Notowana w indeksie mWIG40 firma Dino Polska, właściciel sieci średniej wielkości supermarketów, otworzyła w 2018 roku 202 nowe sklepy. W pierwszych 9 miesiącach ubiegłego roku spółka zarobiła 208,73 mln zł, co jest wynikiem o 48,4 procent lepszym w porównaniu z tym samym okresem roku wcześniejszego.
Jak poinformowała spółka w informacji zamieszczonej w piątek na swojej stronie internetowej, sieć sklepów Dino liczy już 977 placówki, według stanu na 31 grudnia 2018 roku. Tempo wzrostu w ubiegłym roku urosło, gdyż jeszcze w 2017 roku otwarto 147 nowych sklepów. W ubiegłym roku otwarto 202 nowe placówki, co daje wzrost liczby otwarć na poziomie 37 procent rok do roku. Z kolei na koniec trzeciego kwartału sieć liczyła 895 sklepów, co oznacza, że w okresie ostatnich trzech miesięcy minionego roku Dino Polska zwiększyla ich liczebność o 82.
Spółka podaje również, że powierzchnia sal sprzedaży wzrosła do poziomu 375,7 tys. metrów kwadratowych na koniec 2018 roku, co daje wzrost rok do roku równy 27,3 procent.
- W ostatnich trzech latach podwoiliśmy liczbę naszych marketów. Dziś mamy blisko tysiąc sklepów Dino. Było to możliwe dzięki przemyślanej strategii ekspansji i zaufaniu, którym obdarzają nas klienci. Dostrzegamy zmiany preferencji Polaków wynikające z coraz bardziej aktywnego trybu życia i szybko na nie reagujemy umożliwiając naszym klientom codzienne, komfortowe zakupy w dobrych cenach oraz blisko miejsc zamieszkania - stwierdził Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska, cytowany w komunikacie.
Dino Polska rozbudowuje nie tylko sieć sklepów, ale także swoje zaplecze. W 2018 roku spółka uruchomiła czwarte centrum dystrybucyjne, które znajduje się w Rzeszotarach na Dolnym Śląsku. Pozostałe trzy są zlokalizowane w Krotoszynie (woj. wielkopolskie), Jastrowiu (woj. wielkopolskie) i Piotrkowie Trybunalskim (woj. łódzkie). Nic więc dziwnego, że sieć sklepów Dino pokrywa przede wszystkim województwa dolnośląskie, opolskie, wielkopolskie, śląskie, łódzkie, kujawsko-pomorskie i lubuskie. Spółka jest również obecna w takich województwach jak zachodnio-pomorskie, pomorskie, mazowieckie i świętokrzyskie. Według danych aktualnych na dzień 30 września 2018 roku, największe zagęszczenie sklepów spółka miała w województwie wielkopolskim. Liczba placówek w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców wynosi tam 7,3. Drugie w tej kategorii jest województwo lubuskie z wynikiem 6,3.
- W 2019 roku chcemy kontynuować naszą strategię rozwoju organicznego. W 2018 roku sprzyjało nam dobre otoczenie makroekonomiczne, a w szczególności rosnący popyt konsumpcyjny wspierany przez rosnące zatrudnienie oraz dobre nastroje gospodarstw domowych. W 2019 roku spodziewamy się kontynuacji pozytywnych trendów - dodał prezes.
Dino Polska - wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl |
Inwestorzy zareagowali na te dane z umiarkowanym entuzjazmem. W drugiej części piątkowej sesji akcje spółki zyskiwały niewiele ponad 0,5 procent, znajdując się nieznacznie poniżej poziomu 100 zł za akcję. Rynek w ostatnim czasie kilkukrotnie testował ten poziom, ale jak widać na zamieszczonym powyżej wykresie, kurs nie pozostawał długo powyżej tego poziomu. Oprócz tego, obecnie znajduje się on w okolicy 200-okresowej średniej kroczącej.
W trzecim kwartale 2018 roku zysk netto Dino Polska wyniósł 82,275 mln zł, wobec 63,542 mln zł w analogicznym okresie 2017 roku. Przychody sięgnęły w tym okresie 1 558,518 mln zł, wobec 1 220,171 mln zł rok wcześniej. Łącznie w miesiącach od stycznia do września 2018 roku spółka zarobiła 208,730 mln zł, co jest wynikiem o 48,4 procent lepszym w porównaniu z tym samym okresem roku wcześniejszego. W sumie w 2017 roku Dino Polska osiągnął zysk netto na poziomie 213,604 mln zł co oznacza, że firma ma duże szanse pokonać ten wynik w 2018 roku.
Systematycznie rosną marże generowane przez Grupę Dino Polska. W latach 2014-2017 marża brutto na sprzedaży zwiększyła się z poziomu 22 procent do 23 procent. Po trzech kwartałach bieżącego roku marża brutto na sprzedaży była na poziomie 23,6 procent wobec 22,9 procent w analogicznym okresie rok wcześniej, a skorygowana marża EBITDA wzrosła rok do roku o 2 pkt. procentowe do poziomu 8,7 procent.
Ogłaszamy koniec przerwy świąteczno-noworocznej. Czas powoli wracać do inwestorskiej rutyny.
— Stow. Inwest. Ind. (@inwestorzy) 2 stycznia 2019
Na dobry początek Nowego Roku ???? sprawdźcie ile punktów na 100 nasi analitycy wystawili spółce Dino Polska ????
Kolejny odcinek Spółki pod lupą SII ???? gotowy!https://t.co/Wyh0SwpQtO