Po słabszym październiku, który mógł budzić obawy inwestorów o mocne spowolnienie tempa rozwoju spółki, nastąpiła znacząca poprawa. W listopadzie LiveChat Software pozyskał 576 nowych klientów (uwzględniając odejścia), co jest najwyższym miesięcznym wynikiem w historii firmy.
W ostatnim czasie sentyment do spółki wyraźnie się pogorszył. Z jednej strony przyczyniły się do tego (chwilowo?) słabsze dane sprzedażowe, które mogły budzić obawy o wyraźne wyhamowanie tempa rozwoju LiveChat – w październiku bieżącego roku firmie przybyło "tylko" 292 klientów, podczas gdy w analogicznym okresie rok i dwa lata wcześniej liczba klientów zwiększyła się o 460. Z drugiej strony, inwestorzy bardzo nerwowo zareagowali na wieść o tym, że być może pojawi się bardzo poważny dla polskiej spółki konkurent w postaci Facebooka, który uruchomił nową wersję Messengera, przeznaczoną dla klientów biznesowych (choć Zarząd LiveChat Software uspokajał, że konkurencji się nie boi, a wejście Facebooka na rynek rozwiązań live chat postrzega jako szansę na wzrost całego segmentu).
Dobre dane sprzedażowe za listopad bieżącego roku mogą zatem pozwolić inwestorom przynajmniej częściowo o powyższych obawach zapomnieć. W tym okresie rodzimej spółce udało się uzyskać rekordowy wzrost liczby klientów o 576 firm (w analogicznym okresie 2015 i 2016 roku przyrost liczby klientów wyniósł odpowiednio 423 i 362), choć, na co warto zwrócić uwagę, w poprzednich latach przyrost liczby klientów LiveChat w końcówce roku kalendarzowego spowalniał.
Miesięczny przyrost klientów (netto) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów bieżących LiveChat Software SA. |
Liczba klientów LiveChat według stanu z końca listopada 2017 roku sięgnęła już 22 229. W analogicznym okresie rok wcześniej było to 17 771 klientów, co oznacza wzrost o 28%. Systematycznie rosnąca baza klientów sprawia jednak, że dynamika odnotowywanych wzrostów stopniowo maleje (od listopada 2015 do listopada 2016 roku liczba klientów zwiększyła się o 35%, a od listopada 2014 do listopada 2015 roku o 42%).
Jak niedawno przeczytać można było w serwisie PAP, firma LiveChat Software chciałaby docelowo pozyskiwać tysiąc klientów miesięcznie, a z operacyjnego punktu widzenia ma być to tylko kwestia czasu, jaki jest włożony w generowanie ruchu na jej stronach. Jednocześnie spółka kontynuuje prace nad nową wersją swojego rozwiązania, czyli Chat.io (póki co jest w wersji beta, ale można je już kupić). Ponadto trwają prace nad produktem BotEngine, pozwalającym częściowo zautomatyzować komunikację klienta z działem obsługi.
W ostatnim czasie Prezes Zarządu LiveChat Software za pośrednictwem PAP informował również, że spółka po osiągnięciu 30 tys. klientów, co mogłoby nastąpić w ciągu dwóch lat, może wejść na rynek NYSE lub Nasdaq. W takim przypadku pod uwagę brany byłby zarówno dual-listing, jak i przeniesienie notowań z warszawskiej giełdy.
W poniedziałek, na pierwszej giełdowej sesji po publikacji danych sprzedażowych, kurs akcji LiveChat Software od rana wyraźnie rośnie. Około godziny 13 inwestorzy skłonni byli płacić za jeden walor tej spółki 41,5 zł, co oznacza wzrost w stosunku do ceny zamknięcia notowań z poprzedniego tygodnia o ponad 3%.
LiveChat Software – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl. |