Temat czatu: Omówienie przekroczonych prognoz Grupy Kapitałowej IMS za 2017 rok oraz perspektyw na najbliższe okresy
Data: środa, 28 lutego, godz. 12:00
Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza
Na pytania inwestorów odpowiedzieli:
Michał Kornacki, Prezes Zarządu
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie - specjalizacja trenerska. Karierę zawodową rozpoczął w 1994 roku w Masterfoods Polska Sp. z o.o., jako przedstawiciel handlowy, by awansować na Regionalnego Kierownika Sprzedaży. W latach 1999-2002 piastował stanowisko Dyrektora Sprzedaży i Marketingu w Fructa Polska Sp. z o.o., jednocześnie będąc członkiem European Management Team w Wasergold Gmbh. W 2002 roku objął stanowisko Prezesa Zarządu Marspol Serwis Sp. z o.o. Od 2005 roku zasiada w Zarządzie IMS Sp. z o.o. W 2007 roku został Prezesem IMS SA notowanej na NewConnect firmy z wieloletnim doświadczeniem o innowacyjnym profilu działalności. Za Jego kadencji IMS od lat utrzymuje pozycję lidera w świadczeniu wyspecjalizowanych usług z zakresu Marketingu Sensorycznego (audio, video, aroma, digital signage), kładąc nacisk na kompleksowe podejście do Klienta i miejsca sprzedaży poprzez dostarczanie najnowszych rozwiązań marketingowych podnoszących efektywność prowadzonego biznesu. Prywatnie pasjonat miejsc pełnych słońca, wody i dobrego jedzenia.
Piotr Bielawski, Wiceprezes Zarządu
W latach 2004 – 2007 pracował jako niezależny analityk na GPW S.A. w Warszawie, zajmując się inwestycjami i doradztwem w zakresie instrumentów pochodnych i akcji. W 2007 r. objął stanowisko dyrektora finansowego w Mewa S.A., pracując równolegle do 2010 r. jako p.o. dyrektora finansowego a następnie jako dyrektor zarządzający w Szame sp. z o.o. Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Odbył roczne szkolenie w Ernst&Young Academy of Business „MSSF a polskie zasady rachunkowości”. Ukończył studia Master of Business Administration organizowane przez Politechnikę Lubelską i University of Illinois. W IMS SA od czerwca 2010.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Prezesem Zarządu IMS SA, Michałem Kornackim oraz Wiceprezesem, Piotrem Bielawskim. Czat odbędzie się 28 lutego (środa) o godzinie 12:00. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Witamy serdecznie, Michal Kornacki i Piotr Bielawski
Jaskier: Dzień dobry. Gratuluję wyników finansowych, czy można się spodziewać dalszej ich poprawy w kolejnych latach?
Zarząd IMS SA: Dziekujemy :) Zdecydowanie tak. Mamy ambitne cele i jestesmy przekonani ze je zrealizujemy.
mmmaslov: Czy zapowiedziana dywidenda to jest stała tendencja, czy też znowu za rok możemy spodziewać się niższej dywidendy?
Zarząd IMS SA: Chcemy zeby dywidenda mocno rosla z roku na rok, zgodnie z przyjeta polityka.
karol: Czy są planowane jakieś działania zmierzające do poprawy płynności akcji IMS?
Zarząd IMS SA: Tak, korzystamy od niedawna z dwoch animatorow rynku, prowadzimy takze skup akcji poprzez rynek. Szeroko komunikujemy nasze dobre wyniki finansowe funduszom i inwestorom prywatnym
FXRekin: Czy w przypadku galerii handlowych IMS zawiera umowy z pojedynczymi sklepami, całą galerią handlową czy jak to wygląda?
Zarząd IMS SA: i tak i tak
Wuwo: Jaki macie wskaźnik odejścia klientów?
Zarząd IMS SA: Kilka %, glownie z powodu bankructw i niewyplacalnosci
Wuwo: Czy rynek marketingu sensorycznego jest już nasycony?
Zarząd IMS SA: Zdecydowanie nie. Potencjal rynku jest ogromny. Szacujemy, ze posiadamy kilka % rynku w Polsce
Agnieszka W-a: Czy korzysta ktoś z Waszych produktów (aromamarketing, audiomarketing) poza galeriami handlowymi? Czy np. macie klientów w pojedynczych sklepach przy ulicy?
Zarząd IMS SA: Z naszych uslug korzysta bardzo wiele roznych firm od galerii handlowych po pojedyncze punkty przy ulicach. Od handlu po wszelkie uslugi
Sweefty: Na jaki okres zawieracie umowy z klientami? Na jakich warunkach klienci mogą rezygnować z tych umów?
Zarząd IMS SA: zwykle na 2-3 lata na czas okreslony, zdarzaja sie tez umowy 5 - letnie. Po tym pierwszym okresie prawie wszystkie umowy sa albo odnawiane na kolejny okres albo staja sie umowami na czas nieokreslony
zLondonCity: Czy jesteście obecni we wszystkich największych galeriach handlowych?
Zarząd IMS SA: w wiekszosci
Tadziu: Jakie firmy w zakresie marketingu sensorycznego są największymi konkurentami? Jaki szacunkowo udział w tym rynku może mieć IMS?
Zarząd IMS SA: jest kilka drobnych firm, z ktorych zadna nie moze rownac sie wielkoscia i skala dzilalnosci z IMS. Rynek jest ogromny, szacujemy nasz udzial w nim na kilka %
Taktyk: Co spółka zamierza zrobić ze skupionymi akcjami?
Zarząd IMS SA: Najprawdopodobniej odsprzedamy je inwestorowi finansowemu po wyzszej cenie niz skupilismy
mysl_globalnie: Jak przebiega ekspansja zagraniczna IMS? Czy jest szansa mocniejszego wyjścia poza Polskę?
Zarząd IMS SA: Rosniemy organicznie, a dodatkowo silnie rozpoznajemy potencjalne podmioty do przejecia
Taktyk: Dlaczego planowany jest zarówno skup akcji, jak i wypłata dywidendy? Jakie argumenty stoją za jednym i za drugim działaniem? Czy nie lepiej byłoby się skupić na jednej z tych form dystrybucji zysku?
Zarząd IMS SA: Dajemy akcjonariuszom zarobic i poprzez dywidende i poprzez wyjscie z inwestycji
zkuch@wp.pl: Obserwuję kurs akcji IMS i widzę, że ktoś pełni rolę dbającą o wzrost kursu w postaci podbijania wartości ostatniego zakupu, ale przy bardzo małym wolumenie (np. 25). Zarząd deklaruje skup. Ostatni komunikat firmy o skupie i jego wielkości powalił mnie śmiechem. Mam wrażenie, że drobnymi ruchami finansowymi (typu skup akcji), treścią komunikatów płynących z firmy bardziej ma służyć to wszystko wspieraniu wychodzeniu kogoś z inwestycji i tworzeniu okazji do istnienia w świadomości inwestorów. Komentarz?
Zarząd IMS SA: W tym pytaniu jest co najmniej jedna sprzecznosc - trudno wyjsc z inwestycji przy malym obrocie ;) Na kurs akcji nie mamy zadnego wplywu. Irytuje nas to, ze mimo tak swietnych wynikow spolka jest mocno niedowartosciowana
Tre: Jaki jest koszt instalacji pojedynczego punktu dla klienta?
Zarząd IMS SA: Bardzo rozny, w zaleznosci od uslugi
inwestor1234: Czy spółka pracuje nad jakimiś nowymi produktami/usługami?
Zarząd IMS SA: Tak, to specyfika naszego biznesu
mmmaslov: Jaki procent przychodu generuje Wasz największy klient?
Zarząd IMS SA: Zaden z klientow nie przekracza 10%
Virtue: Gdzie widzicie największy potencjał na przyszłość? Audiomarketing, aroma czy digital signage?
