Patrząc na dane sprzedażowe spółek odzieżowych za lipiec 2017 i 2018 roku widać, że mimo wprowadzonego zakazu handlu w niektóre niedziele, przychody firm z tej branży nie były niższe rok do roku. Wśród przeanalizowanych spółek, tylko jedna odnotowała spadek skonsolidowanych przychodów w ujęciu rocznym.
Zgodnie z ustawą o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, sklepy mogą być otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wśród spółek odzieżowych, których wartość przychodów wzrosła w lipcu rok do roku jest Vistula, Bytom, Wojas, CCC oraz Wittchen. Spadek przychodów w ujęciu rocznym zaliczyła firma Gino Rossi. W przypadku takiego giganta jak LPP, który w swoim portfolio ma takie marki jak Reserved, Cropp czy House, wartość miesięcznych przychodów nie jest znana, gdyż od stycznia tego roku firma zrezygnowała z publikacji tych danych. W jednym z raportów spółka tłumaczyła krok ten następująco: “Sprzedaż w okresach miesięcznych może podlegać szeregu zaburzeniom o nieoczekiwanym oraz niepowtarzalnym charakterze, spowodowanym np. zmiennymi warunkami pogodowymi i tym samym w ocenie spółki zdecydowanie bardziej wiarygodna oraz użyteczna jest sprawozdawczość wyników sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym”. Oprócz tego, LPP uzasadniła swoją decyzję praktykami stosowanymi przez inne duże spółki z branży takie jak Inditex, H&M czy Adidas. Danych dotyczących lipcowej sprzedaży nie opublikowały jak na razie TXM, Redan, Monnari Trade i CDRL.
Przedstawione poniżej dane sprzedażowe spółek odzieżowych pokazują, że w przypadku miesiąca lipca, zakaz handlu w niedziele nie spowodował w większości przypadku obniżenia poziomu przychodów firm w ujęciu rocznym. Warto mieć na uwadzę, że w lipcu tego roku, sklepy nie były otwarte w trzy niedziele (drugą, trzecią i czwartą niedzielę).
Przychody spółek odzieżowych w lipcu 2018 roku oraz ich zmiana w ujęciu rocznym
Spółka | Wartość przychodów (w mln zł) | Zmiana procentowa r/r |
CCC | 402,7 | 30 |
Vistula | 62,3 | 18,1 |
Wittchen | 19,5 | 14,7 |
Bytom | 16,5 | 14,3 |
Wojas | 16,3 | 5,7 |
Gino Rossi | 12,2 | -8,3 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych finansowych spółek
CCC liderem wzrostów
Największym wzrostem sprzedaży w lipcu w ujęciu rocznym może się pochwalić CCC. Producent i dystrybutor obuwia wypracował skonsolidowane przychody na poziomie 402 mln zł. To o 30 procent więcej w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych wyniosły 310,3 mln zł i były wyższe rok do roku o 23 procent. Sporo na wartości zyskiwała sprzedaż internetowa prowadzona przez spółkę. Przychody w kanale internetowym sięgnęły 88 mln zł, to aż o 104 procent więcej w stosunku do lipca 2017 roku. Oprócz sklepów stacjonarnych sygnowanych logiem CCC, spółka posiada również sieć sklepów Karl Vögele AG. Przychody w sklepach stacjonarnych tej marki wyniosły 45,4 mln zł, a jej sklep online wygenerował 2,8 mln zł przychodu.
Mocny wzrost Vistuli w segmencie jubilerskim
Spory, 18-procentowy wzrost zaliczyła Vistula. Należące do grupy sklepy wypracowały w lipcu 62,3 mln zł skonsolidowanych przychodów. Sprzedaż detaliczna spółki w segmencie odzieżowym wyniosła 31,9 mln zł i była wyższa rok do roku o 8,4 procent. Składa się na nią sprzedaż w sklepach takich marek jak Vistula, Wólczanka oraz Deni Cler. Vistula Group prowadzi również działalność na obszarze jubilerskim. Przychody ze sprzedaży w salonach W.Kruk wyniosły 26,6 mln zł i były wyższe rok do roku o 30,4 procent.
Oprócz tego Vistula podała, że w lipcu skonsolidowana marża na sprzedaży wyniosła około 48,2 procent, co jest wynikiem gorszym o 1,2 punktu procentowego w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej. Na koniec lipca łączna powierzchnia sprzedaży grupy Vistula wyniosła 34 tys. metrów kwadratowych (+8,2 procent r/r).
Wittchen i Bytom na prawie 15-procentowym plusie
O niespełna 15 procent wzrosła w lipcu sprzedaży firm Wittchen oraz Bytom. Ich przychody w tym okresie sięgnęły odpowiednio 19,5 oraz 16,5 mln zł. Wittchen w segmencie detalicznym obejmującym również sprzedaż internetową wypracował 17,4 mln zł, wobec 14,9 mln zł rok wcześniej, co daje wzrost 16 procent rok do roku. To właśnie ten element w największej części odpowiada za ogólny wzrost przychodów w lipcu. W przypadku firmy Bytom, sprzedaż detaliczna wyniosła 16,3 mln zł (+15 procent rok do roku), co stanowi prawie 100 procent wartości przychodów firmy. Sprzedaż hurtowa w lipcu 2018 roku wyniosła 235 tys. zł i była o niespełna 20 procent niższa rok do roku.
Znacznie mniejszy wzrost odnotował Wojas. Obuwnicza spółka wypracowała 16,335 mln zł, czyli zaledwie o 5,7 procent więcej rok do roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży detalicznej wzrosły o 8,1 procent rok do roku.
Przychody Gino Rossi w dół
W przypadku Gino Rossi wartość sprzedanych produktów w lipcu była niższa w ujęciu rocznym. Spadek skonsolidowanych przychodów sięgnął 8,3 procent. Wyniosły one 12,2 mln zł, wobec 13,3 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej. Znacznie lepiej wygląda sytuacja spółki w segmencie sprzedaży e-commerce. Lipcowy wzrost wyniósł 12,9 procent rok do roku. W sklepach stacjonarnych Gino Rossi osiągnął przychody na poziomie 9,4 mln zł (+6 procent rok do roku).
Spadek ogólnego poziomu przychodów spółka tłumaczy niższą sprzedażą w segmencie B2B, co jest związane z przerwą urlopową w produkcji (połączoną z przerwą technologiczną) przypadającą w tym roku w całości na miesiąc lipiec. Przełożyło się to na niższy poziom obsługi zamówień w segmencie B2B.