Temat czatu: Omówienie wyników za 3 kwartał GK Pragma Inkaso oraz Pragma Faktoring
Data: czwartek, 16 listopada, godz. 11:00
Więcej:
Pragma Faktoring - Strategia 2017-2020
PragmaGo - Linia biznesowa Pragma Faktoring
Pragma Inkaso jako serwis funduszy sekurytyzacyjnych
Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza
Na pytania inwestorów odpowiadał:
Tomasz Boduszek - Prezes Zarządu, związany ze Spółką Pragma Inkaso od początku jej istnienia. W 2002 roku pełnił funkcję Prokurenta, w 2003 roku został Prezesem Zarządu Pragma Inkaso Sp. z o.o., a w 2007 roku Prezesem Zarządu Pragma Inkaso S.A. W 2011 objął także funkcję Prezesa Zarządu Pragma Faktoring SA. Tomasz Boduszek odpowiada za całokształt działań Zarządu. Tomasz Boduszek posiada wykształcenie wyższe, jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego.
Grupa Kapitałowa Pragma Inkaso
Działania Grupy Kapitałowej Pragma Inkaso S.A. zmierzają do umacniania pozycji rynkowej w obszarze obsługi wierzytelności biznesowych oraz finansowania działalności przedsiębiorstw z sektora MSP, kładąc przy tym nacisk przede wszystkim na optymalizacje procesów wewnętrznych oraz zwiększenie efektywności wykorzystywania posiadanych zasobów.
Pragma Inkaso SA jako spółka z wysokimi kompetencjami w zakresie windykacji i serwisowania komercyjnych wierzytelności wymagalnych rozszerza zakres świadczonych usług od pierwotnie wykonywanych zleceń windykacji od pojedynczych przedsiębiorców po serwisowanie masowych pakietów wierzytelności zabezpieczonych i niezabezpieczonych na rzecz funduszy sekurytyzacyjnych. W 2013 r. w skład grupy wszedł NFZ FIS Pragma 1.
W ramach spółki zależnej Pragma Faktoring SA Grupa rozwija kompetencje i wyniki w zakresie finansowania należności niewymagalnych. Skutecznie konkuruje z faktorami wywodzącymi się z sektora bankowego, wyróżniając się szybkością działań i reagowaniem na specyficzne potrzeby klientów.
Pragma Faktoring SA
Działania Pragma Faktoring SA zmierzają do umacniania pozycji rynkowej w obszarze finansowania działalności przedsiębiorstw z sektora MSP w formie faktoringu przy nacisku na optymalizacje technologiczne i efektywność wykorzystania zasobów.
Spółka jest wiodącym faktorem spoza sektora bankowego, docenianym za sprawne reagowanie na specyficzne potrzeby klientów i wysoki poziom obsługi. Posiada szeroką paletę usług faktoringowych rozwijanych zgodnie z głosem klientów i partnerów.
Dzięki sfinalizowanym akwizycjom wzbogaciła swoją ofertę finansowania o leasing ruchomości realizowany w całości w procesie on-line (LeaseLink Sp. z o.o.) oraz wzmocniła kompetencje technologiczne nabywając udziały w spółce programistycznej Mint Software Sp. z o.o.
Spółka prowadzi wzmożone prace nad rozwojem produktów oraz sposobami ich świadczenia.
Podstawą rozwoju Grupy jest generowanie przychodów i zysków ze świadczenia powtarzalnych, zdywersyfikowanych usług, wysoka płynność i bezpieczeństwo aktywów oraz umiarkowany poziom zadłużenia.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z GK Pragma Inkaso oraz Pragma Faktoring, na pytania inwestorów odpowie Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu. Czat odbędzie się 16 listopada (czwartek) o godzinie 11:00.
Moderator: Dzień dobry, zapraszamy do zadawnia pytań.
julkar: Witam serdecznie, Panie Prezesie dlaczego emisja akcji serii D dotyczy akurat 186 257 akcji a w uchwale brak jest ceny emisyjne? Czy należy spodziewać się propozycji ceny w pobliżu ceny rynkowej, czy raczej dużo odbiegającej od niej (w górę lub w dół)?
Tomasz Boduszek: Proponowana cena emisyjna wynosi 17 zł. Uważamy, że biorąc pod uwagę potencjał spółki, a szczególnie projektów PragmaGo i LeaseLink, cena jest dla inwestorów atrakcyjna. Emisja ma dodać paliwa naszemu biznesowi (i zrobić miejsce na dźwignię finansową) ale przede wszystkim zwiększyć rozproszenie akcjonariatu i płynność akcji.
Uzupełniając: Taka ilość akcji wynika z przepisów – to pakiet jaki można wprowadzić do notowań bez sporządzania prospektu emisyjnego, a zatem szybko i tanio.
xyz: Jakie jest planowane zapotrzebowanie na środki finansowe na najbliższy rok i lata kolejne ?
Tomasz Boduszek: Nasze zapotrzebowanie na środki będzie rosło ponieważ Grupa będzie systematycznie zwiększała skale działania, przede wszystkim w obszarze onlinowowego mikrofinansowania, który charakteryzuje się atrakcyjnymi marżami i relatywnie niskimi kosztami własnymi świadczenia usług. Chcemy sfinansować te potrzeby po pierwsze w ramach dotychczasowej formuły (zwiększanie kapitału własnego i skorelowanego z nimi długu kredytowego i obligacyjnego), a po drugie, jak zapowiedzieliśmy w strategii, poprzez finansowanie pozabilansowe (p2p, sekurytyzacja) oraz wprowadzenie równolegle modelu, w którym Pragma Faktoring będzie świadczyć usługi operatorskie (pozyskiwanie i obsługa biznesu) dla instytucji finansowych chcących działać w obszarze małych i mikro firm (w ten sposób będziemy zwiększać skalę biznesu i przychody bez obciążania bilansu długiem i bez ograniczeń z tym związanych).
Majkel: Na którym segmencie działalności spółka uzyskuje najwyższe marże?
Tomasz Boduszek: Najwyższe marże generuje segment PragmaGo (onlinowe mikrofinansowanie) i on będzie najmocniej rozwijany. Atrakcyjne marżowo są również kontrakty serwiserskie (obsługa funduszy sekurytyzacyjnych) jakie realizuje Pragma Inkaso, szczególnie że tutaj większość przychodów spółka uzyskuje z usługi, w oderwaniu od zaangażowanego w projekty kapitału. Ważny dla Grupy jest jednak również segment faktoringu klasycznego, który Pragma Faktoring od lat realizuje – marże tu są niższe niż w PragmaGo ale zaletą jest zbudowany stabilny i bezpieczny portfel Klientów, który generuje w sposób powtarzalny dużą ilość gotówki.
Tommen: Co ma być motorem napędowym wyników w kolejnych okresach?
Tomasz Boduszek: przede wszystkim PragmaGo i LeaseLink, przy czym nie wykluczamy, że fintech leasingowy zostanie przez nas sprzedany-spodziewamy się uzyskania za niego bardzo atrakcyjnej ceny
nieekonomiczny: Fintech to popularne ostatnio słowo. Czy spółka już jest fintechem czy dopiero ma zamiar zostać?
Tomasz Boduszek: Niewątpliwie przykładem Fintechu jest LeaseLink i to nie fintechu na etapie starupu ale podmiotu, który dzięki fintechowym założeniom przebojem wszedł w rynek i pozytywnie zweryfikował swoje biznesowe założenia-to jeden z niewielu w kraju projektów fintechowych, które sa już na tak zaawansowanym biznesowo etapie. Fintechem jest też segment PragmaGo, który w naszej ocenie powtórzy sukces LL. Sama Pragma Faktoring będzie w swojej działalności wykorzystywala technologiczne usprawnienia wypracowane w w/w dwóch projektach jednak sama fintechem się nie stanie-będzie prowadziła tradycyjny model biznesu optymalizując go technologicznie
Pesymista: Co jest powodem słabszych wyników finansowych narastająco od początku roku?
Tomasz Boduszek: 1. od początku roku konsolidujemy LeaseLink - spółka siłą rzeczy rozwijając się tak intensywnie i nie będąc konceptem ale już realnym biznesem generowala koszty operacyjne początkowo wyższe niż przychody (które dodatkowo rozlczamy międzyokresowo przez kilka lat) i strata LL obciązyła wyniki; w 3 Q LL był już rentowny na poziomie ebitda, chcemy by w 4 Q LL uzyskał rentowność netto 2. inwestycje w struktury sprzedażowe i operacyjne w Pragma Faktoring - pozwolą ne zwiekszac skalę działalności, przychody i zyski; inwestycje te już się zakończyły i koszty będą ustabilizowane 3. W Pragma Inkaso duże koszty związane z działalnością windykacyjną poza portfelową - tu zdecydowalismy się ją ograniczyć i zredukowaliśmy od pocżatku roku koszty o kilkadziesiąt procent
Absztyfikant: Jakie działania restrukturyzacyjne podjęła spółka celem ograniczenia kosztów?
Tomasz Boduszek: ograniczamy koszty w Pragma Inkaso - efekty już widać, co pokazaliśmy w raporcie za 3 Q; w 4 Q koszty jeszcze powinny ulec zmniejszeniu W Pragma Faktoring koszty mamy na docelowym poziomie-nie zamierzamy ich redukować bo to zmniejszyłoby zdolności operacyjne spółki-zamiast zmniejszac koszty będziemy zwiekszać przychody
julkar: Czy można spodziewać się w sprawozdaniach finansowych rozdzielenia przychodów z faktoringu od przychodów generowanych przez PragmaGo
Tomasz Boduszek: tak, od stycznia PragmaGo będzie zorganizowana częscią przedsiebiorstwa a zatem będzie miało w księgach odrębny bilans i rachunek wyników, które będziemy prezentowac w sprawoozdaniach
Marek Lubiński: Co wyróżnia bądź ma wyróżniać spółkę na tle rynku?
Tomasz Boduszek: połączenie dojrzałości i kilkunastoletnich doświadczeń w sprzedaży, ryzyku i windykacji w MSP z technologią, zapewne znajdą się w perspektywie czasu spółki mające podobną moc technologiczną ale o background w zakresie windykacja/ryzyko będzie konkurentom trudno, a to on w średnim terminie przesadzi o wynikach biznesów mikrofinansowania
xyz: Czy spółka zamierza pokazywać informację nt segmentów w której oddzielnymi segmentami byłaby działalność faktoringowa, pragma go oraz lease link ?
Tomasz Boduszek: tak, po wydzieleniu w ksiegach PragmaGo czyli od 2018 r.
rekin: Jakie są najważniejsze założenia nowej strategii?
Tomasz Boduszek: Rozwój, wzrost skali, onlinowość, dźwignia operacyjna i wzrost rentowności, dyywersyfikacja źródeł finansowania, eksport modelu poza granice
brodacz: W jakim tempie spółka może się rozwijać w kolejnych latach?
Tomasz Boduszek: określiliśmy w strategii główny cel, tj. roe+20 % za dwa lata, aby to osiągnąć stabilnie powinien rozwijać się segment klasyczny Pragma Faktoring, a kluczem do sukcesu będzie PragmaGo, który będzie rósł kilkurotnie szybciej
rekin: Jacy są istotni konkurenci już obecni na rynku, którzy działają w podobnej formule jaką zakłada projekt PragmaGo?
Tomasz Boduszek: na pewno InviPay (ale zakres usług PragmaGo jest wg mojej wiedzy szerszy), jest też kilka podmiotow, które dopiero zaczynają startować ze sprzedażą chyba nie mając jednak jeszcze zaplecza operacyjnego (ludzie ale przede wszystkim aplikacje operacyjne i księgowe) pozwalajace obsłużyć większą pulę wierzytelności.
xyz: Kiedy planują Państwo rozpoczęcie ekspansji zagranicznej i od jakich rynków chcą Państwo zacząć ?
Tomasz Boduszek: zakładam, że jeszcze w tym roku przedstawimy rynkowi nasze pomysły na realizację tego elementu strategii
analityk: Co pozwoliło na tak istotne zwiększenie wpłat w IIIQ17?
Tomasz Boduszek: Jeśli to pytanie o segment serwisowania funduszy sekurytyzacyjnych to jest to konsekwencją z jednej strony zbudowania w okresie 4Q2016-2Q2017 dużego portfela wierzytelności, a z drugiej naszych kompetencji pozwalających dośc szybko po zakupie generowac z niego gotówkę; zbudowany portfel pozwala mi optymistycznie patrzeć na perspektywy przychodowe serwiserskie na kolejnych kilkanaście kwartałów
Kulon: Jakie są plany na dalszy rozwój działalności związanej z serwisowaniem wierzytelności?
Tomasz Boduszek: koncentrujemy się na obsłudze zbudowanego portfela; co do dalszych planów będziemy je przedstawiać zapewne jeszcze w tym kwartale
julkar: Kiedy planujecie Państwo wyjść z produktami onlinowymi poza granice Polski?
Tomasz Boduszek: tak, to ważny element strategii
Pablito: Jak wiele podmiotów może być zainteresowanych nowymi produktami? Jakie są Państwa szacunki?
Tomasz Boduszek: Głównym założeniem produktów jest ich atrakcyjność i czytelność z punktu widzenia Klientów. Liczymy przede wszystkim na małych przedsiębiorców ale szybkość realizacji produktu nanofaktoring skłoniła do skorzystania z niego również Klientów działających w formie spółek akcyjnych. Liczymy na bardzo duże zainteresowanie
ocochodzi: Jak scharakteryzowałby Pan rynek wierzytelności korporacyjnych w Polsce? Czy widać jakieś zmiany?
Tomasz Boduszek: Portfele korporacyjne NPL to stabilny, realatywnie niewielki rynek, który kompetentnemu serwiserowi może pozwolić osiągnąć bardzo ciekawą rentowność na portfelach. Jednak dość ciężko zbudować od zera takie kompetencje bo serwisowanie nie jest łatwe. Od kilku lat mówi się o tym, że nawis portfeli NPL korpo w bankach jest tak duży, że pojawi się jednorazowo wysyp dużych portfeli i rynek w danym roku urośnie kilkukrotnie, co będzie nieprzeciętną okazją dla obecnych na nim graczy, ale ta perspektywa wciąż przed nami.
Wladek: Kiedyś mówił Pan, że być może spółka podejmie próbę dywersyfikacji i wyjścia na rynek wierzytelności konsumenckich. Czy to się stało lub jest w planach?
Tomasz Boduszek: Nie weszliśmy w rynek portfeli detalicznych i na pewno tego nie zrobimy. Analiza wykazała, że nie jest to dla nas dobry keirunek.
xyz: Czy w grudniu planują Państwo podanie informacji dotyczącej efektywności onlinowych kanałów sprzedaży jak miało to miejsce dnia 2 listopada i czy w tym zestawieniu pojawi się osobno pragma go
Tomasz Boduszek: Takie informacje będziemy podawać cyklicznie co miesiąc. Póki co (z uwagi na ochronę konkurencyjności) podajemy te informacje w scalonej formie. Zapewne w przyszłości je uszczegółowimy.
hhr@gmail.com: Jak rozwija się nowy projekt LeaseLink?
Tomasz Boduszek: Doskonale, czego najlepszym przykładem jest to, że LL został włączony w e-sklepach sieci MediaMarkt i Saturn jako metoda płatności za asortyment mogący być nabywany przez przedsiębiorców. Co więcej, sieci są tak mocno zadowolone z efektów współpracy, że np. Saturn zdecydował się w swoich spotach reklamowych w stacjach radiowych reklamować zakupy płacone naszym leasingiem.
warecki: Czy dalszy rozwój ma być głównie organiczny czy spółka będzie szukała podmiotów do przejęć?
Tomasz Boduszek: Główne założenie do rozwój organiczny, on sam wystarczy do realizacji celów strategicznych. Jesteśmy jednoczesnie otwarci na akwizycję jeśli miałaby ona przyspieszyć relalizację celów, była bardzo mocno synergiczna i budowała w sposób ponadprzeciętny wartość spółki (tak jak to miało miejsce w przypadku LeaseLink).
mmmaslov: Tak samo widzę, że Pragma Faktoring też nieregularni płaci dywidendę. W 2016 roku nie było. Czy macie Państwo jakąś ustaloną politykę dywidendy. Tak żebym wiedział czego się spodziewać.
Tomasz Boduszek: Wcześniej regularnie dzielilismy się z akcjoanriuszami dywidendą ponieważ mogliśmy rosnąć w oparciu o dług. Obecnie rośniemy tak szybko, że musimy powiększać nie tylko dług ale i kapitał własny stąd zdecydowalismy się na akumulację zysku w spółce. Ważnym elementem strategii jest dywersyfikacja źródeł finansowania i otwarcie się na finansowanie pozabilansowe czy też działalność usługową, operatorską. To w połączeniu z rosnącą rentownością spółki będzie na pewno sprzyjać ewentualnym dywidendom w przyszłości. Jesteśmy przekonani, że kumulacja zysku za 2016 r. w spółce w sposób zdecydowany przełozy się na wartość akcji naszych akkcjonariuszy.
xyz: Czy przez współpracę z Media Markt należy rozumieć że jest to produkt oferowany nie tylko podmiotom ale też osobom fizycznym ?
Tomasz Boduszek: zapłacić leasingiem w MM i innych sklepach może osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
Andrzej Grzelczyk: Skoro obydwie spółki są notowane na giełdzie – Pragma Inkaso i Pragma Faktoring, to w którą lepiej zainwestować?
Tomasz Boduszek: W mojej ocenie inwestycja w obie pozwoli konsumowac wzrosty wartości PragmaGo, LeaseLinku i klasycznego biznesu Pragma Faktoring, inwestycja w Pragma Inkaso dodatkowo pozwoli partycypować w dobrych wynikach działalności serwiserskiej NPL, w które mocno wierzę.
mmmaslov: Nie no ok, wartość dla akcjonariuszy, to fajnie, brzmi bardzo ładnie. Ale ja jednak lubię spółki, które regularnie i co ważne przewidywalnie płacą dywidendę. To jak to w końcu będzie u Państwa, bo nie zrozumiałem do końca. Będzie w przyszłości dywidenda, czy nie?
Tomasz Boduszek: Myślimy podobnie jak niegdyś Kruk SA. Skoro spółka będzie bardzo intensywnie rosła to będziemy jako zarzad rekomendować zwiększanie bazy kapitałowej. Jednocześnie pracujemy nad tym by było to możliwe również przy przeznaczaniu częsci zysku na dywidendę, na co mocno liczą nasi akcjonariusze, do których nalezy decyzja w tej sprawie. Osobiście licze na to, że w/w prace pozwolą w przyszłym roku przedstawić przewidywalna polityke dywidendy na kolejne kilka lat.
Filip Charędziński: Gdzie widzi Pan spółkę za 3, 5 lat?
Tomasz Boduszek: Głównym biznesem będzie faktoring. PragmaGo będzie liderem rynku mikrofinansowania w Polsce, będzie też obecna poza granicami. LeaseLink będzie się dalej świetnie rozwijał w Polsce, a przede wszystkim na świecie (gdzie łatwo może wejść poprzez partnerów, z którymi współpracuje) ale zapewne juz u boku nowego właściciela (Pragma nie będzie w stanie rozwijać równolegle dwóch tak dynamicznych i skalowalnych linii). Biznes klasyczny Pragma Faktroring będzie nadal mocno osadzony na krajowym rynku finansowania MSP, spółka nadal będzie w trójce najwiekszych pozabankowych faktorów obsługujących ten sektor.
Seba: Czy myślicie o połączeniu ze sobą dwóch waszych spółek notowanych na GPW?
Tomasz Boduszek: to na pewno ciekawy pomysł jednak od strony biznesowej połączenie jednak różnych biznesów (faktoring/NPL) w jednym podmiocie mogłoby być kłopotliwe; zgodnie z założeniami strategicznymi opublikowanymi w czerwcu analizujemy różne mozliwości zoptymalizowania struktury Grupy
xyz: Kiedy może się wydarzyć sprzedaż lease link ?
Tomasz Boduszek: Analizujemy różne opcje, zarówno sprzedaż spółki jak i pozyskanie dla niej inwestora, któy ją dokapitalizuje i zapewni dalsze finansowanie. Spółka tak szybko sie rozwija, że prace w tym zakresie będą podejmowane dość szybko.
Andrzej Grzelczyk: Jakiej wielkości inwestycji można oczekiwać w kolejnych okresach?
Tomasz Boduszek: Nie mogę podac dokładnych założeń natomiast mogę zapewnić, że nasze segmenty faktoringowe i leasingowy będą systematycznie rosły w ponadprzeciętnym tempie. Segment NPL - tutaj inwestycje są zależne od podaży portfeli, ich ceny (nie będziemy kupować portfeli z niską rentownością bo mamy na tyle niewielkie struktury wobec zbudowanego portfela, że zakupy nie sa dla nas koniecznoscią pozwalającą zarobić na koszty)
Janusz132: Mam pytanie związane z rozwojem Państwa biznesów onlinowych. Dynamika rozwoju biznesu leasingowego jest dla mnie jasna gdyż opiera się o współpracę z Partnerami i to generuje duży ruch biznesowy i daje perspektywę kolejnych wzrostów. Na czym opieracie Państwo rozwój biznesu faktoringowego PragmaGo, co konkretnie generuje ruxh sprzedażowy, na czym to opieracie jaką macie strategię i podejmowane działania w tym zakresie
Tomasz Boduszek: Tak, model biznesu opiera się na partnerach. Jednak i tu kanały sprzedaży są zdywersyfikowane bo np. już 25 % Klientów rozpoczyna proces nie z poziomu sklepu lecz witryny interntowej LL, co oznacza, że świadomość marki LL na rynku jest już całkiem duża. Sprzedaż PragmaGo budujemy wielotorowo: z jednej strony kierunki klasyczne (nasz duzy dział sprzedaży, sieci brokerskie - aplikacje umozliwiają im przekazanie tematu, który potem "sam" sie procesuje), cross selling w grupie (a przecież mamy kilka tysięcy klientów), a z drugiej kanały internetowe, social media. Co ważne, również tutaj budujemy mozliwosci "hurtowej" sprzedaży usług zainspirowani przykładem LL i mamy na to ciekawe pomysły.
Moderator: Szanowni Państwo, dziękujemy za udział w czacie!