Spółki z branży odzieżowej pierwszych miesięcy tego roku nie mogą zaliczyć do bardzo udanych. Spośród przeanalizowanych spółek, tylko trzy w pierwszym kwartale osiągnęły zysk. Niekorzystnie na wyniki sektora wpłynęły warunki pogodowe.
W poniższej analizie pod uwagę wzięto wyniki za pierwszy kwartał 2018 roku 12 spółek działających w branży odzieżowej, notowanych na GPW. Spośród nich tylko trzy odnotowały skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, a w przypadku pozostałych strata sięgała od 0,9 mln zł do 145,7 mln zł.
Wynikom spółek odzieżowych zaszkodziła przede wszystkim pogoda. Okres wyprzedaży przypadł na stosunkowo ciepły styczeń. Z kolei wprowadzenie nowej wiosennej kolekcji zbiegło się z wyjątkowo mroźnym lutym, którego średnie temperatury były o prawie 2,5 stopnia celsjusza niższe w stosunku do wieloletniej średniej. Początek marca również nie rozpieszczał. Temperatura zaczęła rosnąć dopiero po pierwszej połowie miesiąca. Takie warunki pogodowe zaowocowały niższą sprzedażą debiutującej wówczas kolekcji wiosennej lub wręcz opóźnienie jej wejścia do sklepów.
Oprócz pogody, warto również zwrócić uwagę na kwestię wprowadzonego w marcu zakazu handlu w niedzielę. Wpływ tego czynnika na przychody spółek odzieżowych przedstawiliśmy w osobnej analizie.
Giganci na minusie
Strat nie ustrzegły się największe spółki odzieżowe notowane w indeksie WIG20. LPP w pierwszym kwartale tego roku odnotowała skonsolidowaną stratę netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 104,8 mln zł. Marża brutto za ten okres wyniosła 45,1 procent i była o 0,5 punktu procentowego niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jej spadek spółka tłumaczy m.in. względami pogodowymi. Jak podano, chłodny marzec spowodował przesunięcie popytu na kolekcję wiosenną na kwiecień. Korzystne dla LPP były natomiast różnice kursowe oraz niższe odsetki związane ze spadającym zadłużeniem spółki. Dzięki temu właścicielowi sieci takich sklepów takich marek jak Reserved czy House udało się zmniejszyć stratę, którą firma zanotowała w tym samym okresie roku poprzedniego (117 mln zł).
Drugi z gigantów odzieżowych stracił w pierwszym kwartale 145,7 mln zł. Jest ona zatem o ponad 100 mln zł większa niż rok wcześniej. W pierwszych trzech miesiącach 2017 roku CCC miało 40,8 mln zł straty. Podobnie jak w przypadku LPP, spółka tłumaczy spadek sprzedaży niekorzystnymi warunkami pogodowymi, które wywołały opóźnienie startu sprzedaży kolekcji wiosennej. Firma osiągnęła w pierwszym kwartale 694,1 mln zł przychodów, wobec 720,4 mln zł rok wcześniej.
Wyniki netto wybranych spółek odzieżownych za pierwszy kwartał 2017 i 2018 roku (w mln zł) | ||
Spółka | I kw. 2018 | I kw. 2017 |
CDRL | 0,78 | 1,01 |
Esotiq & Henderson | 0,24 | -1,02 |
Vistula | 0,11 | -0,78 |
Monnari Trade | -0,92 | -0,64 |
Bytom | -1,08 | -1,35 |
Solar | -1,83 | -2,27 |
Wojas | -1,84 | -1,64 |
Próchnik | -4,28 | -2,30 |
Redan | -9,62 | -10,73 |
Gino Rossi | -11,67 | -2,69 |
LPP | -104,77 | -117,03 |
CCC | -145,70 | -40,80 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdań finansowych spółek
Spośród firm odzieżowych wymienionych w tabeli, wynik za pierwszy kwartał 2018 w ujęciu rocznym poprawiła połowa firm. Wśród nich jest Esotiq & Henderson, Vistula, Bytom, Solar, Redan oraz LPP. Słabiej niż rok wcześniej wypadł Monnari Trade, Wojas, Próchnik, Gino Rossi oraz CCC. Warto wspomnieć o Próchniku, który w pierwszym kwartale tego roku odnotował 4,3 mln zł straty. Ze względu na trudną sytuację finansową spółki oraz nieudaną próbę jej ratowania, sąd rejonowy w Łodzi ogłosił we wtorek 5 czerwca upadłość obecnie najdłużej notowanej spółki na warszawskim parkiecie.
Trzy firmy na plusie
Wśród przeanalizowanych firm odzieżowych tylko trzy mogą pochwalić się zyskiem za pierwszy kwartał tego roku. Najwięcej zarobił CDRL, właściciel sieci sklepów Coccodrillo. Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej za pierwsze trzy miesiące tego roku wyniósł 0,782 mln zł, czyli o 23 procent mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Początkowo spółka podała, że wynik netto w tym okresie miał wartość -0,311 mln zł, jednakże w raporcie z dnia 8 czerwca poinformowała o korekcie tej liczby. Poprawki dotyczyły rownież wyniku za pierwszy kwartał ubiegłego roku. Zysk netto w w pierwszm kwartale 2017 roku wyniósł 1,01 mln zł, a nie jak wcześniej podano 1,18 mln zł.
Dobrze poradził sobie Esotiq & Henderson, którego skonsolidowany zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 0,24 mln zł, wobec 1,02 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej. Prezes spółki cytowany w komunikacie spółki tłumaczył, że dobry wynik finansowy udało się uzyskać mimo okresu wyprzedażowego, jaki ma miejsce w pierwszym kwartale oraz wyższych kosztów stałych w ujęciu rocznym wynikających z otwarcia nowych salonów pod koniec ubiegłego roku.
Na plusie pierwszy kwartał zakończyła również Vistula. Producent i dystrybutor odzieży męskiej zarobił 0,11 mln zł, wobec 0,78 mln zł straty rok wcześniej. Przychody spółki urosły rok do roku o 17 procent. Wynikało to z 18-procentowego wzrostu sprzedaży w sklepach marki Vistula, wzrostu sprzedaży o 22 procent marki Wólczanka oraz 2-procentowego wzrostu sprzedaży marki Deni Cler. Marża brutto była o 2,1 punktu procentowego niższa i wyniosła 46,8 procent.