Temat czatu: Strategia Banku Millennium 2020
Data: czwartek, 4 stycznia, godz. 11:00
Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza
Na pytania inwestorów odpowiedzieli:
Iwona Jarzębska Dyrektor Departamentu Public Relations Rzecznik Prasowy |
Artur Kulesza Dyrektor Departamentu Relacji z Inwestorami |
Bank Millennium
Bank Millennium, 7 bank pod względem aktywów, obsługuje wszystkie segmenty rynku poprzez sieć 359 oddziałów, posiada ponad 2 mln klientów, z czego milion to klienci bankowości elektronicznej, korzystający z nowoczesnych rozwiązań. Bank konsekwentnie plasuje się w czołówce badań i rankingów oceniających poziom jakości obsługi i zadowolenia klienta.
Zysk netto w 2016 roku przekroczył 700 mln zł, a po 3 kwartale 2017 wyniósł 502 mln zł i na bazie porównywalnej wzrósł o 32% rocznie. Jest to zasługa silnego wzrostu podstawowych dochodów, odsetkowych i prowizyjnych, które przy stabilnych kosztach umożliwiły spadek wskaźnika koszt/dochód do poziomu jednego z najniższych wśród banków w Polsce: 46%.
Bank cieszy się jednym z najniższych wskaźników kredytów zagrożonych (4,6%) oraz utrzymuje komfortowy poziom płynności (kredyty/depozyty 83%), a także konsekwentnie poprawia wskaźniki kapitałowe. Współczynnik wypłacalności na 30 września 2017 wynosił 20,5%.
Bank Millennium jest obecny na Giełdzie Papierów Wartościowych od 1992 r. i był pierwszym bankiem notowanym na warszawskim parkiecie. W ubiegłym roku Bank obchodził 25-lecie swojej obecności na GPW. Na dzień 27.12.2017 roku kurs akcji Banku wynosił 8,89 zł. W ujęciu rocznym kurs akcji Banku wzrósł o 75,3%. W tym samym czasie indeks WIG Banki wzrósł o 36,8%.
W wyniku realizacji poprzedniej strategii (na lata 2015-2017) Bank osiągnął jej najważniejsze cele, takie jak liczba klientów, udział w rynku depozytów detalicznych oraz relacja koszty/dochody. W dniu 30 października 2017 r. Bank zaproponował główne kierunki i cele nowej strategii na lata 2018-2020:
- Wzrost przychodów z działalności podstawowej o ok. 30% (ponad 2017 rok)
- Dwucyfrowy wzrost wolumenów w wybranych, kluczowych obszarach
- Podwojenie tempa pozyskiwania aktywnych klientów
- Utrzymanie wskaźnika NPS w pierwszej trójce wiodących banków w Polsce
- Wskaźnik koszty/dochody na poziomie 40%
- Koszt ryzyka zgodny z historycznymi trendami
- Zysk netto w wys. 1 mld złotych w 2020 roku *)
- Wskaźnik ROE w pierwszej trójce wiodących banków w Polsce *)
*) z wyłączeniem nadzwyczajnych zdarzeń prawnych, regulacyjnych i podatkowych
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Bankiem Millennium. Na pytania inwestorów odpowiedzą: Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations oraz Artur Kulesza, Dyrektor Departamentu Relacji z Inwestorami. Czat odbędzie się 4 stycznia (czwartek) o godzinie 11:00. Zapraszamy do zadawania pytań off-line już teraz!
Moderator: Witamy Państwa na czacie o strategii Banku Millennium. Po udanym zakończeniu 2017 roku dla inwestorów, szczególnie naszego banku, zachęcamy do dyskusji na temat przyszłości i naszej nowej strategii do roku 2020. Zapraszamy do zadawania pytań.
Oskar: Jak oceniają Państwo realizację poprzedniej strategii?
Bank Millennium: W 2017 roku Bank Millennium wykazał znaczną poprawę rentowności biznesowej oraz zrealizował najważniejsze cele swojej średnioterminowej strategii na lata 2015-2017 takie jak przekroczenie liczby 1,6 miliona aktywnych klientów, prawie 6% udział w rynku depozytów klientów detalicznych oraz wskaźnik koszty/dochody na poziomie 46%.
Oskar: Jakie było największe osiągnięcie Banku w realizacji poprzedniej strategii?
Bank Millennium: Największym według nas osiągnięciem było zwiększenie ilości aktywnych klientów o ponad 300 tysięcy w trzyletnim okresie. Co dało Bankowi wiodącą pozycję na rynku, zwłaszcza mierząc wzrost do istniejącej bazy (ponad 10% wzrostu rocznie).
Majch: Bank Millennium niedawno informował o zatwierdzeniu trzeciego programu emisji bankowych papierów wartościowych. Ile ma być takich programów i o jakiej wartości?
Bank Millennium: Program ten oznacza, ze możemy emitować bankowe papiery w wielu seriach, do 2023 roku na łączną kwotę 1.5 mld zł. Przypomnę też, że czynny jest też program emisji obligacji (nie BPW) na kwotę 2 mld zł do 2020 roku.
Wojtek: Co to oznacza, że agencja Moody’s zmieniła rating depozytów Banku Millennium do \"Baa3/Prime-3\" z \"Ba1/Not Prime\"? Co to oznacza, że indywidualny BCA wzrósł do \"ba2\" z \"ba3\"?
Bank Millennium: Moodys podniósł nasz rating z najwyższego poziomu nieinwestycyjnego do poziomu inwestycyjnego (odpowiednik BBB- w innych agencjach). Rating indywidualny jest częścią składową podstawowego ratingu depozytowego i nie jest powszechnie stosowany
Karol: Czy będzie dywidenda za 2017 rok? A jeśli nie, to od kiedy?
Bank Millennium: Polityka dywidendowa Bank zakłada wypłatę dywidendy na poziomie 35%-50% zysku netto, przy założeniu, że spełnione zostaną zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie wypłaty dywidendy. Po ogłoszeniu przez KNF w dniu 24 listopada 2017 r. stanowiska w sprawie wypłaty dywidendy Bank z wyników za 2017 rok Bank raczej nie wypłaci dywidendy. Oficjalne stanowisko Zarząd poda w odpowiednim czasie. Robimy wszystko, by móc wypłacić dywidendę z zysku za rok 2018. Np. przeprowadziliśmy emisję długu podporządkowanego T2 na 700 mln PLN.
ber.mok@poczta.onet.pl: Kiedy oczekują Państwo podwyżki stóp procentowych? Jaka Państwa zdaniem będzie to podwyżka? Jaki miałoby to wpływ na wyniki Banku Millennium?
Bank Millennium: nasza oficjalna prognoza zakłada jedną podwyżkę o 0.25% w 2 połowie tego roku. Wzrost stóp korzystnie wpływa na wynik Banku poprzez wzrost marży odsetkowej
PC: Ilu klientów zamierzają Państwo pozyskać w 2018 roku?
Bank Millennium: Zgodnie z przyjętą strategią zamierzamy podwoić tempo akwizycji klientów, czyli około 600 tys nowych klientów do 2020 roku.
taktyk: Jaki wpływ na działalność banku mają nowe regulacje PSD2 i Mifid2?
Bank Millennium: Większe z dwóch podanych znaczenie ma dyrektywa PSD2 wprowadzająca zasady otwartej bankowości. Stwarza ona możliwość konkurowania z bankami i między nimi. Dla nas, jako banku o wysokim poziomie technologii, daje to okazja do pozyskania nowych klientów. Wdrożenie MiFID2 jest nie do końca wyjaśnione, ale bank i nasz dom maklerski są już przygotowani.
Technicznie: „Bank Millennium ma udział w kredytach konsumpcyjnych poniżej \"naturalnego\" poziomu” – to znaczy na jakim poziomie? I do jakiego poziomu bank Millennium chce ten udział zwiększyć?
Bank Millennium: Obecnie bank ma udział w tych kredytach na poziomie ok 4% (przy 6% w depozytach). Strategia zakłada ich wzrost o ponad 40% do 2020 co powinno przełożyć sie na wzrost udziału w rynku.
Kai: Jaka obecnie część kredytów w Millennium to kredyty „frankowe”?
Bank Millennium: na koniec września stanowiły one 32% portfela. Na koniec roku udział ten z pewnością spadł (m.in z powodu spadku kursu franka)
fundamentalista: Ryzyko uchwalenia przez rząd skrajnie niekorzystnej dla banków ustawy przynoszącej ulgę kredytobiorcom w walutach obcych mocno w ostatnich miesiącach się zmniejszyło. Z drugiej strony coraz więcej można czytać o korzystnych wyrokach sądów dla frankowiczów. A jak ta kwestia wygląda u was? Czy są pozwy, np. stwierdzające nieważność umów kredytów indeksowanych? Czy jest ich dużo i jak rozstrzygają to sądy?
Bank Millennium: Spójrzmy na fakty: Do tej pory zapadło 8 wyroków prawomocnych (w kwestiach indeksacyjnych) i wszystkie na naszą korzyść. Niestety niektóre kancelarie i media eksponują najczęściej pojedyncze przypadki wygranych klientów w pierwszej instancji.
PC: Czy można poznać trochę więcej szczegółów na temat projektu banku hipotecznego?
Bank Millennium: Projekt jest we wczesnej fazie przygotowań, więc nie ma jeszcze konkretów do zakomunikowania.
pyka: Bank Millennium zakłada znaczący wzrost w produktach inwestycyjnych. W jaki sposób ten cel ma zostać osiągnięty?
Bank Millennium: Mamy zamiar pozyskać nowych klientów (ok 45 tys do 2020) między innymi wykorzystując nowe technologie, jak sztuczna inteligencja i automatyzacja. N.p. Bank już teraz wdrożył czatbota pierwszej generacji. Badamy platformy robo-doradcze pod kątem rozbudowy nowej platformy dla produktów inwestycyjnych.
UkrytyInwestor: W jaki sposób definiują Państwo klientów masowych i zamożnych? Jaki jest próg dla klientów zamożnych?
Bank Millennium: Do tej pory braliśmy głównie kryterium dochodowe (100 tys aktywów lub 10tys miesięcznie dochodu). Obecnie będziemy korzystać z segmentacji behawioralnej opartej na zachowaniach i potrzebach klientów, by odpowiedzieć na nie w sposób jeszcze pełniejszy i lepszy niż dotychczas.
IT: Czy planują Państwo wreszcie zmienić wygląd platformy Domu Maklerskiego Millennium? Bankowość internetowa Millennium wygląda nowocześnie, ale biznes brokerski pozostał chyba w XX wieku?
Bank Millennium: Przyjmujemy z pokorą tę uwagę i postaramy się wejść tez tutaj szybko w XXI wiek :-)
Pektrym: Na czym dokładnie polegać ma automatyzacja w Banku Millenium?
Bank Millennium: W kontakcie z klientem podaliśmy przykład w strategii dla produktów inwestycyjnych. Oczywiście będziemy automatyzować nie tylko procesy sprzedażowe (np analiza Big data, elementy sztucznej inteligencji) ale również procesy back-officowe, co powinno przynieść jeszcze lepszą efektywność kosztową (spadek wskaźnika Koszty/dochody).
Tyrka: Czy planowana jest redukcja zatrudnienia w banku?
Bank Millennium: W związku z automatyzacją back-office może wystąpić spadek w tym obszarze. Jednocześnie zamierzamy szybko rosnąć w zakresie nowego biznesu, więc łączny poziom zatrudnienia powinien być zachowany, szczególnie, że nie przewidujemy większych zmian w liczbie oddziałów.
Wik: Z czego wynikał wzrost kosztów osobowych po trzech kwartałach 2017 roku?
Bank Millennium: Banki, tak jak i inne sektory odczuwają presję płacową. Poza tym bank nasz dba o utrzymanie i pozyskanie utalentowanych pracowników kluczowych do realizacji strategii. Poza tym wyniki w zeszłym roku były rekordowe.
Zlecenik: Rezerwy na utratę wartości mocno wzrosły w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Czy jest to trwały trend?
Bank Millennium: Wzrost wynikał z rekordowo niskich rezerw w segmencie korporacji w 2016 roku, widocznych w całym sektorze. Rok 2017 to powrót do "normalnych" rezerw i nie przewidujemy dalszych wzrostów, szczególnie w relacji do kredytów.
rekin: Koszt ryzyka w banku Millennium ma być zgodny z historycznymi trendami. Czyli jaki?
Bank Millennium: Bank nasz w ostatnich latach miał wyjątkowo stabilny poziom kosztu ryzyka, między 49 a 61 bps (do kredytów netto). Zamierzamy utrzymać tę przewidywalność i poziom kosztu ryzyka, szczególnie w poszczególnych segmentach. Nastąpi za to pewna zmiana struktury portfela, która może przynieść stopniowy wzrost tego kosztu w dalszej przyszłości.
kula: Kurs franka coraz niżej. Jaki to ma wpływ na wyniki banku i jaki przewidujecie średni kurs CHF w 2018 roku?
Bank Millennium: Bezpośredniego wpływu nie ma, choć poprawia strukturę bilansu (np płynnościową) oraz poprawia sytuację naszych kredytobiorców walutowych. Nie podejmujemy się prognozy ale liczymy na utrzymanie korzystnego trendu.
nieekonomiczny: Założeniem jest mieć wskaźnik ROE w pierwszej trójce banków w Polsce. A bez odnoszenia się do konkurencji to jak ten wskaźnik w banku Millenium ma się kształtować?
Bank Millennium: Specjalnie nie podaliśmy wartości bezwzględnej wskaźnika, tylko kwotę zysku netto w 2020 (1 mld zł) z powodu takiego, że nie mamy pełnej kontroli nad wielkością kapitałów. Ona zależeć będzie od polityki dywidendowej, o której już wspominaliśmy. Niezależnie od niej, ROE powróci do poziomu dwucyfrowego.
Kombo: Co w strategii banku oznacza „Oportunistyczne podejście do opcji wzrostu nieorganicznego”?
Bank Millennium: Głównym kierunkiem strategii jest oczywiście wzrost organiczny, w którym pokazaliśmy niemałe sukcesy dotychczas. Zapis ten oznacza, że nie wykluczamy przyjrzenia się możliwościom rozwoju przez akwizycje, ale musiałyby one dać lepszy zwrot dla akcjonariuszy niż podstawowa strategia.
Beata: Czy uwzględniają Państwo czynniki ESG w swojej strategii?
Bank Millennium: Tak, w Banku czynniki ESG i działania na rzecz społeczeństwa i środowiska są integralną częścią strategii i wspierają realizację celów biznesowych. Zgodnie z wytycznymi strategii 2020, bank koncentruje się na trzech grupach interesariuszy: klientach, pracownikach i społecznościach lokalnych.
Beata: Jakie działania CSR będą podejmowane przez Bank Millennium?
Bank Millennium: Nasze działania komunikujemy od 2006. Jesteśmy w indeksie Respect GPW a także w 2017 otrzymaliśmy od Euromoney tytuł za najlepsze działania społeczne w Europie środkowo-wschodniej. Więcej o tych działaniach piszemy w raportach CSR dostępnych na stronie banku
inwestor2: Jakie nowości technologiczne przewidują Państwo w nadchodzącym czasie?
Bank Millennium: Tak jak pisaliśmy wcześniej, chcemy dopasowywać się do potrzeb klienta wykorzystując np Big Data, sztuczną inteligencję oraz platformy cyfrowe. Dalsza cyfryzacja jest nieunikniona, w tym personalizacja, co w praktyce oznacza, że będziemy się starali oferować klientom produkty, które będą odpowiedzią na ich realne potrzeby we właściwym miejscu i czasie. Będziemy się również koncentrować na robotyce. Przyszłość w bankowości to również blockchain. Planujemy także dalszy rozwój naszej platformy zakupowej i aplikacji mobilnej goodie.
inwestor2: Jak zamierzają Państwo w najbliższych latach sprostać coraz większym wymaganiom klientów?
Bank Millennium: Jesteśmy gotowi na wyzwania. Jesteśmy najbardziej klientocentrycznym bankiem który nieustannie się rozwija – będziemy najbardziej spersonalizowanym bankiem na skalę masową. Rośniemy najszybciej w zakresie pozyskiwania klientów z główną relacją. Ponadto w nowej strategii wprowadzimy cztery nowe motory wzrostu (Inwestycje, Kredyty konsumpcyjne, Mikro Biznes, SME i Korporacje) Jesteśmy liderem bankowości cyfrowej, oferując unikatowe połączenie szerokiego zakresu i wysokiej jakości usług. Wykorzystamy tę przewagę budując nowe platformy i umacniając się jako bank pierwszego wyboru.
Moderator: Dziękujemy serdecznie wszystkim uczestnikom dzisiejszego czatu. Zdążyliśmy odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania, ale zapraszamy do kontaktu w dowolnym momencie. Życzymy udanego Nowego Roku, też w zakresie inwestycji (nie gorszego niż miniony :-). Iwona i Artur