Chat with us, powered by LiveChat

Przychody spółek odzieżowych w lipcu. Zakaz handlu w niedzielę niestraszny?

Skomentuj artykuł
Kalim - fotolia.com

Patrząc na dane sprzedażowe spółek odzieżowych za lipiec 2017 i 2018 roku widać, że mimo wprowadzonego zakazu handlu w niektóre niedziele, przychody firm z tej branży nie były niższe rok do roku. Wśród przeanalizowanych spółek, tylko jedna odnotowała spadek skonsolidowanych przychodów w ujęciu rocznym.

 

Zgodnie z ustawą o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, sklepy mogą być otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wśród spółek odzieżowych, których wartość przychodów wzrosła w lipcu rok do roku jest Vistula, Bytom, Wojas, CCC oraz Wittchen. Spadek przychodów w ujęciu rocznym zaliczyła firma Gino Rossi. W przypadku takiego giganta jak LPP, który w swoim portfolio ma takie marki jak Reserved, Cropp czy House, wartość miesięcznych przychodów nie jest znana, gdyż od stycznia tego roku firma zrezygnowała z publikacji tych danych. W jednym z raportów spółka tłumaczyła krok ten następująco: “Sprzedaż w okresach miesięcznych może podlegać szeregu zaburzeniom o nieoczekiwanym oraz niepowtarzalnym charakterze, spowodowanym np. zmiennymi warunkami pogodowymi i tym samym w ocenie spółki zdecydowanie bardziej wiarygodna oraz użyteczna jest sprawozdawczość wyników sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym”. Oprócz tego, LPP uzasadniła swoją decyzję praktykami stosowanymi przez inne duże spółki z branży takie jak Inditex, H&M czy Adidas. Danych dotyczących lipcowej sprzedaży nie opublikowały jak na razie TXM, Redan, Monnari Trade i CDRL.

 

Przedstawione poniżej dane sprzedażowe spółek odzieżowych pokazują, że w przypadku miesiąca lipca, zakaz handlu w niedziele nie spowodował w większości przypadku obniżenia poziomu przychodów firm w ujęciu rocznym. Warto mieć na uwadzę, że w lipcu tego roku, sklepy nie były otwarte w trzy niedziele (drugą, trzecią i czwartą niedzielę).

 

Przychody spółek odzieżowych w lipcu 2018 roku oraz ich zmiana w ujęciu rocznym

Spółka Wartość przychodów (w mln zł) Zmiana procentowa r/r
CCC 402,7 30
Vistula 62,3 18,1
Wittchen 19,5 14,7
Bytom 16,5 14,3
Wojas 16,3 5,7
Gino Rossi 12,2 -8,3

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych finansowych spółek

CCC liderem wzrostów

Największym wzrostem sprzedaży w lipcu w ujęciu rocznym może się pochwalić CCC. Producent i dystrybutor obuwia wypracował skonsolidowane przychody na poziomie 402 mln zł. To o 30 procent więcej w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych wyniosły 310,3 mln zł i były wyższe rok do roku o 23 procent. Sporo na wartości zyskiwała sprzedaż internetowa prowadzona przez spółkę. Przychody w kanale internetowym sięgnęły 88 mln zł, to aż o 104 procent więcej w stosunku do lipca 2017 roku. Oprócz sklepów stacjonarnych sygnowanych logiem CCC, spółka posiada również sieć sklepów Karl Vögele AG. Przychody w sklepach stacjonarnych tej marki wyniosły 45,4 mln zł, a jej sklep online wygenerował 2,8 mln zł przychodu.

Mocny wzrost Vistuli w segmencie jubilerskim

Spory, 18-procentowy wzrost zaliczyła Vistula. Należące do grupy sklepy wypracowały w lipcu 62,3 mln zł skonsolidowanych przychodów. Sprzedaż detaliczna spółki w segmencie odzieżowym wyniosła 31,9 mln zł i była wyższa rok do roku o 8,4 procent. Składa się na nią sprzedaż w sklepach takich marek jak Vistula, Wólczanka oraz Deni Cler.  Vistula Group prowadzi również działalność na obszarze jubilerskim. Przychody ze sprzedaży w salonach W.Kruk wyniosły 26,6 mln zł i były wyższe rok do roku o 30,4 procent.

 

Oprócz tego Vistula podała, że w lipcu skonsolidowana marża na sprzedaży wyniosła około 48,2 procent, co jest wynikiem gorszym o 1,2 punktu procentowego w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej. Na koniec lipca łączna powierzchnia sprzedaży grupy Vistula wyniosła 34 tys. metrów kwadratowych (+8,2 procent r/r).

Wittchen i Bytom na prawie 15-procentowym plusie

O niespełna 15 procent wzrosła w lipcu sprzedaży firm Wittchen oraz Bytom. Ich przychody w tym okresie sięgnęły odpowiednio 19,5 oraz 16,5 mln zł. Wittchen w segmencie detalicznym obejmującym również sprzedaż internetową wypracował 17,4 mln zł, wobec 14,9 mln zł rok wcześniej, co daje wzrost 16 procent rok do roku. To właśnie ten element w największej części odpowiada za ogólny wzrost przychodów w lipcu. W przypadku firmy Bytom, sprzedaż detaliczna wyniosła 16,3 mln zł (+15 procent rok do roku), co stanowi prawie 100 procent wartości przychodów firmy. Sprzedaż hurtowa w lipcu 2018 roku wyniosła 235 tys. zł i była o niespełna 20 procent niższa rok do roku.

 

Znacznie mniejszy wzrost odnotował Wojas. Obuwnicza spółka wypracowała 16,335 mln zł, czyli zaledwie o 5,7 procent więcej rok do roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży detalicznej wzrosły o 8,1 procent rok do roku.

Przychody Gino Rossi w dół

W przypadku Gino Rossi wartość sprzedanych produktów w lipcu była niższa w ujęciu rocznym. Spadek skonsolidowanych przychodów sięgnął 8,3 procent. Wyniosły one 12,2 mln zł, wobec 13,3 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej. Znacznie lepiej wygląda sytuacja spółki w segmencie sprzedaży e-commerce. Lipcowy wzrost wyniósł 12,9 procent rok do roku. W sklepach stacjonarnych Gino Rossi osiągnął przychody na poziomie 9,4 mln zł (+6 procent rok do roku).

 

Spadek ogólnego poziomu przychodów spółka tłumaczy niższą sprzedażą w segmencie B2B, co jest związane z przerwą urlopową w produkcji (połączoną z przerwą technologiczną) przypadającą w tym roku w całości na miesiąc lipiec. Przełożyło się to na niższy poziom obsługi zamówień w segmencie B2B.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie