Spółka Vabun, której prezesem jest Radosław Majdan, były bramkarz m.in. Pogoni Szczecin i reprezentacji Polski, zadebiutowała wczoraj na NewConnect. Dystrybutor perfum i żelów pod prysznic zaliczył udany debiut, ponieważ już na otwarciu kurs akcji wzrósł o ponad 50%. Dziś akcje lubelskiej spółki wciąż cieszą się sporym zainteresowaniem wśród inwestorów.
Vabun prowadzi zdywersyfikowaną działalność, z jednej strony spółka zajmuje się dystrybucją kosmetyków dla kobiet i mężczyzn sygnowanych marką „RM Vabun®”, z drugiej prowadzi szkolenia z zakresu m.in. sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zasad udzielania wywiadów w radiu i TV. Pierwszy segment działalności zakłada sprzedaż własną produktów, ale również współpracę z innymi dystrybutorami, takimi jak np. Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja sp. z o.o. (właściciel sieci drogerii Hebe), drogeriami Wispol oraz salonami Pako Lorente. Mimo kreowania wizerunku spółki jako producenta najwyższej jakości kosmetyków, większość dotychczasowych przychodów generowała działalność związana z konsultacjami, szkoleniami i mentoringiem.
Wyszczególnienie (zł) |
2015 rok |
2016 rok |
2017 rok |
Przychody ze sprzedaży usług |
0 |
1 911 940,00 |
2 523 380,00 |
Przychody ze sprzedaży towarów |
241 648,37 |
156 622,92 |
1 095 144,88 |
Razem |
241 648,37 |
2 068 562,92 |
3 618 524,88 |
Źródło: Vabun S.A.
W 2015 roku spółka uzyskała ponad 240 tys. zł przychodu wyłącznie ze sprzedaży towarów. W kolejnym roku łączne przychody wzrosły do ponad 2 mln zł, z czego ponad 90% stanowiły przychody ze sprzedaży usług. W 2017 roku Vabun wygenerował ponad 3,5 mln zł z czego przychody niezwiązane ze sprzedażą kosmetyków stanowiły prawie 70%.
Vabun ma ambitną strategię rozwoju, już w najbliższym czasie planuje wejście na rynek czeski, angielski i włoski. Na rynku krajowym spółka zamierza rozwinąć sieć dystrybucji i działu sprzedaży oraz wprowadzić kolejne linie perfum i żelów pod prysznic. Ważnym elementem rozwoju ma być również dotarcie do klienta masowego poprzez wprowadzenie nowych produktów, m.in. wód toaletowych oraz zwiększenie nakładów na marketing i reklamę.
Prezes spółki, Radosław Majdan, zapowiedział, że za kilka lat Vabun będzie starał się o wejście na rynek główny. Pojawiły się również pierwsze informacje dotyczące potencjalnej dywidendy, która ma się pojawić za 2,5 do 3 lat. Spółka ma dwóch dużych akcjonariuszy, 49,23% w ogólnej liczbie głosów ma Radosław Majdan, natomiast 37,77% MBF Group S.A. (spółka notowana na NewConnect).
Wybrane dane finansowe (zł) |
2015 rok |
2016 rok |
2017 rok |
Zysk ze sprzedaży |
51 695,96 |
-51 874,50 |
88 557,52 |
EBIT |
51 279,80 |
-135 803,34 |
98 574,90 |
Zysk netto |
37 437,39 |
-163 156,11 |
71 385,78 |
Źródło: Vabun S.A.
W 2015 roku spółka osiągnęła zysk ze sprzedaży i zysk operacyjny na poziomie ponad 51 tys. zł, zysk netto wyniósł 37,4 tys. zł. Rok 2016 odznaczył się stratami już na poziomie sprzedaży: strata ze sprzedaży sięgnęła 51,9 tys. zł, strata operacyjna wyniosła 135,8 tys. zł, natomiast strata netto osiągnęła poziom 163 tys. zł. Z kolei rok 2017 był najlepszy w historii spółki, zysk ze sprzedaży wzrósł do 88,6 tys. zł, zysk EBIT osiągnął wartość 98,6 tys.zł, natomiast zysk netto wyniósł 71,4 tys. zł.
Kurs odniesienia podczas debiutu giełdowego wyniósł 1,86 zł, co przełożyło się na kapitalizację spółki na poziomie 9,11 mln zł. Po pierwszej sesji giełdowej kurs akcji zamknął się na poziomie 4,27 zł, a więc o 130% powyżej kursu odniesienia. Z kolei dzisiaj, to jest w piątek, 29 czerwca, do godziny 13:00 kurs wynosił 6,30 zł, czyli rósł o prawie 50%. Przy tej cenie kapitalizacja spółki przekroczyła 30 mln zł.
Vabun – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl. |
Źródło: Vabun S.A.