Tematem czatu inwestorskiego Agory, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych było omówienie wyników grupy za czwarty kwartał 2018 roku. Pytania uczestników czatu, na które odpowiadała Anna Kryńska-Godlewska, Członek Zarządu Grupy Agora, dotyczyły wszystkich segmentów działalności spółki.
Segment Film i Książka wypracował 35 procent przychodów grupy
Wiele pytań inwestorów dotyczyło sieci kin Helios zaliczanego do segmentu Film i Książka. Odpowiadał on za 35,3 procent przychodów Grupy Agora w 2018 roku. Mimo tak dużej roli tego segmentu, firma dopiero w 2018 roku otworzyła multipleks w Warszawie.
- Terminy otwarcia poszczególnych lokali zależą od tempa rozwoju rynku galerii handlowych. W Warszawie przed 2018 roku w zasadzie nie otwierały się nowe obiekty handlowe. Dwie inwestycje, w których Helios wcześniej planował otworzyć swoje kina nie zostały zrealizowane - tłumaczyła Anna Kryńska-Godlewska.
Podczas czatu inwestorskiego dowiedzieliśmy się również, że pod względem frekwencji spółka posiada 21 procent udziału w rynku kinowym w Polsce, na którym dominują trzy duże sieci, w tym Helios.
Członek Zarządu Grupy Agora nie martwi się również konkurencją ze strony internetowych wypożyczalniami typu Netflix czy HBO GO. Według niej od pięciu lat w Polsce frekwencja w kinach rośnie, a widzowie Netflixa i HBO GO są w nich bardzo częstymi gośćmi. Oprócz tego tego wzrost frekwencji wspiera rozwój polskiej produkcji filmowej.
Agora - wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl |
Czynnikiem, który pozytywnie wpływa na wzrost frekwencji w kinach jest również dobry repertuar, a ten na 2019 zapowiada się bardzo dobrze. - Początek roku należy do polskiej komedii Misz Masz, czyli Kogel Mogel 3 z 2,3 mln widzów. Pod koniec roku do kin zawitają ponownie Gwiezdne Wojny, które mają wielu wiernych fanów - stwierdziła Kryńska-Godlewska.
Papa Diego i Pasibus
W połowie listopada ubiegłego roku Agora otworzyła pierwszy lokal sieci Papa Diego. Według informacji przekazanej podczas czatu, obecnie działa ich 7, a w tym roku firma planuje otworzyć kolejnych 20 lokali gastronomicznych w ramach sieci Papa Diego i Van Dog.
Wiele pytań dotyczyło również sieci Pasibus w przypadku których StepInside „jest uprawniona do prowadzenia do 10 lokali”. - Zgodnie ze wstępną umową StepInside już teraz może otworzyć do 10 lokali. Docelowo planowane jest otworzenie około 40 lokali po sfinalizowaniu formalności i wymogów regulacyjnych. Żadne z lokali gastronomicznych, które planuje prowadzić Grupa Agora poprzez Helios S.A. nie są zlokalizowane w kinach. Mogą znajdować się w tych samych galeriach handlowych co kina, jednak ciekawych lokali poszukujemy także w innych atrakcyjnych miejscach także poza galeriami - tłumaczyła przedstawicielka zarządu Agory. Dodała również, że lokale pod marką Pasibus będą rozwijane w modelu franczyzowym.
Prasa i druk, czyli Gazeta Wyborcza i optymalizacja
W temacie segmentu Prasa, jeden z inwestorów zapytał o wpływ wzrostu ceny egzemplarzowej Gazety Wyborczej na wielkość sprzedaży.
- Wzrost ceny egzemplarowej Gazety Wyborczej nie miał negatywnego wpływu na wolumen sprzedaży, a wpłynął pozytywnie na przychody z tego tytułu - stwierdziła Anna Kryńska-Godlewska.
Do 2022 roku spółka spodziewa się potrojenia liczby subskrypcji cyfrowych Gazety Wyborczej, wobec 133 tys. na koniec 2017 roku. Na koniec 2018 roku spółka miała 170,5 tys. aktywnych subskrypcji cyfrowych Wyborcza.pl.
Z kolei na pytanie, jak Agora zamierza sobie poradzić z negatywnymi trendami na rynku prasy, przedstawicielka zarządu odpowiedziała, że kluczowa będzie dbałość o jakość dziennikarstwa oraz rozwój prenumeraty cyfrowej.
Poruszony został również temat optymalizacji działalności poligraficznej. - Optymalizacja działalności poligraficznej polega na stopniowym wygaszeniu działności drukarni w Tychach i Pile oraz przeniesieniu całości działalności poligraficznej do stołecznej drukarni. O kosztach tej optymalizacji i oszczędnościach spółka poinformuje po zakończeniu konsultacji ze związkiem zawodowym i w raporcie za pierwszy kwartał 2019 roku - mówiła Anna Kryńska-Godlewska. Odpowiadając na kolejne pytanie dodała również, że w innych segmentach grupy nie są prowadzone zwolnienia grupowe.
Zobacz, jak relacjonowaliśmy czat inwestorski ze spółką Agora na twitterze
Relacja z czatu inwestorskiego Agora
W przypadku radia padło pytanie o perspektywy rozwoju tego segmentu działalności spółki, w szczególności w kontekście rozwoju serwisów streamingowych.
- Radio w Polsce jest niezwykle popularnym medium, którego konsumpcja się nie zmniejsza, a wręcz rośnie. Szansą dla radia jest cyfryzacja, która oferuje mu dodatkowe kanały dystrybucji oraz szansę rozwoju podcastów. Przykładem takich działań jest oferta Premium TOK FM - stwierdziła przedstawicielka zarządu Agory.
Pojawiły się również pytania o dotyczące nabycia 40 udziałów w Eurozet, spółce będącej właścicielem Radia Zet. Jeden z uczestników czatu zapytał o ewentualny zakup kolejnych udziałów w tym podmiocie oraz o czynniki wpływające na tą decyzję.
Według Anny Kryńskiej-Godlewskiej będzie to zależeć od sytuacji gospodarczej, wyników Eurozet, a także zgody Prezesa UOKIK.
W 2018 roku spółka odnotowała wzrost przychodów z reklamy. Wynikało to m.in. ze wzrostu rynku reklamy na początku 2018 roku o około 8 procent, co było efektem dynamicznego wzrostu gospodarczego. Wraz ze spowolnieniem w czwartym kwartale, obniżyła się również dynamika wydatków na reklamę.
Wzrost cen energii elektrycznej
- Potencjalny wzrost cen energii będzie miał negatywny wpływ na wyniki Agory, w szczególności w segmentach Film i Książka, Druk i Reklama Zewnętrzna - odpowiedziała Anna Kryńska-Godlewska na pytanie dotyczące wpływu wzrostu cen energii elektrycznej na działalność Agory.
Przy pytaniach dotyczących szans oraz zagrożeń dotyczących spółki, a także tempa wzrostu poszczególnych jej segmentów, przedstawicielka zarządu wskazała na opublikowany w ubiegłym tygodniu raport roczny oraz strategię grupy dostępną na stronie spółki.
Ekspansja i przejęcia
Na pytanie dotyczące możliwej ekspansji zagranicznej Agory, Anna Kryńska-Godlewska odpowiedziała: W większości segmentów Grupa planuje rozwój na terenie Polski. W obszarze internetu coraz odważniej inwestujemy na rynkach globalnych, o czym świadczą nasze inwestycje w ROI Hunter i Yieldbird. Konkretnych informacji dotyczących planowanych działań zakresie przejęć jednak nie zdradziła. Dowiedzieliśmy się tylko, że spółka cały czas aktywnie poszukuje ciekawych aktywów do przejęcia.
Dywidenda
- Agora ma od 2005 roku stałą politykę dywidendową 0,50 zł na akcję. Zarząd spółki co roku w maju przedstawia swoją rekomendację co do podziału zysku - stwierdziła Anna Kryńska-Godlewska w kontekście polityki dywidendowej. Dodała, że spółka podtrzymała jej realizację w ogłoszonej w 2018 roku strategii.