Zarząd IMS SA: Kazdy z tych segmentow rosnie i kazdy ma bardzo duzy potencjal wzrostowy. Nie chcemy mowic o szczegolach, konkurencja nie spi ;)
Virtue: Spółka rozważa akwizycje. Z czego byłyby one finansowane? Czy wówczas spółka zawiesiłaby wypłatę dywidendy?
Zarząd IMS SA: Najprawdopodobniej z dlugu. W przypadku przejecia duzego podmiotu polityka dywidendowa moze ulec zmianie
zkuch@wp.pl: Ostatnio próba przejęcia innego podmiotu nie doszła do skutku. Planujecie dalsze starania w tym kierunku?
Zarząd IMS SA: Oczywiscie, caly czas jestesmy aktywni na tym polu
spekulant: Dlaczego warto kupić akcje IMS?
Zarząd IMS SA: Swietne wyniki, wysoka stopa dywidendy wyplacanej corocznie, stabilny biznes i swietne perspektywy rozwoju. Kurs akcji co roku rosnie srednio o 20-30%, akcje sa caly czas niedoszacowane
Mirek: Wynagrodzenia dosyć istotnie obniżyły się w pierwszych trzech kwartałach 2017 r. w ujęciu rok do roku. Z czego to wynika?
Zarząd IMS SA: Dbamy o koszty i potrafimy nie tylko wynagrodzeniami motywowac kluczowe osoby
Błażej Banaszak: W jednym z wywiadów Pan Prezes powiedział, że bycie spółką notowaną na giełdzie pomaga przy prowadzeniu rozmów i negocjacji dotyczących akwizycji. W jaki sposób się to przejawia?
Zarząd IMS SA: Spolka transparentna jest dla potencjalnego partnera bardziej wiarygodna. Dodatkowo od blisko 2 lat w calej UE obowiazuja te same reguly na gieldzie (MAR)
makler: Czy rozwój e-commerce jest dużym zagrożeniem dla spółki?
Zarząd IMS SA: nie widzimy takiego ryzyka
makler: Czy spółka działa bądź widzi potencjał w obecności w branży FMCG?
Zarząd IMS SA: Od dawna wspolpracujemy z ta branza
makler: Czy spółka działa bądź widzi potencjał w obecności w branży FMCG?
Zarząd IMS SA: Od dawna wspolpracujemy z ta branza
Taktyk: Czy możliwe są kolejne przejęcia w Polsce?
Zarząd IMS SA: Tak, ale celujemy raczej w wieksze firmy w Europie. Firmy w Polsce sa bardzo male i glownie kiepsko prowadzone
Taktyk: Czy podadzą Państwo prognozy na 2018 rok?
Zarząd IMS SA: Tak, dokladne prognozy podamy w maju. Przy czym beda zgodne z tym co juz wczesniej opublikowalismy - chodzi o osiagniecie EBITDA w 2018 r na poziomie 16,5 mln zl
Taktyk: Czy w 2019 roku można spodziewać się nawet zawieszenia dywidendy, jeśli dojdzie do dużego przejęcia?
Zarząd IMS SA: Raczej nie. Chcemy zeby dywidenda wciaz byla wyplacana, nawet jezeli mialaby byc mniejsza
Herren: W końcu znaleźli się chętni na wzięcie udziału w skupie akcji. Czy oczekują Panowie większego zainteresowania po obecnej cenie w skupie?
Zarząd IMS SA: Zawsze znajda sie akcjonariusze, ktorzy chca w pewnym momencie oddac akcje. Tak bylo takze przy poziomach cenowych 2 zl, 3 zl.. ;)
Beatka: Które rynki zagraniczne wydają się najciekawsze obecnie pod kątem rozwoju biznesu spółki?
Zarząd IMS SA: Caly rynek europejski jest ciekawy ze wzgledu na mozliwosci podpisywania duzych kontraktow
Frankowiec: Czy są Państwo obecni również w małych sklepach, poza galeriami?
