Chat with us, powered by LiveChat

Jak zakaz handlu w niedziele wpłynie na wyniki LPP?

Skomentuj artykuł
www.lppsa.com

W opublikowanym w środę raporcie rocznym LPP ocenia, że wprowadzony zakaz handlu w niektóre niedziele wpłynie niekorzystnie na wyniki grupy kapitałowej. Właściciel sieci sklepów takich marek jak Reserved, Cropp, Mohito, Sinsay czy House nie wyklucza jednak renegocjacji czynszów z zarządcami centrów handlowych. W prezentacji wynikowej za czwarty kwartał spółka wskazała również, że niedzielna odpowiada za 18 procent jej przychodów wygenerowanych w Polsce.

 

LPP jak na razie nie podaje szczegółów dotyczących rozmów z podmiotami zajmującymi się wynajmem powierzchni pod ich sklepy. Wiadomo natomiast, że część umów, jakie ma podpisana spółka zawiera klauzulę dotyczącą zakazu handlu w niedzielę, co daje pole do negocjacji, a w przypadku niektórych, wysokość czynszu jest zależna od osiąganych przez dany sklep obrotów. Brak możliwości renegocjacji dotyczy umów, które nie posiadają klauzuli dotyczącej możliwego wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę.

 

Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, pytany na konferencji wynikowej o wnioski z pierwszej niedzieli bez handlu mówił, że pierwsze spostrzeżenia wskazują na wzrost obrotów w piątki i soboty oraz poniedziałki i wtorki. Dodał jednak, że na wyciąganie wniosków jest jeszcze za wcześnie. Spółka jak na razie nie planuje również wprowadzenia zmian dotyczących funkcjonowania salonów m.in. poprzez wydłużenie czasu ich pracy w piątek i sobotę.

 

Przypomnijmy, że w 2018 roku zakaz handlu będzie obowiązywał tylko w niektóre niedziele. Handel będzie dozwolony w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, a w pozostałe niedziele oraz święta państwowe i kościelne, sklepy będą zamknięte.

Niedziela ważnym dniem dla LPP

W prezentacji wynikowej za czwarty kwartał 2017 roku LPP wskazała, że 18 procent jej przychodów pochodzących z działalności prowadzonej w Polsce zostało wypracowanych dzięki sprzedaży produktów dokonanej w niedziele. Można zatem wnioskować, że ten dzień tygodnia jest ważny z punktu widzenia osiąganych przez spółkę wyników. W całym 2017 roku w Polsce spółka wypracowała 3,906 mld złotych przychodów (w sklepach stacjonarnych i poprzez sklep internetowy). Gdyby przyrównać do siebie te dane, niedzielna sprzedaż w Polsce odpowiadałaby za przychody o wartości 703 mln złotych. Warto wziąć również pod uwagę przychody spółki wygenerowane za pomocą sprzedaży internetowej. W 2017 roku było to 361 mln złotych, z czego 71 procent tej kwoty dotyczyło sprzedaży krajowej.

 

Jak podkreślał wiceprezes spółki, możliwa jest również zmiana przyzwyczajeń zakupowych Polaków. Dodał, że podobnie było na Węgrzech. W takim przypadku negatywne skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedziele mogłyby być łagodniejsze.

 

W ubiegłym roku przychody całej grupy kapitałowej wyniosły 7,03 mld złotych, co daje wzrost o 16,8 procent rok do roku. W przypadku zysku netto wzrost wyniósł aż 152 procent w porównaniu z danymi za 2016 rok. W sumie w 2017 roku LPP zarobiła 440 mln złotych. W tym czasie spółka rozpoczęła również działalność na dwóch nowych rynkach: Białorusi i Serbii. Dzięki temu sklepy spółki znajdują się obecnie w 20 krajach Europy i Bliskiego Wschodu.To jednak nie koniec, gdyż firma planuje poszerzyć swoją ekspansję o Kazachstan, Słowenię oraz Izrael. W przypadku tego ostatniego kraju w grę wchodziłby system franczyzowy.

 

LPP - wykres kursu akcji
 LPP - wykres
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Wyniki spółki początkowo spodobały się inwestorom. Przez większą część sesji akcje LPP zyskiwały ponad 1,5 procent, jednakże po godzinie 16:00 kurs poszedł mocno w dół. W czwartek akcje spółki ponownie zyskują. Na półmetku sesji ich cena rosła o około 2 procent. Akcje LPP od października 2016 roku znajdują się w trendzie wzrostowym. Kluczowym poziomem oporu jest wartość 9500 złotych oraz 10000 złotych za akcję. W przypadku spadków ważnym punktem wsparcia będą poziomy z przedziału 8950-9150 złotych.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie