SII: Za Grupą Kapitałową TIM bardzo udane pierwsze półrocze 2019 roku. W tym okresie między innymi przychody wzrosły o 6,5%, wynik EBITDA o 78,1%, a wynik netto o 27,2%. Co się do tego przyczyniło? Czy równie pozytywnych tendencji można spodziewać się w kolejnych kwartałach?
Piotr Tokarczuk – członek zarządu i dyrektor finansowy TIM SA: Rzeczywiście, pierwsze półrocze oceniamy bardzo pozytywnie. Wszystkie spółki Grupy Kapitałowej TIM rozwijały się, zwiększając skalę działalności, czego efektem jest wzrost skonsolidowanych przychodów o 6,5%. Jeżeli chodzi o poprawę rentowności, to na szczególną uwagę zasługują spółki TIM oraz Rotopino.pl. W obu istotnie zwiększyła się generowana procentowa marża brutto, pozytywnie przekładając się na wszystkie wynikowe pozycje rachunku. W przypadku 3LP pierwsza połowa 2019 r. była trudniejszym okresem. To czas operacyjnego wdrażania kontraktu z Ikeą, przygotowań do rozszerzenia współpracy z największym klientem spółki z branży automotiv oraz pozyskiwaniem kolejnych zleceń na powiększoną strefę wysokiego składu. Ponosiliśmy z tego tytułu koszty, a na poziomie przychodowym jeszcze nie osiągnęliśmy zakładanych poziomów. Traktujemy to jako okres przejściowy dla 3LP, wynikający z naturalnego rozwoju tego biznesu. Zakładamy, że w kolejnych kwartałach rentowność tej spółki będzie sukcesywnie się zwiększać.
Podsumowując, jesteśmy zadowoleni z parametrów osiągniętych w pierwszym półroczu – zarówno jeśli chodzi o wzrost przychodów, jak i skonsolidowane wyniki finansowe. Perspektywy Grupy Kapitałowej TIM na kolejne kwartały rysują się optymistycznie.
Sytuacja gospodarcza w Polsce pozostaje bardzo dobra, jednak wydaje się, że szczyt koniunktury jest już za nami. Jak długo, Państwa zdaniem, otoczenie może jeszcze spółce sprzyjać? Czy i jak Grupa TIM jest przygotowana na gorsze czasy?
Sytuacja gospodarcza w Polsce pozostaje dobra, jeżeli patrzymy na dane zagregowane. Jeśli natomiast spojrzymy na dane analityczne bardziej wnikliwie, można mieć pewne obawy co do perspektyw na przyszłość. Niestety, dynamika samego PKB, jak i danych z sektora budownictwa jest coraz słabsza – najnowsze informacje, dotyczące produkcji budowlano-montażowej w sierpniu, tylko to potwierdzają. W Grupie TIM nie koncentrujemy się jednak na prognozowaniu makroekonomicznym. Pracujemy nad przygotowaniem Grupy na każdą sytuację – tak, by wykorzystywać wszystkie okazje rynkowe. Chcemy użyć swojej silnej pozycji rynkowej i mocnych fundamentów finansowych do zwiększania udziału w rynku szczególnie wtedy, gdy makroekonomia nie jest sprzyjająca.
Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce pozostaje bardzo rozdrobniony, a TIM jako lider tego rynku ma w nim udział na poziomie zaledwie około 8%. Czy powoduje to dużą presję konkurencyjną na rynku i jak radzi sobie z nią TIM? Czy spodziewają się Państwo w przyszłości procesów konsolidacyjnych w branży? Czy TIM zamierza w nich aktywnie uczestniczyć?
Duże rozdrobnienie dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce – a w efekcie wysoka konkurencja – to fakt niezmienny od wielu lat. To, że model biznesowy TIM-u doskonale sobie radzi w takiej sytuacji, znajduje potwierdzenie w naszej dominującej pozycji rynkowej, bardzo dobrych wynikach finansowych i najmocniejszym – jeśli spojrzeć na naszych konkurentów – bilansie. Obserwujemy niewielką aktywność, jeżeli chodzi o konsolidowanie się rynku i raczej nie spodziewamy się gwałtownego przyspieszenia - spokojnie przyglądamy się sytuacji.
Obecnie wciąż za zdecydowaną większość wyników finansowych generowanych przez Grupę Kapitałową TIM odpowiada jednostka dominująca TIM SA Czy w przyszłości może się to zmienić? Kiedy podmioty Rotopino.pl oraz 3LP zaczną istotniej kontrybuować do zysków Grupy Kapitałowej TIM?
Pozycja TIM-u w zakresie wpływu na skonsolidowane sprawozdawania finansowe jest dominująca. Zakładamy jednak, że sytuacja ta będzie zmieniać się z kwartału na kwartał. Już w pierwszym półroczu 2019 r. dynamika wzrostu przychodów Rotopino.pl była wyższa od dynamiki TIM-u, a wygenerowane przez tę spółkę pozytywne wyniki finansowe poprawiły wyniki skonsolidowane. Podobnej sytuacji spodziewamy się w przypadku 3LP. Wprawdzie pierwsza połowa tego roku była jeszcze okresem przygotowawczym, jeżeli chodzi o rozwój usług logistycznych świadczonych na rzecz klientów zewnętrznych, spoza Grupy TIM, jednak kolejne kwartały powinny przynieść istotny wzrost przychodów dzięki tym nowym klientom, a także poprawę wyników finansowych 3LP. W konsekwencji, w przyszłości zarówno 3LP, jak i Rotopino.pl będą w większym stopniu wpływały na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej TIM.
Kilka miesięcy temu spółka opublikowała strategię dla podmiotu dominującego TIM SA na lata 2019-2021. Jak przebiega jej realizacja? Czy podtrzymują Państwo wszystkie zawarte w niej cele?
Oczywiście podtrzymujemy strategię, którą opublikowaliśmy, a wyznaczone cele są dla nas wariantem minimum, a więc pracujemy z nastawieniem, żeby te cele przekroczyć lub osiągnąć szybciej. W ostatnich miesiącach koncentrowaliśmy naszą aktywność na przeprowadzeniu dobrej komunikacji strategii do pracowników i partnerów biznesowych TIM-u, by każdy znał i rozumiał swoją rolę w realizacji strategii. Zidentyfikowaliśmy i rozpoczęliśmy realizację ponad 20 projektów strategicznych, dla których mamy określonych właścicieli, harmonogramy i zasoby. Są to projekty, których realizacja przełoży się na „dowiezienie” nadrzędnych celów strategicznych. Jesteśmy na dobrej drodze, by strategię zrealizować zgodnie z planem.
Zobacz także:
- Podcast Echa Rynku: Profil polskiego inwestora, dzień otwarty w CDRL i wyniki spółki TIM
- Komentarz do wyników okresowych: Kontynuacja pozytywnych trendów w Grupie TIM w II kw. 2019 roku
- Relacja z czatu inwestorskiego z Piotrem Tokarczukiem
- Analiza i rekomendacja TIM SA Domu Analiz SII z dnia 6 maja 2019 r.