Grupa Monnari Trade złożyła Gino Rossi niewiążącą ofertę zakupu akcji Simple Creative Products oraz udziałów w spółce S Trade Mark (właściciela znaku "Simple").
Jak poinformowało Monnari Trade, ewentualna transakcja byłaby efektem realizacji ogłoszonej strategii spółki, zakładającej rozwój oparty m.in. o akwizycję innych podmiotów z branży odzieżowej. Na podstawie wyceny dokonanej przez profesjonalnego doradcę transakcyjnego wartość udziałów Simple określono w przedziale od 46 mln zł do 50,5 mln zł przy założeniu zerowego poziomu zadłużenia i gotówki tej firmy. Ostateczna oferowana cena ma zostać ustalona po przeprowadzeniu badania due diligence, a zasady jej ustalenia będą uwzględniać między innymi faktyczny dług netto Simple Creative Products na dzień zamknięcia transakcji. Zamiarem Monnari Trade jest sfinansowanie przejęcia z wykorzystaniem środków własnych.
Do 23 lutego Gino Rossi ma udzielić Monnari Trade zgodę na wyłączność w negocjacjach. Według raportu Gino Rossi przewidywany czas ich zakończenia to 30 kwietnia 2018 roku. Dodatkowym warunkiem zawieszającym jest również uzyskanie przez Monnari Trade zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie kontroli nad Simple.
Dzięki sprzedaży odzieżowej "nogi" biznesu ograniczymy zadłużenie i uwolnimy środki potrzebne nam do zasilania kapitału obrotowego niezbędnego do zwiększania sprzedaży i dalszego rozwoju Gino Rossi. Koncentrujemy się na działalności, z której wyrośliśmy jako spółka i w której strategicznie upatrujemy największych szans dalszego wzrostu, tj. na segmencie obuwia i galanterii skórzanej - formuła funkcjonowania Simple w grupie Gino Rossi wyczerpała się w obecnym otoczeniu rynkowym.
Przy tej skali działalności trudno dopatrywać się synergii między tymi dwiema markami – jestem przekonany, że oddzielnie obie firmy będą się dalej rozwijać z korzyścią dla swoich akcjonariuszy. Simple ma silną, rozpoznawalną markę, dobrze dopracowane koncepcyjnie i wzorniczo kolekcje oraz bardzo dobrze rozwinięty eCommerce, który jest bardzo ważnym aktywem firmy, mając na uwadze zbliżający się efekt ograniczenia handlu w niedziele – skomentował Prezes Zarządu Gino Rossi, Tomasz Malicki.
We wtorek, na pierwszej giełdowej sesji po ujawnieniu informacji o planowanym przez Monnari Trade zakupie spółki Simple od Gino Rossi, kurs akcji tej pierwszej spółki rośnie tylko nieznacznie, podczas gdy notowania Gino Rossi od rana wystrzeliły w górę o kilkanaście procent.
Monnari Trade – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Gino Rossi – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Powyższa reakcja inwestorów może oznaczać, że przejęcie Simple na zaproponowanych warunkach jest oceniane przez rynek jako bardziej korzystne dla Gino Rossi niż dla Monnari Trade. Tym bardziej, że giełdowa kapitalizacja całego Gino Rossi przed ogłoszeniem planów Monnari Trade wynosiła nieco ponad 50 mln zł.
Póki co brakuje jednak kluczowych informacji, aby ta ocena mogła zostać dokonana rzetelnie. W szczególności brak jest informacji na temat aktualnego stanu długo netto Simple, który ma pomniejszyć cenę płaconą przez Monnari Trade, czy też dokładnych danych wynikowych Simple. Wycenę Simple na poziomie 46-50,5 mln zł należy traktować jako wycenę "Enterprise Value", a nie "Equity Value" (ta pierwsza to suma wartości rynkowych długu netto i kapitału własnego firmy, a druga to wartość rynkowa samego kapitału własnego). Według raportu kwartalnego Grupy Kapitałowej Gino Rossi na koniec września 2017 roku różnica pomiędzy skonsolidowanym a jednostkowym długiem netto wynosiła około 21 mln zł, przy czym oprócz jednostki dominującej konsolidacji podlegają nie tylko spółki Simple Creative Products S.A. i S Trade Mark sp. z o.o., ale też Garda sp. z o.o., Gino Rossi s.r.o i GR Trade Mark sp. z o.o., zatem jest to tylko mniej lub bardziej dokładne przybliżenie.
Jeśli natomiast chodzi o wyniki firmy Simple, to z raportów Gino Rossi można się dowiedzieć, że jej przychody (bez uwzględnienia sprzedaży materiałów poddostawcom) wyniosły w 2017 roku 90,1 mln zł wobec 98,9 mln zł wypracowanych rok wcześniej. Jednocześnie marża na sprzedaży detalicznej Simple wyniosła 54,4% i spadła rok do roku o 4,1 p.p.
Dla porównania – przychody ze sprzedaży Grupy Monnari Trade wyniosły w ubiegłym roku około 244,3 mln zł wobec 228,2 mln zł w 2016 roku. Po trzech kwartałach 2017 roku marża brutto na sprzedaży Monnari była równa 52,85%, podczas gdy rok wcześniej było to 52,98%. Na koniec września stan środków pieniężnych i ekwiwalentów przekraczał natomiast poziom 52 mln zł.