Chat with us, powered by LiveChat

Dino Polska otworzyła ponad 200 nowych sklepów. Spółka imponuje tempem wzrostu

Skomentuj artykuł
benjaminnolte - fotolia.com

Notowana w indeksie mWIG40 firma Dino Polska, właściciel sieci średniej wielkości supermarketów, otworzyła w 2018 roku 202 nowe sklepy. W pierwszych 9 miesiącach ubiegłego roku spółka zarobiła 208,73 mln zł, co jest wynikiem o 48,4 procent lepszym w porównaniu z tym samym okresem roku wcześniejszego.

 

Jak poinformowała spółka w informacji zamieszczonej w piątek na swojej stronie internetowej, sieć sklepów Dino liczy już 977 placówki, według stanu na 31 grudnia 2018 roku. Tempo wzrostu w ubiegłym roku urosło, gdyż jeszcze w 2017 roku otwarto 147 nowych sklepów. W ubiegłym roku otwarto 202 nowe placówki, co daje wzrost liczby otwarć na poziomie 37 procent rok do roku. Z kolei na koniec trzeciego kwartału sieć liczyła 895 sklepów, co oznacza, że w okresie ostatnich trzech miesięcy minionego roku Dino Polska zwiększyla ich liczebność o 82.

 

Spółka podaje również, że powierzchnia sal sprzedaży wzrosła do poziomu 375,7 tys. metrów kwadratowych na koniec 2018 roku, co daje wzrost rok do roku równy 27,3 procent.

 

- W ostatnich trzech latach podwoiliśmy liczbę naszych marketów. Dziś mamy blisko tysiąc sklepów Dino. Było to możliwe dzięki przemyślanej strategii ekspansji i zaufaniu, którym obdarzają nas klienci. Dostrzegamy zmiany preferencji Polaków wynikające z coraz bardziej aktywnego trybu życia i szybko na nie reagujemy umożliwiając naszym klientom codzienne, komfortowe zakupy w dobrych cenach oraz blisko miejsc zamieszkania - stwierdził Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska, cytowany w komunikacie.

 

Dino Polska rozbudowuje nie tylko sieć sklepów, ale także swoje zaplecze. W 2018 roku spółka uruchomiła czwarte centrum dystrybucyjne, które znajduje się w Rzeszotarach na Dolnym Śląsku. Pozostałe trzy są zlokalizowane w Krotoszynie (woj. wielkopolskie), Jastrowiu (woj. wielkopolskie) i Piotrkowie Trybunalskim (woj. łódzkie). Nic więc dziwnego, że sieć sklepów Dino pokrywa przede wszystkim województwa dolnośląskie, opolskie, wielkopolskie, śląskie, łódzkie, kujawsko-pomorskie i lubuskie. Spółka jest również obecna w takich województwach jak zachodnio-pomorskie, pomorskie, mazowieckie i świętokrzyskie. Według danych aktualnych na dzień 30 września 2018 roku, największe zagęszczenie sklepów spółka miała w województwie wielkopolskim. Liczba placówek w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców wynosi tam 7,3. Drugie w tej kategorii jest województwo lubuskie z wynikiem 6,3.

 

- W 2019 roku chcemy kontynuować naszą strategię rozwoju organicznego. W 2018 roku sprzyjało nam dobre otoczenie makroekonomiczne, a w szczególności rosnący popyt konsumpcyjny wspierany przez rosnące zatrudnienie oraz dobre nastroje gospodarstw domowych. W 2019 roku spodziewamy się kontynuacji pozytywnych trendów - dodał prezes.

 

Dino Polska - wykres kursu akcji
Dino Polska - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Inwestorzy zareagowali na te dane z umiarkowanym entuzjazmem. W drugiej części piątkowej sesji akcje spółki zyskiwały niewiele ponad 0,5 procent, znajdując się nieznacznie poniżej poziomu 100 zł za akcję. Rynek w ostatnim czasie kilkukrotnie testował ten poziom, ale jak widać na zamieszczonym powyżej wykresie, kurs nie pozostawał długo powyżej tego poziomu. Oprócz tego, obecnie znajduje się on w okolicy 200-okresowej średniej kroczącej.

 

W trzecim kwartale 2018 roku zysk netto Dino Polska wyniósł 82,275 mln zł, wobec 63,542 mln zł w analogicznym okresie 2017 roku. Przychody sięgnęły w tym okresie 1 558,518 mln zł, wobec 1 220,171 mln zł rok wcześniej. Łącznie w miesiącach od stycznia do września 2018 roku spółka zarobiła 208,730 mln zł, co jest wynikiem o 48,4 procent lepszym w porównaniu z tym samym okresem roku wcześniejszego. W sumie w 2017 roku Dino Polska osiągnął zysk netto na poziomie 213,604 mln zł co oznacza, że firma ma duże szanse pokonać ten wynik w 2018 roku.

 

Systematycznie rosną marże generowane przez Grupę Dino Polska. W latach 2014-2017 marża brutto na sprzedaży zwiększyła się z poziomu 22 procent do 23 procent. Po trzech kwartałach bieżącego roku marża brutto na sprzedaży była na poziomie 23,6 procent wobec 22,9 procent w analogicznym okresie rok wcześniej, a skorygowana marża EBITDA wzrosła rok do roku o 2 pkt. procentowe do poziomu 8,7 procent.


Więcej na temat strategii spółki, perspektyw jej rozwoju, wyników finansowych, płynności, polityki dywidendowej i nie tylko można znaleźć w tekście dotyczącym Dino Polska w ramach cyklu Spółka pod lupą SII.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie