Chat with us, powered by LiveChat

Zara i Reserved, czyli Inditex kontra LPP. Porównujemy dwie duże firmy odzieżowe

Skomentuj artykuł
TATIANA - fotolia.com / LPP S.A. / Inditex S.A.

Prawie 80 mld euro. Taka wartość dzieli kapitalizacje polskiego LPP i hiszpańskiego Inditexu. Porównując skalę działania i zyski tych dwóch spółek odzieżowych, przewaga wyraźnie jest po stronie właściciela sklepów Zara. Jednakże jeżeli spojrzymy na przychody widać, że różnica jest już znacznie mniejsza.

 

Obecna wartość rynkowa LPP wynosi prawie 15 mld zł (czyli około 3,5 mld euro), tymczasem Inditex może się pochwalić kapitalizacją na poziomie niespełna 84 mld euro. Widać zatem, że różnica jest kolosalna i większa niż miało to miejsce przy porównaniu polskich i zagranicznych spółek gamingowych, o czym pisaliśmy niedawno. Wartości te obliczono na podstawie kursów akcji tych spółek na zakończenie środowej sesji.

 

Wprawdzie ostatnie lata pod względem skali ekspansji rynkowej, właściciel marki Reserved może zaliczyć do udanych, to polska firma nadal jest znacznie mniejsza od takiego giganta jak Inditex. Różnice widać m.in. w zasięgu prowadzonej działalności oraz w wynikach obu spółek. LPP ma sklepy stacjonarne w 22 krajach, natomiast Inditex w 96 krajach.

 

Łącznie w okresie pierwszych trzech kwartałów ostatniego roku obrotowego LPP zarobiła 192,9 mln zł, natomiast właściciel sieci sklepów Zara wypracował 2,438 mld euro zysku. Jest to ponad 50 razy więcej w stosunku do wyniku polskiej spółki. W przypadku przychodów różnica ta nie jest już tak duża. Według danych za trzy kwartały ostatniego roku obrotowego, przychody Inditexu były 14-krotnie wyższe od przychodów LPP wypracowanych w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku.

 

Stopa zwrotu z akcji LPP i Inditexu na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, roku oraz 5 lat (dane w proc.)*

Spółka 6M 1Y 5Y
LPP -10,0 -13,5 -11,1
Inditex 6,9 12,4 27,3

**dane obliczone na podstawie kursu akcji z zamknięcia sesji 06.03.2019
Źródło: SII na podstawie notowań akcji LPP i Inditexu

 

Podane w poniższych tabelach dane finansowe dotyczą ostatnich czterech lat. W przypadku ostatniego roku obrotowego przedstawiono dane skumulowane za trzy kwartały, ponieważ dane roczne nie zostały jeszcze opublikowane. W kwestii danych bilansowych, przedstawiają one stan na koniec roku obrotowego, natomiast w przypadku ostatniego roku, na koniec trzeciego kwartału.

LPP- ponad 1700 sklepów w 22 krajach

W okresie pierwszych 9 miesięcy tego roku LPP osiągnęło przychody na poziomie prawie 5,7 mld zł, a zysk netto wyniósł 192,9 mln zł. Na koniec trzeciego kwartału 2018 roku spółka dysponowała 1714 sklepami umiejscowionymi w 22 krajach, z czego 774 znajdowały się poza Polską. W porównaniu do analogicznego momentu w 2017 roku, powierzchnia sklepów wzrosła o 10,2 procent do poziomu 1035,4 tys. metrów kwadratowych. Dane roczne z poprzednich lat przedstawia tabela poniżej.

 

Skonsolidowane wyniki finansowe LPP w latach 2015-2018 (w mln zł)

  2015 2016 2017 2018 (I kw. - III kw.)*
Przychody   5 130,353

6 019,046

7 029,425  5 674,032 
EBIT  502,689 226,421 578,434 323,235
EBITDA  726,244 493,802 871,863 581,537
Zysk netto 351,320 174,775 440,851 192,917 
Kapitalizacja**  14,9 mld zł

*dane skumulowane za trzy kwartały 2018 roku

**dane obliczone na podstawie kursu akcji z zamknięcia sesji 06.03.2019

Źródło: SII na podstawie sprawozdań finansowych LPP

 

W skład portfolio LPP wchodzą takie marki jak Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. Największą sieć stanowią sklepy Reserved, których na koniec września 2018 roku było 451. Mimo że liczba lokalizacji jest o 6 niższa w porównaniu do tego samego momentu 2017 roku, to ich łączna powierzchnia, dzięki wejściu na dwa nowe rynki (Słowenia i Izrael), wzrosła w trzecim kwartale o prawie 60 tys. metrów kwadratowych. Sklepów Cropp i House na koniec września było ponad 300, natomiast w przypadku Mohito liczba ta sięgnęła 291.

 

Liczba sklepów poszczególnych marek należących do LPP*

 Marka Liczba sklepów Zmiana r/r
Reserved 451 -3
Cropp 362 -11
House 326 +2
Mohito 291 +6
Sinsay 256 +43
Outlety 28 -6
Razem 1714 +31

*stan na dzień 30.09.2018

Źródło: SII na podstawie danych zawartych w sprawozdaniu finansowym LPP za trzeci kwartał 2018 roku

 

Największym rynkiem zbytu dla LPP nadal pozostaje Polska. W terminie od pierwszego do trzeciego kwartału 2018 roku przychody ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych nad Wisłą nieznacznie przekroczyły 3 mld zł, co stanowi ponad 50 procent łącznej sprzedaży spółki w tym okresie. Na drugim miejscu znalazł się rynek rosyjski z przychodem przekraczającym miliard zł. W następnej kolejności jest rynek czeski i ukraiński (ponad 200 mln zł przychodu) oraz niemiecki, słowacki, rumuński i węgierski (ponad 100 mln zł przychodu). Oprócz tego w firma działa m.in. w krajach bałtyckich, w Chorwacji, Serbii, Bułgarii, Wielkiej Brytanii, a także na Bliskim Wschodzie. Według danych za 9 miesięcy 2018 roku, w ujęciu rocznym najbardziej rozwijającym się rynkiem dla LPP była Serbia. Wynika to z faktu niskiej bazy, gdyż jeszcze rok wcześniej, tamtejsze sklepy spółki wypracowały nieco ponad milion złotych przychodów. Obecnie jest to ponad 18,8 mln zł przychodu.

 

Dane bilansowe LPP na koniec poszczególnych okresów (w mln zł) 

  2015 2016 2017 2018 (I kw. - III kw.)*
Aktywa trwałe 1 796,996 1 838,664 1 919,694 2 238,057
Wartości niematerialne i prawne 324,448 330,617 351,177 368,057
Rzeczowe aktywa trwałe 1 258,751 1 291,338 1 347,570 1 648,279
Aktywa obrotowe 1 768,173 1 839,268 2 287,125 2 929,755
Zapasy 1 319,735 1 164,135 1 472,537 1 578,055
Środki pieniężne i ich ekwiwalnety 224,447 365,753 514,790 851,155
Kapitał własny 1 889,739 2 134,731 2 443,446 2 555,325
Zobowiązania długoterminowe 344,083 267,254 233,140 315,296
Zobowiązania krótkoterminowe 1 331,347 267,254 233,140 315,296

*dane na koniec trzeciego kwartału 2018 roku

Źródło: SII na podstawie sprawozdań finansowych LPP

 

Firma również prężnie rozwija sprzedaż internetową. Na przestrzeni trzech kwartałów 2018 roku przychody ze sprzedaży online wyniosły prawie 460 mln zł, co daje wzrost rok do roku na poziomie 114,5 procent. Jest to także 8,1 procent wszystkich przychodów całej grupy kapitałowej.

 

Jak czytamy w sprawozdaniu LPP, w trzecim kwartale 2018 roku wydatki inwestycyjne spółki wyniosły 209,9 mln zł. Były one o 74 procent wyższe rok do roku ze względu na wydatki związane z rozbudową centrum dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim, siedziby oraz pierwszymi kosztami budowy centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Marża handlowa w tym okresie wzrosła o 2,0 p.p do 51 procent. Stało się to dzięki korzystnym trendom walutowym oraz dobrze przyjętej kolekcji jesienno-zimowej większości marek. Celem spółki na cały 2018 rok jest m.in. osiągnięcie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży grupy oraz marży na poziomie 54-55 procent.

 

LPP - wykres kursu akcji w okresie ostatnich 5 lat
 LPP - wykres kursu akcji
Źródło: Google Finance

 

Pełny raport LPP poznamy 11 kwietnia 2019 roku. Ja dotąd firma przedstawiła jedynie szacunki dotyczące wyników za cały 2018 rok. Według wstępnych danych, w ubiegłym roku przychody LPP przekroczyły 8 mld zł (+14 procent rok do roku), a zysk EBIT wyniósł 743 mln zł (+28 procent rok do roku).

Inditex - 7442 sklepy w 96 krajach

Inditex, czyli Industria de Diseño Textil to hiszpańska spółka i jedna z największych na świecie firm odzieżowych. W jej portfolio znajdziemy sklepy takich marek jak Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Massimo Dutti oraz Uterqüe.

 

Rok obrotowy spółki rozpoczyna się miesiąc po rozpoczęciu roku kalendarzowego. Z tego względu rok obrotowy Inditexu trwa od 1 lutego do 31 stycznia następnego roku kalendarzowego. Przedstawione poniżej dane pokazują wyniki roczne Inditexu. W przypadku roku obrotowego rozpoczętego w lutym 2018 roku, pokazano dane skumulowane za trzy pierwsze kwartały.

