwestują na rynku miliony złotych. I muszą być nudne! To nie konkurs piękności, tylko poważne dane finansowe!
Taka prezentacja jest traktowana po trosze jako wypełnienie obowiązków informacyjnych, toteż na żadne grafiki nie ma tu miejsca. Ma być zachowany schemat wykres, wykres, tabelka, wykres i na końcu prawny disclamer. A wszystko to maksymalnie upakowane, żeby na jednym slajdzie zmieściło się jak najwięcej informacji. O np. tak:
źródło: orlen.pl
Gdyby nie slajd tytułowy na prezentacji Orlenu mało wprawny inwestor mógłby się nie zorientować czym dokładnie zajmuje się spółka. Co prawda, przykład z Orlenem nie jest być może najbardziej trafiony, gdyż jest to bardzo znana spółka i każdy Polak z grubsza wie czym się zajmuje. Ale nie wierzę, że spółka nie ma czegoś co mogłaby pokazać i czym chciałaby się pochwalić przed inwestorami. Nowa instalacja w rafinerii? Nowy wygląd stacji benzynowych? Cokolwiek? Dla przykładu, w prezentacji, wśród najważniejszych wydarzeń w 2 kwartale 2017 r., jeden z myślników jest taki: "uruchomienie usługi carsharingu".
Został temu poświęcony jeden myślnik! Carsharing to nowy trend wśród wielu polskich spółek (głównie paliwowych i energetycznych) i aż prosi się, aby to pokazać. A tak pozostało to na etapie jednego myślnika.
Prezentacja Orlenu to tylko przykład. Jestem w stanie bez problemu wskazać kilkadziesiąt prezentacji dużych, znanych spółek giełdowych, które mają fizyczne produkty, fabryki, itp., a ich prezentacje to jedynie usypiające tabelki i wykresy.
Jeszcze raz zatem brawa dla CD Projektu za niezwykle kreatywne podejście do prezentacji inwestorskich. Do tej pory kojarzyły się one z nudnymi wykresami i niezrozumiałymi pojęciami. CD Projekt pokazuje, że można to zrobić w nowoczesnym, efektownym, a jednocześnie przyjaznym dla inwestorów stylu.
Źródło: www.cdprojekt.pl