Chat with us, powered by LiveChat

Sprawdź, które spółki z GPW mogą zyskać na świątecznej gorączce zakupowej

Skomentuj artykuł
ironlord - fotolia.com

Święta Bożego Narodzenia to czas magiczny, który wiąże się jednak ze sporymi wydatkami. Oprócz prezentów należy zadbać m.in. o zastawienie świątecznego stołu. To natomiast dobry znak dla niektórych spółek notowanych na GPW, które w przedświątecznym okresie notują większą sprzedaż, co może mieć przełożenie na ich wyniki za czwarty kwartał.

Eurocash

Nieodłącznym elementem okresu przedświątecznego są zakupy produktów spożywczych, które pomogą zastawić świąteczny stół. Na tym prawdopodobnie skorzysta lider hurtowej sprzedaży produktów FMCG, takich jak m.in. szybko zbywalne produkty spożywcze, a także chemia gospodarcza czy alkohol. Eurocash działa nie tylko na rynku sprzedaży hurtowej. Jest właścicielem franczyzowych sieci zrzeszających sklepy występujące pod takimi markami jak ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Eko. Oprócz tego w skład tej grupy wchodzą również saloniki prasowe Inmedio.

 

Pod kątem sezonowości spółka zwraca uwagę na czwarty kwartał. Najwyższa sprzedaż realizowana jest w okresie lata, a stabilizacja następuje w ostatnim kwartale roku. Z kolei najsłabszym okresem jest pierwszy kwartał, w którym obroty są niższe niż w pozostałej części roku.

 

Eurocash - wykres kursu akcji
Eurocash - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W trzecim kwartale tego roku przychody Eurocash wzrosły o 12,19 procent do poziomu 6,256 mld zł. Z kolei zgodnie z raportem w okresie od lipca do września spółka zarobiła 36,443 mln zł, wobec 35,742 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego (zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej). W listopadzie była ona najsłabszą firmą z WIG20 pod względem zmiany kursu akcji, o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich raportów.

ZM Henryk Kania

W święta na stołach nie zabraknie również mięsa i wędlin. Ich producent w swoich raportach finansowych zwraca uwagę na kwestię okresu przedświątecznego. Spółka z siedzibą w Pszczynie ma w ofercie m.in. takie linie produktów jak Maestro, Parówki Henryka Kani i Kiełbaski Wiedeńskie.

 

W spółce ZM Henryk Kania sezonowość wynika głównie z okresów przedświątecznych, gdzie przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych jest większy niż w pozostałym okresie - czytamy w raporcie firmy.

 

ZM Henryk Kania - wykres kursu akcji
ZM Henryk Kania - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W trzecim kwartale 2018 roku przychody spółki wyniosły 290,268 mln zł, wobec 388,001 mln zł w analogicznym okresie roku wcześniejszego. Zysk netto sięgnął 7,442 mln zł, w porównaniu do 13,299 mln zł w trzecim kwartale 2017 roku.

Wawel

Wśród spółek, które mogą skorzystać z okresu przedświątecznego nie mogło zabraknąć producenta słodyczy. Pochodząca z Krakowa spółka Wawel jest znana przede wszystkim z cukierków Michałki, ale także czekoladek nadziewanych Kasztanki, Tiki Taki czy Malaga. Początki jej działalności datuje się na 1898 rok. W palecie produktów spółki znajdują się również batony w czekoladzie takie jak Danusia, galaretki nadziewane oraz żelki.

 

Jak czytamy w sprawozdaniu finansowym Wawelu, największe przychody i zyski spółki są generowane w pierwszym i czwartym kwartale roku kalendarzowego. Sezonowość wynika wprost ze struktury produktowej firmy oraz sprzedaży, które w 75-80 procentach stanowią wyroby z grup czekolady nadziewanej, cukierków czekoladowych lub czekolady pełnej. Ich sprzedaż zwykle maleje najbardziej w drugim kwartale.

 

Wawel - wykres kursu akcji
Wawel - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W trzecim kwartale tego roku przychody ze sprzedaży Wawelu wyniosły 132,324 mln zł. To o 1,66 procent mniej rok do roku. Narastająco przychody za trzy kwartały 2018 roku urosły o 1,92 procent względem tego samego okresu rok wcześniej. Zysk jednostkowy spółki w okresie od lipca do września wyniósł 19,125 mln zł, względem 47,773 mln zł w tym samym kwartale 2017 roku.

Ambra

Producent, dystrybutor i importer win może więcej zarobić w okresie przedświątecznym z dwóch względów. Pierwszym z nich jest fakt, że na wielu stołach podczas świąt zagości chociaż jedna butelka wina. Z drugiej strony trunek ten często traktowany jest jako pomysł na prezent pod choinkę. Ambra może się pochwalić 39 mln rocznej produkcji wina oraz innych produktów. Firma jest właścicielem m.in. takich marek jak CIN&CIN, Dorato, El Sol czy Cydr Lubelski oraz prowadzi sieć sklepów Centrum Wina.

 

W raporcie za pierwszy kwartał roku obrotowego 2018/2019 spółka podkreśla, że największa sprzedaż z uwagi na dużą sezonowość notowana jest w okresie drugiego kwartału roku obrotowego, tj. czwartego kwartału roku kalendarzowego. Wysoka sezonowość przychodów skutkuje kumulacją wyniku finansowego w tym okresie - czytamy w raporcie.

 

Ambra - wykres kursu akcji
Ambra - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W okresie od lipca do września 2018 roku (pierwszy kwartał roku obrotowego 2018/2019) Ambra zanotowała wzrost sprzedaży o 7,35 procent. Przychody ze sprzedaży wyniosły wówczas 112,729 mln zł, wobec 105,006 mln zł w tym samym czasie roku wcześniejszego. Najbardziej dynamicznie w tym okresie rosła sprzedaż win musujących, która poszła w górę o 27,8 procent. Zysk netto spółki przypadający na ten okres sięgnął 2,580 mln zł, wobec 5,779 mln zł rok wcześniej.

LPP

Okres świątecznych zakupów może odczuć również gigant odzieżowy LPP. Spółka jest właścicielem sieci sklepów takich marek jak Reserved, Cropp, House czy Mohito. Na koniec 2017 roku roku firma miała 1743 sklepy, a jej sprzedaż przekroczyła 1,6 mld euro.

 

LPP w sprawozdaniu finansowym nie wspomina wprost o okresie świątecznym. Dostrzec możemy jednak wzmiankę dotyczącą wpływu sezonowości sprzedaży na finansowanie firmy. Sezonowość sprzedaży powoduje, że LPP zwiększa finansowanie kredytem zakupów w pierwszym i trzecim kwartale - pod finansowanie zapasów oraz zmniejsza kredytowanie w drugim i czwartym kwartale w okresach regularnej sprzedaży - napisano w raporcie.

 

LPP - wykres kursu akcji
LPP - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W trzecim kwartale LPP osiągnęła przychody na poziomie 2,044 mld zł wobec 1,813 mld zł w miesiącach od lipca do września 2017 roku. Wzrost w ujęciu rocznym o 16,26 procent odnotowano w okresie od pierwszego do trzeciego kwartału. W trzecim kwartale zysk netto przypadającym akcjonariuszom jednostki dominującej sięgnął 91,557 mln zł.

Wittchen

Producent galanterii i odzieży skórzanej również najwyższą sprzedaż notuje w czwartym kwartale. Najwyższy poziom sprzedaży jest uzyskiwany w czwartym kwartale roku, w którym grupa historycznie osiągała ok. 30 - 40 procent przychodów. Ma to związek ze zwiększonymi wydatkami klientów indywidualnych i korporacyjnych na produkty stanowiące prezenty świąteczne - czytamy w raporcie firmy Wittchen.

 

Firma oferuje m.in. takie wyroby jak torby, plecaki, portfele, saszetki, kurtki, torebki czy paski. Prowadzi sprzedaż zarówno poprzez sklepy stacjonarne, jak i online.

 

Wittchen - wykres kursu akcji
Wittchen - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

W trzecim kwartale tego roku przychody ze sprzedaży z działalności kontynuowanej sięgnęły 70,526 mln zł, w porównaniu z 53,477 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 10,697 mln zł, wobec 5,819 mln zł rok wcześniej.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie