Zjawisko odejścia inwestorów indywidualnych od bezpośrednich inwestycji dokonywanych na rynku kapitałowym na rzecz skomplikowanych produktów inwestycyjnych o niskiej skuteczności posunęło się zbyt daleko. Aby zapewnić długoterminowy wzrost wartości zgromadzonych oszczędności konieczny jest powrót konsumentów do bezpośrednich inwestycji kapitałowych i zapewnienie równych szans wszystkim uczestnikom tego rynku. CMU może pomóc w osiągnięciu tego celu.
Ze względu na inicjatywę “zrównoważonego finansowania”, główne działania zaplanowane w ramach CMU mogą się nie udać. BETTER FINANCE wierzy w konieczność promowania uczciwego wzrostu gospodarczego przy jednoczesnym dbaniu o interes osób oszczędzających długoterminowo. Koncepcja “zrównoważonego finansowania” powinna mieć swoje odzwierciedlenie w produktach zgodnych z unijnymi zasadami ochrony inwestorów. Dotyczy to w szczególności ich przejrzystości, prostoty oraz uczciwości działania względem inwestora.
Komisja Europejska (KE) i Parlament Europejski (PE) nie mówią obecnie zbyt wiele na temat ochrony inwestorów indywidualnych na rynku finansowym, natomiast BETTER FINANCE z uwagą śledzi priorytety dotyczące tej kwestii, wyznaczone na kolejne 5 lat (2019-2024). Dla konsumentów kluczowy będzie projekt CMU i CMU 3.0, również ze względu na fakt zbliżającego się Brexitu.
Poprawienie atrakcyjności europejskich rynków kapitałowych z punktu widzenia wszystkich jego uczestników pozostaje wyzwaniem. Jest jednak kilka możliwości, które mają szansę sprawić, że obywatele odzyskają zaufanie do tego rynku. W pierwszej kolejności należy uporać się z procesem nieuczciwej sprzedaży produktów inwestycyjnych, zapewnić odpowiednią ochronę interesom oraz uprościć proces zgłaszania zbiorowych roszczeń. Jak pokazują badania PE i BETTER FINANCE, przepisy dotyczące ochrony inwestorów nie są należycie egzekwowane. Aby temu zaradzić, Europejskie Urzędy Nadzoru (ESA) powinny korzystać ze swoich nowych uprawnień.
Prowadzenie działań w ramach Unii Rynków Kapitałowych to także okazja do stworzenia silniejszego powiązania pomiędzy wartością aktywów zgromadzonych przez obywateli UE, a wartością zainwestowanych aktywów. Aby inicjatywa ta miała szansę powodzenia, europejscy inwestorzy i oszczędzający powinni mieć możliwość łatwego korzystania z prostych i przejrzystych produktów inwestycyjnych takich jak akcje, obligacje, fundusze ETF czy otwarte fundusze inwestycyjne, zamiast kupować je poprzez mało przejrzyste, skomplikowane i obciążone dodatkowymi opłatami produkty.
Aby zadbać o przyjazne podejście inwestorów do unijnej polityki finansowej, organy UE nadal powinny zwiększać ich zaangażowanie w procesie jej tworzenia. “Europejskie gospodarstwa domowe są bowiem głównym źródłem długoterminowego finansowania realnej gospodarki”.
Na konferencji “EU Capital Markets 2024” zorganizowanej przez BETTER FINANCE i FESE (Federacja Europejskich Giełd Papierów Wartościowych), która odbyła się 5 grudnia 2018 roku, Olivier Guersent, dyrektor generalny Unii Rynków Kapitałowych w Komisji Europejskiej stwierdził, że “Komisja Europejska wypełniła 31 z 33 inicjatyw w ramach planu działania Unii Rynków Kapitałowych. Mimo że wywiązała się z powierzonego zadania, niektórzy twierdzą, że czynności te wykraczały tylko nieznacznie poza działania wykonane wcześniej w ramach CMU. Jest to częściowo prawda, gdyż przyjęto 3 z 13 wniosków legislacyjnych, które były częścią wykonywanych inicjatyw. Komisja wykazuje zbyt małą inicjatywę w tej sprawie, co nie zmieniło się od czasu zakończenia ostatniego kryzysu.”