Chat with us, powered by LiveChat

JLR wypowiedział British Automotive Holding znaczącą umowę importerską

Skomentuj artykuł
© butenkow – fotolia.com

Zarząd British Automotive Holding poinformował o wypowiedzeniu przez Jaguar Land Rover Limited znaczącej umowy importerskiej. W efekcie w poniedziałek notowania giełdowej spółki są ponad 50% na minusie.

 

Umowa importerska zawarta została 31 maja 2016 roku, a jej przedmiotem jest, między innymi, uregulowanie zasad świadczenia przez British Automotive Polska (spółka zależna od British Automotive Holding) usług autoryzowanego importera, dystrybutora i autoryzowanej stacji obsługi w Europejskim Obszarze Gospodarczym pojazdów Jaguar i Land Rover. Zgodnie z treścią wypowiedzenia powyższa umowa importerska wygaśnie 1 sierpnia 2020 roku.

 

Jak poinformowano w opublikowanym raporcie bieżącym, w przesłanym do British Automotive Polska dokumencie Jaguar Land Rover Limited oświadczył, że oczekuje kontynuacji wykonywania przez strony praw i obowiązków wynikających z umowy importerskiej w okresie jej wypowiedzenia. Kontynuowanie wykonywania przez spółkę praw i obowiązków wynikających z umowy importerskiej w okresie wypowiedzenia jest również intencją Zarządu British Automotive Holding. Ponadto Zarząd British Automotive Holding poinformował, że jego intencją jest kontynuowanie, przez podmioty zależne, działalności dealerskiej Jaguar Land Rover, zarówno w ramach istniejących salonów Jaguar Land Rover, jak i obiektów przewidzianych do uruchomienia przez grupę kapitałową zgodnie z planem rozwoju sieci dealerskiej Jaguar Land Rover w Polsce.

 

W efekcie w poniedziałek od rana inwestorzy "rzucili się" do sprzedaży walorów emitenta, a notowania British Automotive Holding były przez ponad godzinę zawieszone ze względu na fakt, że teoretyczny kurs otwarcia był około 50% minusie, co spowodowało przekroczenie dopuszczalnych "widełek" wahań kursu. Handel został wznowiony po godzinie 10. Obecna cena rynkowa to 2,75 zł wobec kursu odniesienia na poziomie 5,88 zł, co oznacza spadek o 53%.

 

British Automotive Holding – wykres kursu akcji
Źródło: Stooq.pl.

 

Co ciekawe, w sekcji Q&A na stronie relacji inwestorskich British Automotive Holding wciąż można przeczytać, że ryzyko zmian w umowie z koncernem JLR jest znikome.

 

Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej współpracy i odbieramy liczne, analogiczne sygnały od drugiej strony. W ubiegłym roku przedłużyliśmy umowę o współpracy, która jest obecnie bezterminowa z dwuletnim okresem wypowiedzenia. Zwiększamy skalę działalności, widoczną w naszych przychodach, a to oznacza bezpośrednie korzyści także dla koncernu JLR. Ponadto powiększamy sieć własnej sprzedaży, co sprawia, że stajemy się coraz bardziej liczącym się partnerem dla koncernu JLR – napisano na stronie internetowej British Automotive Holding.

 

Co się stało, że nagle ta "udana" współpraca została zerwana? Nie wiadomo. Choć pewne jest, że brak umowy importerskiej z Jaguar Land Rover Limited stawia British Automotive Holding w trudnej sytuacji.

 

Jesteśmy zszokowani decyzją Jaguar Land Rover Ltd. Będąc jednym z najdynamiczniej rozwijających się dystrybutorów Jaguar Land Rover w Europie oczekiwaliśmy, iż nasza relacja biznesowa będzie kontynuowana w niezmiennym kształcie przez kolejne lata – skomentował prezes British Automotive Holding, Mariusz Książek, cytowany w komunikacie prasowym.

 

Od lat BAP z naddatkiem realizuje kolejne plany sprzedażowe, umacniając pozycje Jaguar Land Rover na polskim rynku. Nie widzimy merytorycznych przesłanek do rozwiązania umowy. Zakładam, iż decyzja o wypowiedzeniu umowy importerskiej z BAP jest elementem szerszych zmian w europejskiej polityce sprzedażowej Jaguar Land Rover – dodał wiceprezes British Automotive Holding, Arkadiusz Miętkiewicz.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie