Chat with us, powered by LiveChat

Słabe wyniki sprzedażowe Brastera. Spółka zmienia strategię

Skomentuj artykuł
sdecoret - fotolia.com

Niezadowalające wyniki sprzedażowe opracowanego przez firmę Braster wyrobu medycznego służącego do wykonywania badań piersi, odpowiadają za spadek wyceny spółki. Inwestorów jak na razie nie przekonały też informacje o zmianie strategii biznesowej firmy, polegającej na zminimalizowaniu wsparcia marketingowego dla sprzedaży konsumenckiej sprzętu i zaoferowaniu go gabinetom lekarskim.

 

Opublikowane w środę wieczorem informacje sprawiły, że inwestorzy ponownie zaczęli wyprzedawać akcje spółki. W pierwszych minutach czwartkowej sesji Braster tracił na wartości ponad 4 procent. Po godzinie handlu skala przeceny zmalała do 2,9 procent. Mimo tego firma w czwartek rano była jedną z najsłabszych spółek notowanych w indeksie sWIG80.

 

Powodem wspomnianej wyżej przeceny są podane przez spółkę dane sprzedażowe za drugi kwartał. Przypomnijmy, że sprzedawane przez firmę Braster urządzenia pozwala na wykonywanie badania piersi samodzielnie w domu. Urządzenie obsługiwane jest za pomocą aplikacji w smartfonie i służy do wykrywania niekorzystnych zmian nowotworowych. Jak czytamy na stronie spółki, jest to urządzenie medyczne monitorujące rozkład temperatury w piersiach oraz rejestrujące obszary podwyższonej temperatury, które mogą świadczyć o zmianach złośliwych.

 

Braster - wykres kursu akcji
Braster - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Zgodnie z informacjami zawartymi w komunikacie, w tym okresie Braster sprzedał 8 urządzeń oraz 20 pakietów badań. Jak wskazuje spółka, 65 procent sprzedaży stanowi pakiet 6 badań, 20 procent sprzedaży pakiet 24 badań, a 15 procent pakiet 12 badań. W sumie od momentu wprowadzenia produktu na rynek, spółka sprzedała 2754 urządzenia. Z kolei liczba sprzedanych pakietów badań i abonamentów wyniosła odpowiednio 1661 oraz 1889. Z prawa zwrotu skorzystało 12 osób, a apteki zwróciły łącznie 215 urządzeń.

Nowy model biznesowy

Słabe wyniki sprzedażowe Braster tłumaczy zminimalizowaniem od pierwszego kwietnia tego roku wsparcia marketingowego dla sprzedaży konsumenckiej urządzenia. Jest to wynik analizy nakładów poniesionych na promocję urządzenia oferowanego klientom indywidualnym. Pozwoliło to także na nowo zdefiniować model biznesowy firmy. Zgodnie z nim Braster minimalizuje wsparcie dotyczące sprzedaży urządzenia w wersji konsumenckiej i rozszerza ofertę o sprzęt Braster Professional, skierowany do środowiska medycznego z myślą o jego użyciu w gabinetach lekarskich. W związku ze zmianą strategii, w drugim kwartale tego roku spółka prowadziła działania mające na celu stworzenie nowego wyrobu medycznego dedykowanego lekarzom, przeznaczonego do komercyjnej sprzedaży w Polsce i za granicą. Opracowane zostało oprogramowanie na potrzeby nowego produktu, a także dostosowywano obecny system telemedyczny. Oprócz tego Braster przygotował platformę e-learningową dla lekarzy.

 

Prace nad Braster Professional zakończyły się w czerwcu i były zwieńczone pozytywną oceną zgodności przeprowadzoną przy udziale jednostki notyfikowanej TÜV NORD Polska Sp. z o.o.

Zgłoszenie wyrobu medycznego

Pierwszego sierpnia spółka zgłosiła wyrób medyczny Braster Professional do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów medycznych i Produktów biobójczych. Już po 14 dniach będzie mogła rozpocząć sprzedaż w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej. Oprócz tego będzie mogła rozpocząć procedurę zgłoszeniową na wybranych rynkach zagranicznych oraz w krajach UE, w których jest to dodatkowo wymagane.

Rynek azjatycki i spadająca wycena spółki

W komunikacie firma informuje również o prowadzonych rozmowach dotyczących sprzedaży urządzenia Braster Professional w Chinach oraz Indiach. Szczegółów jednak nie podano. W lipcu spółka informowała również o podpisaniu trzyletniej umowy na dystrybucję i sprzedaż urządzeń Braster na rynku ukraińskim. Podobny kontrakt spółka zawarła także na Węgrzech.  

 

Przy obecnej cenie akcji na poziomie 4,05 zł, wartość rynkowa firmy Braster wynosi około 27 mln zł. Jeszcze na początku roku akcje spółki były warte o 41 procent więcej. Pełny raport finansowy za pierwsze półrocze 2018 roku poznamy 29 sierpnia. W pierwszym kwartale tego roku Braster miał 5,38 mln zł jednostkowej straty netto, a w tym samym okresie 2017 roku strata wyniosła 5,74 mln zł.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie