W I półroczu 2017 roku Eurotel pokazał mniejsze zyski na współpracy z T-Mobile i Play, ale znacznie poprawił osiągane marże. Wsparciem dla zysków całej grupy była marka iDream.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
I połowa 2017 roku |
I połowa 2016 roku |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
152 503 |
157 280 |
-3,0% |
Wynik brutto ze sprzedaży |
29 851 |
27 395 |
9,0% |
Wynik operacyjny |
5 858 |
4 454 |
31,5% |
Wynik brutto |
5 922 |
4 471 |
32,5% |
Wynik netto |
4 615 |
3 489 |
32,3% |
Źródło: Eurotel S.A.
W ramach usług świadczonych operatorowi T-Mobile Eurotel zmniejszył osiągnięte przychody w I półroczu 2017 roku o 7,4% rdr. Osiągnięty zysk brutto ze sprzedaży wyniósł jednak 5,8 mln zł, co było wynikiem o 3,9% mniejszym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W efekcie marża zysku brutto ze sprzedaży zwiększyła się z 42,4% do 44%. Podobna tendencja została wykazana przy współpracy z operatorem Play. Przychody z tytułu świadczonych usług zmniejszyły się o 3,5% rdr, natomiast zysk brutto ze sprzedaży o 1,6% rdr i wyniósł 12,5 mln zł. Tym samym marża brutto ze sprzedaży zwiększyła się z 63% do 64,2%.
W sprawozdaniu finansowym Eurotel zaznaczył, że w ramach współpracy z T-Mobile osiągnął porównywalne wyniki sprzedaży, mimo wprowadzenia nowego systemu rozliczeń od czerwca 2017 roku (opartego o kryterium ilościowe), który zwykle w momencie wdrażania powoduje zmniejszenie efektywności działania. Przy współpracy z Play (za pośrednictwem spółki zależnej Viamind), dodano, że celem jest polepszenie osiąganych rezultatów. W opinii spółki sieć Viamind posiada nadal potencjał do wzrostów i taki cel jest realnie możliwy do osiągnięcia w drugim półroczu. Wyniki czerwca jak i lipca stanowią przesłankę do zakładania poprawy osiągniętego wyniku w drugiej połowie roku.
Wyniki całej grupy zostały wsparte przez markę iDream (współpraca z Apple). Łączne przychody tego segmentu (ze świadczonych usług i sprzedanych produktów) wyniosły 98,2 mln zł, co było wynikiem o 15,9% lepszym niż rok temu. Wynik brutto na sprzedaży wyniósł 9,9 mln zł i był większy o 47,4% rdr, co przełożyło się na wzrost marży z 8% do 10,1%. Spółka pochwaliła się, że udało się zwiększyć przychody, pomimo że część podmiotów obsłużonych w poprzednich okresach dokonała zakupu w formie przetargu i z założonym wykorzystaniem tych produktów przez okres dwóch, trzech lat (a więc z ograniczoną powtarzalnością kolejnych transakcji). Pozwoliło na to pozyskanie nowych nabywców.
Na poziomie całej grupy Eurotel zwiększył zysk brutto na sprzedaży o 9% rdr, który wyniósł 29,9 mln zł. Zyk operacyjny urósł jednak znacznie szybciej, bo aż o 31,5%. Pozwoliło na to wolniejszy wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu (łącznie zwiększyły się o 6,8% rdr). Ponadto spółka odnotowała korzystniejszy bilans pozostałej działalności operacyjnej – dodatni na poziomie 48 tys. zł wobec ujemnego przed rokiem na poziomie 441 tys. zł. Ostatecznie Eurotel zamknął półrocze z zyskiem na poziomie 4,6 mln zł, czyli o 32,3% większym niż przed rokiem.
Po publikacji wyników (19.09.17) kurs akcji Eurotelu stał w miejscu do godziny 12:30. W szerszej perspektywie kurs akcji pozostaje w trendzie wzrostowym, znajdując się blisko historycznego maksimum na poziomie 23 zł.
Eurotel – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Źródło: Eurotel S.A.