Zarząd IMS SA: Oczywiscie i pozyskujemy ich coraz wiecej
Fachowiec: Późno zaplanowali Państwo publikację raportu rocznego, pod koniec kwietnia. Z czego to wynika? Zmian w prawie i obowiązku jeszcze szerszego raportowania od 2018 roku? Raporty kwartalne też dość późno zostaną opublikowane. Pytam, bo uważam, że dobra spółka (a za taką uważam IMS) powinna starać się publikować jak najwcześniej raporty
Zarząd IMS SA: Publikujemy raporty zgodnie z przepisami. W 2018 roku wchodzi kilka istotnych zmian dot. MSSF, stad koniecznosc odpowiedniego przystosowania. Za nasze raporty regularnie otrzymujemy roznego rodzaju nagrody i wyroznienia i chcemy, zeby tak pozostalo :)
Fachowiec: Jakie mają Państwo oczekiwania co do zwiększenia liczby abonamentów w 2018 roku?
Zarząd IMS SA: ok 2500
Elżbieta: Czy notują Państwo istotną różnicę w rentownościach uzyskiwanych na umowach z galeriami a pojedynczymi sklepami poza galerią?
Zarząd IMS SA: Pojedyncze sklepy sa zwykle bardziej rentowne
Fachowiec: Jakie plany mają Państwo na 2018 rok?
Zarząd IMS SA: Ambitne :) Chcemy zrealizowac EBITDA 16,5 mln oraz wyplacic mocna dywidende za 2018 rok
Grafik: Jak bardzo na spółce ciążą koszty pracownicze i utrzymująca się w gospodarce presja na ich dalszy wzrost?
Zarząd IMS SA: Radzimy sobie z nimi calkiem niezle. Duza role odgrywaja tu akcyjne programy motywacyjne zrealizowane w poprzednich latach i realizowany w latach 2018 - 2020.
handler: Spółka komunikowała, że mocno zwiększyła dział sprzedaży. Efekty będą widoczne z czasem, a płacić wynagrodzenia trzeba już teraz, do tego presja na wzrost wynagrodzeń. Czy w 2018 roku koszty pracownicze mogą okazać się dużym problemem dla zyskowności spółki?
Zarząd IMS SA: Mamy to pod kontrola i realizowane jest to w ten sposob, zeby zrealizowac cel EBITDA. Gross wyplacanych wynagrodzen to premia za wyniki
Horbaczy: Spółka chce dokonać przejęcia spółki zagranicznej. Czy jeśli dojdzie do przejęcia, potencjalnie podmiotu o podobnej skali działalności, czy możliwe są kolejne przejęcia w krótkim czasie, czy raczej temat akwizycji będzie odłożony na później?
Zarząd IMS SA: Mamy bardzo dobry standing finansowy, dodatkowo w gre wchodza tylko przejecia podmiotow bardzo podobnych do nas. W zwiazku z tym, mozliwe jest w krotkim odstepie czasu przejecie i skonsolidowanie 2 sporych firm
Tadziu: Duży pakiet akcji sprzedał jeden z wiceprezesów spółki – czy należy się martwić?
Zarząd IMS SA: Czym? :) Sprzedal ulamek procenta swojego stanu posiadania :)))
kormorek: Czy rozwijany segment „Eventy” można traktować jako stabilne źródło dochodów? Czy oczekują Panowie stabilnego wzrostu przychodów z tego tytułu?
Zarząd IMS SA: Prowadzimy odpowiednie dzialania i liczymy, ze kazdy z naszych segmentow bedzie rosl
GPWFan: Od prognoz mocno odbiega jedynie zysk netto. Czy było to spowodowane jakimś zdarzeniem jednorazowym?
Zarząd IMS SA: Nie bylo zadnych zdarzen jednorazowych. Osiagnelismy wyzszy zysk operacyjny i ponieslismy nizsze niz zakladane koszty finansowe, stad lepszy od oczekiwan zysk netto
inwestor1234: Jakie wydatki inwestycyjne planowane są na kolejne lata?
Zarząd IMS SA: Standardowy capex na srodki trwale sluzace do swiadczenia naszych uslug - w zaleznosci od roku beda to kwoty miedzy 5 a 7 mln zl, refinansowane glownie poprzez leasing
ProEko: W czym widzą Państwo potencjał do dalszego wzrostu spółki?
Zarząd IMS SA: Przede wszystkim w uslugach abonamentowych. Szanowni Panstwo, my tu gadu gadu, a od ropoczecia czatu nie widzimy istotnego ruchu na akcjach ;) Czyzbyscie w nas nie wierzyli? ;)
karol: Zainteresowanie spółką ze strony analityków i mediów branżowych wydaje się wciąż dosyć niskie. Z czego to wynika?
Zarząd IMS SA: Tez zadajemy sobie to pytanie
Wuwo: Na czym miałby polegać rozwój spółki w sektorze bankowym?
Zarząd IMS SA: Od kilku lat bardzo szeroko dostarczamy nasze uslugi do bankow. Od muzyki zaczynajac na rozwiazaniach Digital Signage konczac. Coraz wiecej bankow przejawia zainteresowanie naszymu uslugami
marcin.nowak211@gmail.com: Czy w otoczeniu spółki zaszły jakieś większe zmiany, kluczowe z punktu widzenia prowadzenia biznesu?
Zarząd IMS SA: Nie, poza tym, ze coraz wiecej branz otwiera sie na nasze uslugi
makler: Czy spółka ma odpowiedź na rozwój e-commerce i zaistnienia w tym segmencie? Na przykład w ramach audiomarketingu – relaksacyjna muzyka w sklepie internetowym?
Zarząd IMS SA: swietny pomysl, pomyslimy o tym :)
Tre: Jak polski rynek marketingu sensorycznego wygląda na tle rynków zagranicznych? Które rynki europejskie mają największy potencjał?
Zarząd IMS SA: rynek polski jest bardzo dynamiczny, aczkolwiek znacznie mniejszy niz rynki krajow Europy Zachodniej
Tre: Jaki jest przeciętny przychód z jednego klienta spółki?
Zarząd IMS SA: Zalezy od rodzaju uslugi. Szczegoly mozna znalezc w naszych raportach
zkuch@wp.pl: Spodziewacie się w najbliższym czasie pozyskania jakiegoś znacznego klienta?
Zarząd IMS SA: Prowadzimy wiele rozmow z duzymi graczami, liczymy ze kontrakty w niedalekiej przyszlosci zostana podpisane
student: Na czy dokładnie polega działalność IMS w zakresie eventów? Czy można podać jakieś przykłady realizowanych projektów?
Zarząd IMS SA: Standardowe dzialania w tej branzy, prowadzone sa przez spolke IMS events. Duzo eventow realizowanych jest np. dla firm alkoholowych - promocje itp
zkuch@wp.pl: Zarząd nie widzi dziś ruchu na akcjach, a my tu gadu gadu. Zarząd prowadząc skup powinien cieszyć się ewentualną okazją do tanich zakupów, a nie zachowywać się jak (przepraszam, ale) naganiacz na kupowanie.
Zarząd IMS SA: Czyli zarzad powinien zniechecac do kupowania, tak? :) W czasie czatu padlo pytanie dlaczego warto kupic akcje IMSu. Odpowiedz tez padla, zapraszamy do lektury
inwestor1234: Jak wygląda rozwój w obszarze interaktywnych stref zabaw i wypoczynku oraz fotobudek? Czy przynoszą one dla spółki zauważalne zyski? Czy jest planowany dalszy rozwój w tych obszarach?
Zarząd IMS SA: Oczywiscie, rozwijamy takze te produkty
zkuch@wp.pl: Jak Państwo oceniacie kierunki rozwoju marketingu sensorycznego w aspekcie wyników prowadzonych badań.
Zarząd IMS SA: Bardzo pozytywnie, jestesmy pelni optymizmu, gdyz marketing sensoryczny daje zupelnie nowe mozliwosci budowania marki
Moderator: Szanowni Panstwo Czas czatu powoli dobiega konca. Poprosimy o ostatnie pytania
Moderator: Dziekujemy serdecznie za udzial w czasie i zapraszamy na kolejny. Pozdrawiamy