Tematem przewodnim czatu inwestorskiego z Grupą Agora były wyniki spółki za trzeci kwartał 2018 roku. Uczestników tego wydarzenia interesowała w dużej mierze działalność firmy związana z kinami i gastronomią, a na ich pytania odpowiadała Anna Kryńska-Godlewska, członek zarządu Grupy Agora.
W trzecim kwartale 2018 roku Agora poniosła 3,7 mln zł straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 2,2 mln zł straty w analogicznym okresie roku poprzedniego. Z kolei w okresie od stycznia do września tego roku spółka wypracowała zysk na poziomie 4,8 mln zł, w porównaniu z 10 mln zł straty za pierwsze trzy kwartały 2017 roku.
Wśród pytań dotyczących wyników kwartalnych Agory znalazła się kwestia wpłwu kampani wyborczej na ich wysokość. Jednakże, z informacji przekazanych podczas czatu inwestorskiego wynikało, że wydatki na kampanie związane z wyborami samorządowymi nie miały istotnego wpływu na wyniki spółki.
O ewentualny wpływ na dane finansowe Agory zapytano również w kontekście niedawnej tzw. Afery KNF. - Jest za wcześnie by stwierdzić, że to zdarzenie miało wpływ na wyniki spółki. Obserwujemy natomiast zwiększone zainteresowanie tym tematem wśród naszych słuchaczy, czytelników oraz internautów - tłumaczyła Anna Kryńska-Godlewska.
Prasa
Pytania inwestorów skupiły się również wokół poszczególnych segmentów działalności Agory. Jednym z nich był segment Prasa.
Według informacji przekazanych podczas czatu inwestorskiego, na koniec 2017 roku liczba prenumerat cyfrowych Gazety Wyborczej wyniosła 133 tysiące. Dodano również, że spółka aktualizuje te dane raz w roku.
Jedno z pytań dotyczyło również różnicy w rentowności pomiędzy wydaniami gazety drukowanej, a wydaniami gazety internetowej.
- Wydawanie dziennika w formie cyfrowej jest innym modelem biznesowym niż działalność w tradycyjnym modelu drukowanym. Na obecnym etapie rozwoju rynku, oba te modele są niezbędne - odpowiedziała przedstawicielka zarządu Agory.
Agora - wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl |
Inwestorzy pytali również prognozowaną koniunkturę na rynku reklamy w prasie i internecie w kolejnych kwartałach.
- Rynek reklamy w Polsce w 2018 roku rośnie bardzo dynamicznie. Dlatego zdecydowaliśmy się podnieść nasze szacunki wzrostu dla tego rynku w całym 2018 roku. W naszej opinii wartość wydatków na reklamę w internecie wzrośnie w całym roku o 9-12 procent. Spadek wydatków na reklamę w dziennikach wyhamuje do (9 procent)-(7 procent) - podano podczas czatu inwestorskiego.
Pytano również o przyszłość mediów, a w szczególności prasy drukowanej, oraz o sposoby na powstrzymanie spadku jej sprzedaży.
- Uważamy, że prasa drukowana, być może w mniejszej skali, ale będzie stałym elementem rynku medialnego - skomentowała Anna Kryńska-Godlewska. Dodała również, że spółka zamiast walczyć z trendami rynkowymi stara się je wykorzystać. Obecnie liczba subskrypcji cyfrowych jest już większa niż średnia sprzedaż egzemplarzowa Gazety Wyborczej.
Kina
Sieć kin Helios jest prowadzona w ramach segmentu Film i Książka. Jak podkreślała przedstawiciela zarządu Agory podczas dyskusji z inwestorami, Helios jest największą siecią kin w Polsce pod względem liczby obiektów i zarazem, w zależności od kwartału, graczem nr 2 lub 3 pod względem udziału w frekwencji.
- Nadal widzimy przestrzeń na otwieranie kolejnych kin. Doświadczenia rynków zachodnich wskazują, że rynek nasyca się gdy dostępna jest 1 sala kinowa na około 8-10 tys. mieszkańców - tłumaczyła Anna Kryńska-Godlewska.
Obecnie na sieć kin Helios składa się z 46 obiektów, a w planach do 2020 roku jest otwarcie kolejnych 5 obiektów, w tym pierwszego kina w Warszawie na początku 2019 roku.
Na pytanie dotyczące akwizycji w segmencie kinowym, Kryńska-Godlewska odpowiedziała, że rynek multipleksów w Polsce wydaje się być już mocno skonsolidowany. Możliwości akwizycyjne zależne są od dostępności potencjalnych celów. To dla nas atrakcyjny rynek, ale duże akwizycje są na nim raczej mało prawdopodobne.
Jeden z uczestników czatu zwrócił uwagę na fakt, iż ostatnio wzrastająca liczba multiplexów nie przekłada się na wzrost przychodów?
- Początek 2018 roku nie był najlepszym okresem dla całego rynku kinowego. Wynikało to przede wszystkim z braku interesujących propozycji filmowych oraz tropikalnych upałów. Trzeci kwartał 2018 roku pokazał, że wraz z ciekawym repertuarem i spadkiem temperatur widownia wraca do kin - przyznała Anna Kryńska-Godlewska.
Gastronomia
Spółka niedawno informowała o rozwoju na rynku gastronomicznym. Na pytanie dotyczące tego segmentu działalności przedstawicielka zarządu wspomniała o otwarciu 15 listopada pierwszego lokalu Papa Diego w Katowicach, a także otwarciu w dniu 22 listopada pod tą nazwą lokalu w Gdańsku. Poinformowano również o dalszym rozwoju tej sieci. Jeszcze w tym roku Agora planuje otworzyć lokal Papa Diego w Poznaniu, a w pierwszym kwartale 2019 roku w Warszawie i w Łodzi.
Jak podała Anna Kryńska-Godlewska, lokale pod nazwą Papa Diego, serwujące kuchnię meksykańską, są otwierane przez spółkę zależną Foodio Concepts sp. z o.o. W planach jest także uruchomienie w ramach tej spółki drugiego konceptu gastronomicznego. Według szacunków, w 2022 roku spółka ta wygeneruje około 5,5 mln zł na poziomie EBITDA.
Zobacz, jak relacjonowaliśmy czat inwestorski z Grupą Agora na Twitterze
Relacja z czatu inwestorskiego Agora S.A.
Na prośbę inwestora dotyczącą uzasadnienia pomysłu silnego wejścia spółki w segment gastronomiczny, przedstawicielka zarządu odpowiedziała następująco: W Grupie Agora spółka Helios, która odpowiada za rozwój działalności gastronomicznej ma wieloletnie doświadczenie w tym obszarze. Helios prowadzi nie tylko bary kinowe, ale również kawiarnie pod marką Helios Cafe. Wejście na rynek gastronomiczny (w segmencie fast casual) jest tylko poszerzeniem dotychczasowej działalności Heliosa. Dodatkowo, Helios ma dobre relacje z centrami handlowymi, co pozwala mu wesprzeć Foodio Concepts w pozyskaniu atrakcyjnych lokalizacji. Dodatkowo między spółkami występują synergie operacyjne - proces zakupów, backoffice, załoga, inwestycje i logistyka.
Radio
W segmencie Radio spółka posiada m.in. stację Radio Pogoda. Jeden z uczestników czatu zapytał o jej kondycję i bazę słuchaczy.
- Radio Pogoda jest naszą najmłodszą stacją i szybko zyskała uznanie wśród słuchaczy. Jej pozytywny wpływ widać w rosnącym udziale w słuchalności stacji muzycznych Grupy Radiowej Agory - powiedziała Kryńska-Godlewska.
Pojawiło się również pytanie dotyczące perspektyw radia w dobie internetu i różnych serwisów streamingowych.
- Radio w Polsce cieszy się dużą popularnością. To od lat jedno z najbardziej stabilnych mediów, w najmniejszy sposób dotkniętych rewolucją internetową. Z pewnością przyszłość radia wiąże się także ze światem cyfrowym. Obserwujemy to na przykładzie rosnącej popularności podcastów Radia TOK FM - tłumaczyła przedstawicielka zarządu.
Ekspansja
Inwestorzy pytali o plany inwestycyjne spółki oraz jej zadłużenie szczególnie w kontekście możliwości dywidendowych Grupy Agora.
- W strategii spółka wyraźnie zaznaczyła, że wyda 430 mln zł na rozwój swoich obecnie najsilniejszych biznesów. Kwota 500 mln zł to maksymalna wartość jaką spółka jest gotowa ponieść, ale tylko w wypadku pojawienia się atrakcyjnych aktywów akwizycyjnych. Środki na akwizycje będą pochodzić z gotówki generowanej przez biznesy oraz w razie potrzeby z finansowania zewnętrznego. W naszej ocenie maksymalne zadłużenie to około 2,5xEBITDA. Jednocześnie spółka podtrzymuje swoją politykę dywidendową - przekonywała Anna Kryńska-Godlewska. Dodała również, że główne kierunki inwestycji spółki to gastronomia i rozrywka, usługi B2B dla e-commerce oraz pozostałe.
Z kolei w kontekście możliwości wyjścia poza Polskę, członek zarządu Agory mówił, że obecnie większość operacji spółki koncentruje się na rynku polskim. - Nie wykluczamy jednak inwestycji za granicą w przypadku ciekawych aktywów, np. ROI Hunter - dodała.
Na pytanie dotyczące zakupu Eurozet, Anna Kryńska-Godlewska mówiła: - Jako spółka giełdowa nie uczestniczymy w spekulacjach o możliwej sprzedaży tego aktywa. W domenie publicznej nie ma żadnej oficjalnej informacji na temat możliwości przejęcia Grupy Eurozet.
Prognozy i wyzwania
Podczas czatu inwestorskiego pojawiły się również pytania o potencjał poszczególnych segmentów działalności spółki w kontekście możliwości poprawy wyników w kolejnych kwartałach.
- Czwarty kwartał każdego roku jest sezonowo jednym z lepszych kwartałów, zarówno na rynku reklamy, jak i kinowym. Spodziewamy się, że również w tym roku, w szczególności segment „Film i Książka” skorzysta z tego trendu. Dodatkowo pierwszy kwartał każdego roku przynosi wiele ciekawych premier filmowych, które powinny mieć pozytywny wpływ na frekwencję w kinach. Na wyniki tego segmentu pozytywnie może wpłynąć również zwiększona, w stosunku do bieżącego roku, liczba produkcji filmowych, w które zaangażowana jest spółka Next Film z Grupy Agora - opisała Anna Kryńska-Godlewska.
Zwrócono również uwagę na zapowiadaną optymalizację kosztów w segmencie Prasa, która przyczyni się do poprawy jego wyników w czwartym kwartale.
- Spółka nie podawała prognoz wyników dla żadnego ze swoich segmentów biznesowych. Czwarty kwartał sezonowo jest bardzo dobry dla biznesów, które czerpią przychody z reklamy. Dodatkowo, „Gazeta Wyborcza" podniosła cenę egzemplarzową. Te czynniki mogą wpłynąć na poziom przychodów. Należy pamiętać jednak, że spółka zrezygnowała z wydania części tytułów prasowych, zmniejszając skalę swojej działalności w segmencie prasowym. Dyscyplina kosztowa w tym biznesie jest stałym elementem - mówiła przedstawicielka zarządu Agory.
W kontekście perspektywy działalności spółki na kolejne lata dodała, że Agora coraz bardziej dywersyfikuje swoją działalność i stara się uniezależnić od zmian na rynku reklamy. Firma stawia na rozwój oferty premium we wszystkich segmentach oraz cyfrowe rozwiązania.