Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Omówienie wyników Grupy PZU za pierwsze półrocze 2019 r.

Temat czatu: Omówienie wyników Grupy PZU za pierwsze półrocze 2019 r.

Data: piątek, 30 sierpnia, godz. 12:00

 

PZU

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Tomasz Kulik

Tomasz Kulik

Członek Zarządu PZU od 14 października 2016 roku oraz PZU Życie od 19 października 2016 roku

 

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uzyskał tytuł MBA Uniwersytetu Illinois oraz ukończył program Warsaw - Illinois Executive MBA. Członek The Association of Chartered Certified Accountants. Przez większość kariery zawodowej związany z Grupą Aviva (d. Commercial Union). Przed powołaniem do Zarządu PZU dyrektor Biura Planowania i Kontrolingu. Przygotowywał strategię Grupy Kapitałowej PZU na lata 2016 - 2020 oraz politykę kapitałowo-dywidendową. Był również Członkiem Zarządu TFI PZU SA nadzorującym obszar finansów, ryzyka, operacji i IT. Kierując pracami Zarządu TFI PZU SA odpowiadał dodatkowo za obszar korporacyjny.

 

 

 

Grupa PZU

Grupa Kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń (Grupa PZU, Grupa) jest największą instytucją finansową w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Na jej czele stoi PZU, którego tradycje sięgają 1803 roku, kiedy powstało pierwsze na ziemiach polskich towarzystwo ubezpieczeniowe. Od 2010 roku spółka PZU jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, gdzie – od debiutu – znajduje się w czołówce najwyżej wycenianych i najbardziej płynnych spółek.

 

Grupa PZU zarządza ponad 300 mld zł aktywów, świadcząc usługi w pięciu krajach. Badania znajomości marki potwierdzają, że PZU jest najbardziej rozpoznawalną marką w Polsce (spontaniczna
rozpoznawalność marki PZU to 88%, wspomagana - 100%).

 

Spółki Grupy są aktywne nie tylko w ubezpieczeniach na życie i majątkowych, ale także w obszarze produktów inwestycyjnych, emerytalnych, ochrony zdrowia i bankowości. W ramach partnerstw strategicznych współpracują z liderami różnych branż, tworząc produkty przeznaczone dla ich klientów. Na przykład współpracując z firmami z branży telekomunikacyjnej i energetycznej PZU oferuje ubezpieczenia sprzętu elektronicznego oraz usługi assistance dla klientów indywidualnych oraz przedsiębiorstw. Dodatkowo, w ramach partnerstw strategicznych w 2018 roku Grupa rozpoczęła współpracę z LOT oraz Allegro.

 

Strategiczną ambicją Grupy jest nowe podejście do budowania relacji z klientem, które będzie skutkować integracją wszystkich obszarów działalności wokół klienta. Dzięki temu możliwe będzie dostarczanie produktów i usług dobrze dopasowanych do potrzeb klienta, w odpowiednim dla niego miejscu i czasie oraz kompleksowe reagowanie na inne jego potrzeby. Wsparciem tego procesu jest wykorzystanie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, big data i rozwiązaniach mobilnych, które przyczynią się do budowy trwałej przewagi technologicznej, w zakresie zintegrowanej obsługi klienta.

 

PZU jest organizacją działającą na dużą skalę, świadomą swojego dużego wpływu społecznego oraz rosnących oczekiwań różnych interesariuszy, w tym m.in. klientów, pracowników, inwestorów, partnerów, ekspertów branżowych, otoczenia społecznego, szeregu instytucji i organizacji. Dlatego też, zarządzanie relacjami z interesariuszami i ich wpływem na otoczenie biznesowe realizowane jest w sposób świadomy i zrównoważony. PZU jest spółką otwartą na oczekiwania społeczne. W realizowanych działaniach dąży do kreowania trendów i konstruowania rozwiązań biznesowych w odpowiedzialny sposób. Angażuje się również w działania na rzecz społeczności lokalnych, w których funkcjonują klienci i pracownicy Grupy. Zrównoważone zarządzanie dla Grupy PZU to świadomy wybór
prowadzenia biznesu, który pozwala budować długoterminową wartość firmy w etyczny i transparentny sposób, uwzględniający potrzeby i oczekiwania interesariuszy.

 

Spółka bierze udział w programie 10na10

 

10 na 10 - komunikuj się skutecznie

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Witamy Państwa na czacie z Tomaszem Kulikiem CFO Grupy PZU.

 

Warto: Rząd zapisał w projekcie budżetu na 2020 zmniejszenie potrzeb dywidendowych. Jaka będzie polityka dywidendowa PZU w 2020?

 

Tomasz Kulik: Na dzień dzisiejszy nie widzimy ani konieczności ani potrzeby modyfikowania naszej polityki. Traktujemy politykę dywidendową jako długoterminowe zobowiązanie w stosunku do akcjonariuszy.

 

Mały: Jaki jest główny powód wzrostu wyniku netto przypisanego jednostce dominującej do najwyższego poziomu od 5 lat?

 

Tomasz Kulik: To element kilku zmiennych. Przede wszystkim utrzymujące się, bardzo dobre wyniki po stronie działalności ubezpieczeniowej, coraz większy udział w wynikach segmentu zdrowotnego oraz bardzo wysokie wyniki z działalności inwestycyjnej na portfelu głównym, którego rentowność po pierwszym półroczu przekroczyła 4,1%, generując nadwyżkę ponad stopę wolną od ryzyka na poziomie 240 punktów bazowych.

 

Kamil: Polityka dywidendowa spółki obejmuje okres od 2016 do 2020 roku. Jakie zmiany PZU przewiduje wdrożyć po tym okresie?

 

Tomasz Kulik: Polityka dywidendowa jest ściśle związana z horyzontem obecnej strategii (2020) i w tym okresie uważamy, że dobrze adresuje cele jakie przed nią zostały postawione. Chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie dotyczące potencjalnej zmiany w połączeniu z nową strategią, nad którą powoli zaczynamy się zastanawiać – myśląc o tym co w długiej perspektywie powinno stanowić dla nas kolejny istotny element wzrostowy.

 

Ktoś: Niedawno została podana informacja o uruchomieniu gabinetów stomatologicznych w ramach działalności PZU Zdrowie. Jakie spółka ma plany w tym zakresie?

 

Tomasz Kulik: Uruchomienie obszaru stomatologii to kolejny krok w stronę tworzenia kompleksowej obsługi w PZU Zdrowie. Chcemy udostępniać naszym pacjentom nie tylko szeroką sieć placówek, ale także szeroki zakres usług, przez co nasza oferta będzie mogła dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.

 

Stary: Jaka jest obecnie popularność platformy inPZU?

 

Tomasz Kulik: Wykorzystanie platformy stopniowo rośnie. Dzisiaj zaczyna stanowić ona ważne narzędzie w ramach programów PPK oraz usług jakie świadczymy naszym klientom w ramach pomocy w zarządzaniu aktywami.

 

Stary: Czy w ramach funkcjonowania platformy inPZU planowane jest również rozszerzenie oferty o kolejne fundusze indeksowe?

 

Tomasz Kulik: To jeden z naturalnych, kolejnych kroków. Nie chciałbym zdradzać zbyt wiele, ale jeszcze w tym roku powinniśmy udostępnić naszym klientom ciekawe rozwiązania nad którymi pracujemy z globalnymi partnerami.

 

Rami: Czy grupa planuje podwyżki cen, tak jak to się dzieje w innych branżach np. w usługach telekomunikacyjnych?

 

Tomasz Kulik: Uważamy, że dzisiejsze ceny w niektórych produktach oferowane są na rynku poniże ich kosztów, co prowadzić może do bardzo niebezpiecznej sytuacji z jaką mieliśmy na roku polskim do czynienia w latach 2014-15, gdzie część mniejszych ubezpieczycieli nie miała wystarczających kapitałów na wypłaty szkód dla swoich klientów. Pamiętajmy o tym wybierając ubezpieczenie, gdy jedynym parametrem na jaki patrzymy jest cena. To co widzimy od jakiegoś czasu to rosnące koszty szkód (rośnie koszt robocizny – rosną zarobki, rosną koszty części zamiennych, lakierów itp.) więc przy spadających cenach za ubezpieczenie (a taki trend obserwujemy od ponad 20 miesięcy) trudno będzie pokryć koszty związane z obsługą portfela. Takie praktyki co do zasady są zabronione i jako takie nie powinny mieć miejsca.

 

Tobiasz: Jakich wyników PZU spodziewa się w drugiej połowie roku? Czy będą one tak dobre, jak te za pierwsze sześć miesięcy?

 

Tomasz Kulik: Trochę jeszcze za wcześnie na deklaracje – pierwsza część roku to duża presja w segmencie bankowym (bardzo mocno rosnące opłaty na BFG – wzrost r/r o 270 mln zł, dodatkowe odpisy związane ze spadkiem jakości zaangażowań kredytowych). Mamy nadzieję, że w drugiej części roku będzie nam nieco łatwiej w tej części biznesu i przy utrzymaniu dobrych wyników z działalności ubezpieczeniowej i inwestycyjnej zamkniemy rok z wysokim wynikiem netto.

 

LionKing: Według najnowszych danych sytuacja na rynku pracy w Polsce jest bardzo dobra. Czy w związku z tym Polacy zaczęli chętniej ubezpieczać się na życie?

 

Tomasz Kulik: Rynek ubezpieczeń na życie to rynek „push”, gdzie agent lub doradca musi najpierw przekonać klienta do tego, dlaczego powinien kupić ubezpieczenie – niestety świadomość ubezpieczeniowa jest cały czas jeszcze na niskim, choć stale rosnącym poziomie. Do tego dochodzą dwa paramenty – dobre ubezpieczenie na życie cały czas jest postrzegane jako dobro drogie i luksusowe a dodatkowo wiele osób jest posiadaczami rozwiązań grupowych. I o ile oczywiście one w bardzo dobry sposób zabezpieczają potrzeby ubezpieczeniowe to również często nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb ponieważ stanowią „wypadkową potrzeb i możliwości” całej grupy.

 

mrk.cebulski@gmail.com: Jak Pan ocenia dzisiejszą wycenę PZU na gpw

 

Tomasz Kulik: Mam wrażenie, że wycena PZU jest mocno niedoszacowana, a przez to bardzo atrakcyjna z punktu widzenia inwestycji. Biorąc pod uwagę model biznesowy PZU, obecność w wielu liniach produktowych a co za tym idzie mniejszą zależność od cyklu w danym segmencie gospodarki, jesteśmy w stanie lepiej niż w przeszłości dostarczać wysokie wyniki w powtarzalny sposób. Na to nakłada się atrakcyjna polityka dywidendowa, z rentownościami powyżej 6%.

 

Wojtech: Z informacji podanej podczas ostatniego czatu inwestorskiego wynikało, że spółka w dłuższej perspektywie planuje rosnąć w sposób nieorganiczny, jednakże na razie brak jest atrakcyjnych podmiotów, które mogłyby dać spółce paliwo do wzrostu. Czy ta sytuacja się zmieniła?

 

Tomasz Kulik: Cały czas analizujemy możliwości i jesteśmy w stałym procesie przeglądu potencjalnych celów akwizycyjnych. Ponieważ mają one charakter poufny w związku z tym nie mogę dzielić się żadnymi informacjami z tego obszaru.

 

Grzegorz: Dzień dobry, Jaki szacuje Pan procentowy udziału w rynku TFI PZU, w kontekście PPK ?

 

Tomasz Kulik: Myślę, że to pytanie o udział Grupy PZU w PPK. Na dzień dzisiejszy jest on zbieżny z naszym udziałem rynkowym (istotnie pow. 30%).

 

Pablo: Jak wygląda obecna sytuacja na rynku ubezpieczeń OC komunikacyjnych? Czy presja cenowa ze strony konkurencji nadal jest silna?

 

Tomasz Kulik: Presja jest cały czas silna i cały czas zdarzają się przypadki testowania jej dna. Mam jednak nadzieję, że jesteśmy raczej na dołku cyklu który niebawem powinien się odwrócić – szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że ceny jakie oferują nasi najbardziej agresywni konkurenci dawno przestały być adekwatne z punktu widzenia kosztów działalności.

 

KrzyKo: Jakim zainteresowaniem cieszy się dotychczas Pracowniczy Program Emerytalny?

 

Tomasz Kulik: W ramach PPK skupiamy się w pierwszej kolejności z dotarciem do tych dużych klientów korporacyjnych, którzy są jednocześnie naszymi klientami w innych liniach produktowych. Oferujemy wsparcie informacyjne, procesowe i narzędziowe, co jest odbierane w sposób bardzo pozytywny. Chcielibyśmy, aby pracownicy naszych klientów stali się także naszymi bezpośrednimi klientami – zapraszamy ich na #mojePZU, gdzie będą w stanie stać się beneficjentem wielu atrakcyjnych rozwiązań, zarezerwowanych dla klubowiczów PZU.

 

Piter: Który segment działalności jest dla PZU najważniejszy pod względem generowanych wyników?

 

Tomasz Kulik: Nie ma takiego jednego segmentu i w zależności od sytuacji rynkowej jest nim jeden lub drugi segment. Najważniejsze jest to, że inaczej niż kiedyś, jesteśmy teraz w znacznie mniejszym stopniu zależni od sytuacji na konkretnym rynku, i dzięki temu w sposób powtarzalny dostarczać wysokie wyniki swoim akcjonariuszom.

 

kolarz: Czy macie Państwo jakiś swój fundusz, spółkę celową inwestującą w start-upy, firmy innowacyjne?

 

Tomasz Kulik: Inwestycje w start-upy prowadzimy w formie zarówno funduszu celowego (przypomnę tutaj Vitello) jak też inwestycji bezpośrednich – realizowanych zarówno z bilansu PZU jak i spółek zależnych (w tym banków).

 

Pablo: Czy PZU inwestuje w sztuczną inteligencję?

 

Tomasz Kulik: Tak, jak najbardziej. Dzisiaj elementy AI są wykorzystywane w procesach obsługowych, w likwidacji szkód oraz „fraud detection” – wpływając bardzo mocno na obniżenie i utrzymanie na niskim poziomie naszych wskaźników kosztowych.

 

mmmaslov: Mam wrażenie, że przedmówca pytał o to, czy PPK cieszy się popularnością u Waszych pracowników. Ile % Państwa pracowników PZU wzięło udział w PPK? Jaki był procent rezygnacji?

 

Tomasz Kulik: Zbyt wcześnie żeby mówić o rezygnacjach, ponieważ nie mamy jeszcze żadnych wpłat. Myślę że prawdziwe statystyki poznamy najwcześniej po pół roku funkcjonowania programu, kiedy dodatkowe obciążenia w kieszeni pracowników dla niektórych z nich okażą się silnym bodźcem do opuszczenia programu. Mam nadzieję, że akcje informacyjne pomogą w takich przypadkach jednak jaka będzie skala to zobaczymy dopiero po pewnym czasie funkcjonowania programu.

 

kasia: A czy można prosić o konkret. Jaka liczba umów została podpisana w ramach PPK?

 

Tomasz Kulik: Te konkrety przedstawimy dopiero w przyszłym tygodniu i do tego czasu nie chciałbym się wypowiadać. Na dzień dzisiejszy mogę tylko powiedzieć że nasz udział jest zbieżny z udziałem w ubezpieczeniach a liczba klientów pokrytych programem to istotnie ponad 100.000 osób.

 

Bogdan: Jak ocenia Pan wpływ zmian klimatycznych na działalność PZU? W przyszłości warunki pogodowe będą chyba tylko gorsze, gwałtowne zmiany pogody, dewastujące burze, susze. Czy to może istotnie przełożyć się na działalność i rentowność spółki?

 

Tomasz Kulik: Ochrona przez skutkami zdarzeń o charakterze losowym stanowi istotę ubezpieczeń. W tym kontekście to co obserwujemy jeżeli chodzi o zmiany klimatyczne stanowi zarówno wyzwanie po stronie cenowej i rentownościowej (wyższa i rosnąca częstość szkód masowych o charakterze pogodowym) ale również szansa związana z rosnącą świadomością klientów (zarówno indywidualnych jak i korporacyjnych) jeżeli chodzi o konieczność posiadania ubezpieczenia. To może w jeszcze większym stopniu otworzyć polski rynek ubezpieczeń, który w stosunku do swoich zachodnich odpowiedników, charakteryzuje się cały czas bardzo niską penetracją.

 

qwertyuiop: Czy środki w funduszach PPK już są? Czy one już są inwestowane na giełdzie czy kiedy zaczną być inwestowane?

 

Tomasz Kulik: Jeszcze nie. Gro środków z tej tury przystąpieniowej powinno pojawić się ok. listopada / grudnia. Co do sposobu inwestowania to reguluje to bardzo ściśle ustawa natomiast my będziemy chcieli wykorzystać w tym celu nasze doświadczenia nabyte przy okazji inPZU, czyli pasywnych funduszy z niską opłatą, które powołaliśmy do życia w zeszłym roku. Dodatkowo budujemy kompetencje w ramach zespołów zajmujących się metodami ilościowymi („Quant’ów), którzy będą odpowiedzialni za wyliczenie optymalnej ścieżki dopasowania struktury aktywów do zmian w strukturze wieku klienta.

 

Tomasz Kulik: Dziękuję za pytania. Do usłyszenia na następnym czacie.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie