Chat with us, powered by LiveChat

Rowery miejskie w kolejnych miastach. Nextbike Polska zapowiada ekspansję

Skomentuj artykuł
Srdjan - fotolia.com

Jak wynika z informacji przekazanych przez spółkę Nextbike Polska, rowery miejskie wkrótce mogą pojawić się w Zielonej Górze, Kaliszu, Sosnowcu, Legnicy oraz Płocku. Operator samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich zapowiada również, że do końca roku chce obsługiwać, w ramach prowadzonej przez siebie infrastruktury, około 19 tys. rowerów.

 

W poniedziałek Nextbike Polska poinformowała o zawarciu umowy z miastem Zielona Góra na uruchomienie i zarządzanie “Zielonogórskim Rowerem Miejskim”. Wartość kontraktu realizowanego w latach 2018-2021 opiewa na kwotę niespełna 5,5 mln zł. Spółka otrzyma 20 procent tej sumy po uruchomieniu systemu, natomiast pozostała kwota będzie przekazywana w ratach po każdym miesiącu funkcjonowania systemu (w miesiącach od marca do listopada). System ma zostać uruchomiony w terminie do 120 dni od zawarcia umowy. W tym czasie spółka ma dostarczyć 360 rowerów oraz uruchomić wypożyczalnie.

 

Operator samoobsługowych wypożyczalni rowerowych pojawi się również w innych miastach. Spółka zawarła umowę z miastem Kalisz, dotyczącą uruchomienia i eksploatacji systemu roweru miejskiego. Wartość podpisanego kontraktu na lata 2018-2020 to 3,2 mln zł. Kwota ta będzie płatna w miesięcznych ratach, po każdym miesiącu funkcjonowania systemu. W 2018 roku będzie to okres od maja do października, natomiast w latach 2019-2020 od kwietnia do października. Umowa obejmuje powstanie 30 stacji oraz dostarczenie i obsługa 283 rowerów. Wśród nich pojawi się 25 rowerów dziecięcych, 6 rowerów typu tandem oraz 12 rowerów typu cargo.

 

Nextbike Polska - wykres kursu akcji
Nextbike Polska - wykres kursu akcji
 Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Dzięki nowym kontraktom, Nextbike Polska planuje mieć na koniec tegorocznego sezonu około 19 tys. rowerów, funkcjonujących w ramach prowadzonych przez nią systemów. Jak podaje spółka, realizacja tych zamierzeń jest możliwa ze względu na fakt, iż w wielu toczących się obecnie przetargach, firma złożyła jedyną ofertę. Dotyczy to takich miast jak Sosnowiec, Legnica czy Płock. Liczba rowerów, których dostarczenie założono w przesłanych przez spółkę ofertach to odpowiednio 130, 122 i 250. Nextbike Polska walczy również o kontrakt w Toruniu, a w maju złoży ofertę w przetargu dotyczącym systemu wypożyczalni rowerów miejskich dla Trójmiasta.

 

Nextbike Polska prowadzi samoobsługowe wypożyczalnie rowerów miejskich m.in. w takich miastach jak Wrocław, Opole, Częstochowa, Gliwice, Katowice, Lublin, Warszawa, Białystok, Kołobrzeg, czy Poznań. Łączna liczba obsługiwanych rowerów wynosi 14,2 tys.

Ekspansja zagraniczna

Firma rozpoczęła również ekspansję zagraniczną. W ubiegłym roku podpisała pierwszy zagraniczny kontrakt z fińskim Turku. Trzyletnia umowa o wartości 2 mln euro zobowiązuje spółkę do dostarczenia i obsługi 300 rowerów. Dodatkowo może ona zostać przedłużona o kolejne 3 lata, co wiąże się z dostawą kolejnych 300 rowerów. Spółka zamierza walczyć o nowe kontrakty na rynku fińskim, jednakże na razie nie zdradza szczegółów.

 

W 2017 roku Nextbike Polska wypracował 4,7 mln zł jednostkowego zysku netto przy przychodach wynoszących 43,5 mln zł. Rok wcześniej spółka zarobiła 3,8 mln zł, a jej przychody wyniosły 31,8 mln zł.Firma jest notowana na NewConnect od 23 sierpnia 2017 rok. Jej większościowym właścicielem jest spółka Larq S.A. notowana na GPW.

Rowery na stacjach paliw

W ubiegłym roku spółka zawarła umowę z PKN Orlen, na podstawie której na niektórych stacjach paliwowych w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Katowicach i Białymstoku, pojawiają się wypożyczalnie włączone do dotychczas funkcjonujących w tych miastach systemów.

 

Głównym problemem związanym z działalnością Nextbike Polska są kradzieże oraz wandalizm. Spółka podaje, że każdego roku ginie około 10 procent floty.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie