TOYA S.A. z siedzibą we Wrocławiu jest jedną z nielicznych spółek, które przez ostatnie pół roku pozwoliły zarobić inwestorom. Od początku stycznia do chwili obecnej akcje spółki podrożały o prawie 25%.
TOYA jest jednym z największych producentów i dystrybutorów elektronarzędzi i narzędzi ręcznych. Głównym obszarem działalności Grupy jest dystrybucja towarów, których głównymi producentami i dostawcami są przedsiębiorstwa położone na terenie Chin. Firma posiada ponad dwudziestoletnią tradycję i działa w skali międzynarodowej (ponad 1500 klientów w około 40 krajach). TOYA posiada w ofercie także własne marki, m.in. YATO, FALA, VOREL, STHOR.
Spółka dzieli prowadzoną działalność na cztery segmenty: sprzedaż hurtową, sieci handlowe, sklep internetowy oraz eksport. Sprzedaż hurtowa (około 47% przychodów ze sprzedaży Grupy w 2017 roku) realizowana jest w ramach tradycyjnych kanałów dystrybucji takich jak hurtownie, sklepy i autoryzowani dystrybutorzy. Grupa współpracuje z hurtowniami we wszystkich województwach w Polsce oraz zatrudnia kilkudziesięciu przedstawicieli handlowych. Drugim segmentem przynoszącym największe przychody ze sprzedaży jest eksport (około 32% przychodów ze sprzedaży Grupy). Grupa od wielu lat działa na rynku międzynarodowym, a jej główne rynki to kraje Europy Środkowo – Wschodniej. Realizowanie sprzedaży poprzez sieci handlowe polega na sprzedaży towarów w oparciu o zlecenia otrzymywane od klientów o konkretnej ilości w określonym terminie dostawy (około 18% przychodów ze sprzedaży Grupy). Najmniejszy odsetek przychodów generowany jest poprzez segment „pozostałe” do którego zalicza się sklep stacjonarny i sklep internetowy (około 3% przychodów ze sprzedaży Grupy).
Wyniki finansowe
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | IQ 2018 | IQ 2017 | Zmiana | 2017 | 2016 | Zmiana |
Przychody ze sprzedaży | 88 337 | 85 776 | 3,0% | 347 541 | 310 158 | 12,1% |
Zysk brutto ze sprzedaży | 32 407 | 31 391 | 3,2% | 124 356 | 107 304 | 15,9% |
Marża brutto na sprzedaży | 36,7% | 36,6% | 0,1 p.p. | 35,8% | 34,6% | 0,4 p.p. |
Zysk na działalności operacyjnej | 13 833 | 13 824 | 0,1% | 50 804 | 41 246 | 23,2% |
Marża operacyjna | 15,7% | 16,1% | -0,4 p.p. | 14,6% | 13,3% | 1,3 p.p. |
Zysk netto | 10 862 | 10 959 | -0,9% | 40 306 | 32 855 | 22,7% |
Marża netto | 12,3% | 12,8% | -0,5 p.p. | 11,6% | 10,6% | 1,0 p.p. |
Źródło: TOYA S.A.
Przychody ze sprzedaży z podziałem na segmenty | |
Źródło: opracowanie własne na podstawie TOYA S.A. |
Wyniki I kwartału 2018 odznaczyły się wzrostem przychodów ze sprzedaży o 3,0% rdr do 88,3 mln zł. Największy wpływ na wielkość przychodów ze sprzedaży miała sprzedaż hurtowa, która zwiększyła się o 1,43 mln zł (+3,4% rdr). Wartym odnotowania w I kwartale 2018 roku jest wzrost segmentu „pozostałe” o ponad 50% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Cały 2017 rok Grupa zakończyła z najlepszymi wynikami w swojej historii. TOYA osiągnęła dwucyfrowe dynamiki wzrostu przychodów i zysków. Wartość przychodów ze sprzedaży na koniec 2017 roku sięgnęła 347,5 mln zł, w porównaniu do 310,2 mln zł rok wcześniej (+12,1%).
Na rynkach lokalnych TOYA osiągnęła przychody na poziomie: 181,5 mln zł w Polsce (segment hurtowy, sieci handlowe, pozostałe), 37,0 mln zł w Rumunii (segment hurtowy, sieci handlowe), 16,7 mln zł w Chinach (segment hurtowy).
Największą część przychodów ze sprzedaży Grupy w 2017 roku, podobnie jak rok wcześniej, stanowił rynek hurtowy. Pomimo wzrostu rdr przychodów ze sprzedaży w tym segmencie o 12 mln zł ich udział w ogóle przychodów spadł o 2 p.p.. Największy wzrost sprzedaży został zanotowany w segmencie eksportu – przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 19 mln zł, a ich udział w ogóle wzrósł o 2 p.p. i na koniec 2017 roku wyniósł 32%.
Źródło: opracowanie własne na podstawie TOYA S.A. |
Na głównych eksportowych rynkach Grupa również zanotowała wzrosty sprzedaży. Największe dynamiki wzrostu osiągnięto na Węgrzech i Białorusi, jednak wciąż więcej przychodów generują rynki krajów bałtyckich, Rosji i Ukrainy.
TOYA zakończyła I kwartał 2018 roku wynikiem brutto na sprzedaży w wysokości 32,4 mln zł (+3,2% rdr), co przełożyło się na marżę brutto o wartości 36,7% (+0,1 p.p. rdr). Koszty sprzedaży w analizowanym okresie wzrosły o 9,2% i wyniosły 14,7 mln zł. Koszty administracyjne w I kwartale 2018 osiągnęły wartość 3,8 mln zł, w porównaniu do 4,0 mln zł rok wcześniej (-5,2%).
W całym 2017 roku wynik brutto na sprzedaży wyniósł 124,4 mln zł, w porównaniu do 107,3 mln zł w 2016 roku (+15,9%). Marża brutto na sprzedaży osiągnęła natomiast wartość 35,8% (+0,4 p.p.). Koszty sprzedanych towarów wzrosły w tym czasie o 20,3 mln zł (10,0%). Marża operacyjna wyniosła 14,6% (+1,3 p.p.). W porównaniu całego 2017 roku koszty sprzedaży wzrosły o 11,5% i osiągnęły wartość 56,9 mln zł. Z kolei koszty administracyjne wyniosły 17,7 mln zł (+1,8%). Najbardziej rentownym segmentem w 2017 roku był segment „pozostałe”, marża brutto na sprzedaży wyniosła 49%, druga w kolejności była działalność hurtowa, której marża wyniosła 38%. Marża z segmentu sprzedaży zagranicznej osiągnęła wartość 35%, natomiast marża z działalności sieci handlowych 29%.
Plany rozwoju i ryzyko
W najbliższym czasie grupa zamierza umacniać swoją pozycję na rynkach lokalnych ale również zdecydowanie zwiększyć eksport, szczególnie na rynkach krajów bałtyckich, rosyjskim oraz ukraińskim, które w oczach zarządu stały się dużym zaskoczeniem. TOYA planuje również zwiększać swoją sprzedaż na innych rynkach europejskich oraz poza Europą. Zarząd upatruje największe nadzieje na rynkach Europy Środkowej oraz w krajach arabskich (obsługiwanych przez spółkę zależną Yato Tools).
Największą i najbardziej rozpoznawalną marką Grupy jest YATO, dostarczająca narzędzia warsztatowe, ogrodowe i budowlane dla profesjonalistów. Jednym z kluczowych założeń na najbliższe kwartały jest zwiększanie udziału marki YATO w portfolio produktów poprzez coroczne wprowadzanie do oferty kilkuset produktów.
Działalność Grupy narażona jest na wiele rodzajów ryzyka. Przede wszystkim zagrażają jej zmiany kursów walut. Ponad 30% przychodów generowana jest za granicą, a polityka rozwoju Grupy nastawiona jest na zwiększanie jego udziału w ogóle. Dlatego jakiekolwiek zawirowania na rynku walutowym mogą mieć negatywne lub pozytywne skutki dla wyników Grupy. Pozostałymi rodzajami ryzyka są m.in. ryzyko kredytowe czy ryzyko utraty płynności.
TOYA – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: TOYA S.A.