 
Skonsolidowane wyniki finansowe Inditexu za ostatnie cztery lata obrotowe (w mln euro)

  2015/2016 2016/2017 2017/2018

2018/2019
(I kw. - III kw.)*

Przychody   20 900,439  23 311 25 336 18 437 
EBIT 3 705,336 4056 4 429 3 070
EBITDA 4 662,676 5 001 5 511 3 932
Zysk netto 2 874,584 3 157 3 368 2 438 
Kapitalizacja**  83,8 mld euro

*dane skumulowane za trzy kwartały roku obrotowego 2018/2019

**dane obliczone na podstawie kursu akcji z zamknięcia sesji 06.03.2019

Źródło: SII na podstawie danych Yahoo Finance oraz sprawozdania finansowego Inditexu za trzeci kwartał roku obrotowego 2018/2019

 

W okresie od lutego do października 2018 roku Inditex osiągnął 18,4 miliardów euro przychodu (+3 procent rok do roku), przy zysku EBIT na poziomie 3,1 mld euro (+3 procent rok do roku) i zysku netto wynoszącym 2,4 mld euro. Taki wynik jest nie tylko wyższy w ujęciu rocznym o 4 procent, ale i rekordowy. Negatywny wpływ na sprzedaż miały różnice kursowe, które obniżyły o 4,3 procent wyniki sprzedaży.

 

Firma rozpoczęła swoją działalność w 1963 roku. Obecnie ma 7442 sklepy stacjonarne umiejscowione w 96 krajach świata. Oprócz tego Inditex sprzedaje swoje wyroby 202 krajach w formacie e-commerce. Najgęstszą sieć tworzą sklepy Zara, których spółka posiada obecnie 2246. Nieco ponad tysiąc sklepów liczy sieć sygnowana marką Stradivarius i Bershka. Według danych opublikowanych na stronie Inditexu, 57 procent fabryk znajduje się w pobliżu centrali spółki w Arteixo w Hiszpanii. Ta natomiast jest umiejscowiona obok miasta La Coruna, 18-tego co do wielkości miastem Hiszpanii. Mimo swojej wielkości, dzięki działalności spółki w 2017 roku, prowincja odpowiadała aż za 4 procent eksportu całego kraju. Firma jest również największym pracodawcą w regionie.

 

Liczba sklepów poszczególnych marek należących do Inditexu

Marka Liczba sklepów
Zara 2246
Bershka 1100
Stradivarius 1008
Pull&Bear 970
Massimo Dutti 762
Oysho 666
Zara Home  599
Uterqüe  91
Razem  7442

Źródło: SII na podstawie danych zawartych na stronie internetowej Inditexu

 

Spółka pracuje nad rozwojem sprzedaży internetowej. Ogłosiła, że do końca 2020 roku produkty sprzedawane pod każdą z jej ośmiu marek, będą dostępne w sklepach online na całym świecie, a zatem również w tych krajach, gdzie spółka nie prowadzi sklepów stacjonarnych. Poza tym, Inditex wprowadza do swoich sklepów zintegrowany system zarządzania zapasami i stanami magazynowymi, stosujący technologię identyfikacji radiowej (RFID). Pozwala on realizować zamówienia online również w sklepach stacjonarnych.

 

Dane bilansowe Inditexu na koniec poszczególnych okresów (w mln euro) 

  2015/2016 2016/2017 2017/2018

2018/2019

(I kw. - III kw.)*

Aktywa trwałe  8 970,913 9 723 10 084 11 037
Wartości niematerialne i prawne 694,771 716 712 991
Rzeczowe aktywa trwałe 6 597,467 7 283 7 644 8 307
Aktywa obrotowe 8 449,235 9 898 10 147 11 454 
Zapasy 2 195,015 2 549 2 685 3 630
Środki pieniężne i ich ekwiwalnety 4 225,527 4 116 4 931 5 103
Kapitał własny 11 410,197 12 713 13 497 13 662
Zobowiązania długoterminowe 1 236,204 1 419 1 536 1 603
Zobowiązania krótkoterminowe 4 670,151 5 451 5 173 7 226

*dane na koniec trzeciego kwartału rok obrotowego 2018/2019 (30.10.2018)

Źródło: SII na podstawie danych Yahoo Finance oraz sprawozdania finansowego Inditexu za trzeci kwartał roku obrotowego 2018/2019

 

W okresie 9 miesięcy 2018 roku firma otworzyła sklepy na 51 rynkach, a marża brutto sięgnęła 58 procent. Pełny raport za rok obrotowy rozpoczęty 1 lutego 2018 roku i zakończony 31 stycznia 2019 roku poznamy 13 marca.

 

Inditex - wykres kursu akcji w okresie ostatnich 5 lat
 Inditex - wykres kursu akcji
Źródło: Google Finance

 

© 2012-2019 Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zastrzega, iż wszystkie materiały dostępne w serwisie sii.org.pl są objęte ochroną prawa autorskiego. Kopiowanie, zwielokrotnianie, rozpowszechnianie i inne formy korzystania z materiałów umieszczonych w ww. serwisie wykraczające poza granice dozwolone prawem jest zabronione.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie